Üzleti tippek

Valentin-nap: szerelem vagy üzlet?

Amerikában a Valentin-nap az egyik legnagyobb biznisz. Szakértők az idén a tavalyinál is nagyobb bevétellel számolnak.

Észak-Amerika a Valentin-nap őshazája. Február 14-én a szerelem zálogaként kötelező meglepni a házastársat vagy partnert egy aprósággal, különlegességgel. A szokás szinte az egész világon elterjedt, egyúttal gigantikus üzletté vált.

Rekordnap

Míg tavaly egy amerikai átlagosan száz dollárt költött Valentin-napi ajándékra, ebben az évben – óvatos becslések szerint is – legalább százhúszat szán ugyanerre. A vásárlók közel 65 százaléka előre eldöntötte, hogy mindenképp meglepi kedvesét. Egyes kalkulációk alapján az amerikaiak ebben az időszakban legalább tizenhétmillió dollárt költenek. A pénzszórásban a férfiak járnak az élen: felmérések szerint a nők nyolcvanöt dolláros átlagos vásárlásához képest csaknem kétszer annyit, százhatvan dollárt szánnak meglepetésre. Egy átlagos vásárló úgy tervezte, nyolcvan dollárt költ házastársára, huszonötöt családtagjaira, ötöt barátaira, három és felet gyerekei osztálytársaira és tanáraira, kettő és felet pedig kollégáira. Ha a felmérések eredményei a gyakorlatban is beigazolódnak, a kis- és nagykereskedők az idén rekordbevételt könyvelhetnek el.

Míg az elmúlt évben az amerikai férfiak 52 százaléka vett csokrot vagy virágot, most 58 százalékuk tervezi ugyanezt. Tavaly a kifejezetten erre a napra termesztett 189 millió rózsa 74 százalékát az erősebbik nem tagjai vásárolták fel. De sikere van a szerelmes üdvözlőkártyának, romantikus vacsorameghívásnak, édességnek és persze az ékszernek is.

Virágkor

Magyarországon a Valentin-napi ajándékozás ugyan tíz-tizenkét éve bekerült a köztudatba, de kellett néhány év, amíg a vásárlóközönség egy része átvette a szokást. Az amerikai tendenciákhoz képest azonban nálunk távolról sincs szó akkora üzletről. Jelzésértékű, hogy az itthoni kereskedőknek nincs hivatalos összesítésük arról, ki mennyit és mire költ ebben az időszakban. „Bár az édesség vagy a virágforgalom többszörösére is nőhet, a Valentin-napnak itthon nincs akkora súlya, hogy a nagykereskedelmi statisztikában kimutatható lenne” – mondta Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára.

Egy romantikus vacsorameghívás, egy parfüm, egy szív alakú párna vagy egy plüssállat mégis „bejáratottá” és kedveltté vált. A fiatalabb korosztályok pedig az internetről letölthető képeslapokat vagy szerelmes verseket választják. De leginkább mégis a „klasszikus” ajándékok maradtak divatban: virág, csoki és parfüm. Egy átlagos hétköznaphoz képest február 14-e három-négyszeres bevételt hoz a virágosoknak, az édesség- és ajándéküzleteknek. De a kereslet nem mérhető a nőnaphoz vagy anyák napjához.

Távlatok

Hosszú távon minden jel szerint lesznek változások. Egyre több cég promóciós és PR-stratégiájába kerül be a Valentin-napi kommunikáció. Ugyan nem tartozik a kiemelt csomópontok közé, de a szerelmeseknek szóló, jól megfogható üzeneteket egyre inkább igyekeznek kihasználni. A British Airways például az idén először ajánlott két személyre szóló romantikázást Londonba. „A külföldön, kettesben eltöltött hosszú hétvége egyre jobban megfizethető. Ráadásul 2006-ban a több mint háromszázezer hazai utas 43 százaléka 35 év alatti volt. Minden negyedik pedig a párjával szállt a fedélzetre” – mondta Piskóti Attila, a Premier Kommunikációs Iroda ügyvezető igazgatója. A Brit Turisztikai Hivatal felmérése szerint a magyarok amúgy is aktívan töltik a szabadidejüket, így nem meglepő, hogy nagy a kereslet a romantikus programokra, ám ennek ellenére az áttörés várat magára. Bár a Valentin-nap ismertsége folyamatosan nő, és ezt egyre több vállalat ki is használja, a többi ünnep jelentőségével egyelőre nem mérhető össze.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik