Még 2001 tavaszán a Figyelő című hetilapban megjelent egy közterületi piacról szóló cikk. Ebben az egyik jelentős plakátcég képviselője kifejtette, hogy hosszabb távon sem tart elképzelhetőnek fúziókat Magyarországon, mondván, „ahhoz óriási tőkére lenne szükség”. Utóbbiban tulajdonképpen igaza lett, bár a trendeket rosszul tippelte meg, az elmúlt években ugyanis fúziós hullám söpört végig nemcsak a magyar, hanem a kelet-közép-európai plakátpiacon is. E fordulat motorjának az osztrák Epamedia számít.
Átlépett határ
A cég jogelődje már a 80-as évek végén kilépett az osztrák piacról, és megjelent az egykori keleti blokk országaiban, köztük az Outdoor révén Magyarországon. 1998-ban stratégiai céllá emelték a terjeszkedést, a régió legnagyobb közterületi médiatulajdonosa cím elnyerése lett az első számú feladat. Ennek része volt, hogy 2003-tól az Epa!-Holding „ernyőbrand” alatt működött az Aussenwerbung, az Ankünder és a Heimatwerbung cég. Tavaly ezek összeolvadtak, és a European Public Advertising Media (Epamedia) nevet vették fel. A közterületi vállalat jelenleg a vezérigazgató, Heinrich Schuster és a Raiffeisen csoport tulajdonában van, fele-fele arányban. A tervek szerint a jövőben mindegyik – jelenleg Outdoor, Akzent és egyéb nevet viselő – leányvállalat egységes arculatot kap, és EpamediA-ra keresztelik őket. (Magyarországon a meglévő cégek mellett jön létre.) A plakátvállalatnak Ausztrián kívül 11 régióbeli országban van érdekeltsége, ezek a tavalyi 146,1 millió eurós forgalomból 59 millióval vették ki a részüket. A csoport forgalma 14 százalékkal nőtt az egy évvel korábbihoz képest, ezen belül a keleti leányvállalatok 47 százalékos bővülést produkáltak.
Cseh célok
A nyár közepén jelentették be, hogy az osztrákok érdekeltségébe került a horvát Top Marketing közterületi cég. A társaság eddig is jelen volt ezen a piacon, ám a felvásárlással 20 százalékos piaci részesedéshez jutottak, s ezzel a második legnagyobb szereplővé léptek elő Horvátországban. A magyar Multireklám megvásárlásáról szóló pár héttel ezelőtti szerződésen még meg sem száradt a tinta, máris újabb akvizíciót jelentett be a cég, november végén ugyanis a cseh Billbo¬City is a cégcsoporthoz került. A nagyméretű outdoor eszközökre specializálódott társaság megvásárlásával 28 százalékos, piacvezető pozícióba kerültek Csehországban. Az EpamediA-nak egyébként a legmagasabb – 60 százalékos – részesedése jelenleg Romániában van. Nem véletlen, hogy a Multireklám ottani – 15 százalékos piaci részesedést magáénak tudó – érdekeltségei nem váltak az őszi tranzakció részévé, ezt már vélhetően nem hagyta volna jóvá a román versenyhivatal.
Növekvő piac
Régiós összehasonlításban nem áll rosszul a magyar közterületi piac (lásd táblázatunkat). Lakosságszám tekintetében a hazánkkal gyakorlatilag egy súlycsoportba tartozó Csehországban például csak fele akkora költés jut a plakátpiacra. A 22 milliós Románia viszont az utóbbinak az 50 százalékát sem éri el. A macedón közterületi szektor tavaly alulról súrolta az egymilliárd forintot, tehát van még hová fejlődniük, hiszen a szintén kétmillió lakosú Szlovénia ennek közel tízszeresét érte el. A szerb plakátpiac különlegessége pedig az, hogy a Magyarországon domináns havi kampányokkal ellentétben mind az óriásplakátoknál, mind a citylightoknál akár már egy hétre is lehet felületet bérelni.
Akár 800 forintos óradíj, eltűnő mikuláscsomagok a szélvédőkről – ezt hozhatja a parkolási rendszerváltás Budapesten
Karácsony Gergely és Vitézy Dávid javaslatait egybegyúrták. A zöld rendszámosok és a városi terepjárók tulajdonosai vesztesei lehetnek a módosításnak, a BKK-bérlettel is rendelkező autósok viszont kedvezményre számíthatnak.