Üzleti tippek

Jönnek a törökök

Tizenöt évet töltött az FMCG területén Tőczik Zsolt, akit nyáron neveztek ki a nemrég török tulajdonba került, és azóta komoly médiapiaci terjeszkedést tervező Expressz Magyarország élére.

Gimnazista korában még úgy tűnt, Tőczik Zsoltot semmi sem menti meg attól, hogy építészmérnök legyen. Rajzversenyeket nyert, beleásta magát az ábrázoló geometriába. A gimnázium utolsó évében azonban a felsőoktatási jelentkezési lap kitöltésekor mégis elbizonytalanodott, és egy hirtelen ötlettől vezérelve a Kereskedelmi és Vendéglátóipari Főiskolára felvételizett. „Nem voltam benne biztos, hogy meg tudok élni mint építészmérnök” – indokolja akkori döntését Tőczik Zsolt, akitől későbbi pályáján sem álltak távol az első látásra szokatlan munkahelyváltások.

Leépítési gyakorlat

A diploma megszerzése után ugyan megpróbálta elbliccelni a kötelező katonai szolgálatot, ám nem járt sikerrel. A haza védelme közben mindenesetre megpályázott egy pozíciót a Procter & Gamble-nél. Sikerült is bejutnia a céghez, ahol a feladta az volt, hogy meggyőzze a kereskedőket, hogy vegyék fel a kínálatukba az akkor bevezetett Always, Ariel vagy éppen Blend-a-med termékeket. A feladat nem volt egyszerű, mert a boltvezetők eleinte meglehetősen bizalmatlanok voltak. Féltek, hogy a nyakukon marad a 99 forintért piacra dobott Blend-a-med a legfeljebb 22 forintért kínált többi fogkrém között.

Másfél év után kinevezték a kelet-magyarországi régió vezetőjévé, ahol hozzá tartozott a területi képviselők irányítása, valamint ő tárgyalt a piacot akkor uraló nagykereskedőkkel. Válságmenedzseri feladatokat is kapott, ugyanis a Procter vezetősége elégedetlen volt a kisebb üzletek ellátására kiépített kisteherautós értékesítői hálózattal. Egy évet adtak Tőczik Zsoltnak, hogy oldja meg ezt a feladatot. Első körben az alkalmazottak harmadát szélnek eresztette, de a maradék gárda fele helyett is új embereket keresett, ahogy mondja: „minőségi cserét hajtottam végre”.

1996-tól kezdve egyre több nemzetközi élelmiszerlánc toppant be az országba, s Tőczikre bízták a velük kapcsolatot tartó key account csapat vezetését. Az akkori két diszkontlánccal, a Penny Markettel és a Plusszal pedig személyesen tárgyalt.

Tudta-e…?



A török Dogan Holding részeként működő Hürriyet szerezte meg néhány hónapja a Trader Media Holdingot, amely az Expressz Magyarország Zrt. tulajdonosa. A Hürriyet a török médiapiac legnagyobb szereplője, de a Doganhoz tartozik a legnagyobb ottani olajtársaság, a Petrol Ofisi is, amelyben nemrég kisebbségi részesedést vásárolt az OMV.

Pályakép

1992–2005: Procter & Gamble
1992–1999: kereskedelmi képviselő, majd területi vezető
1999–2000: London, értékesítési csoportvezető
2000–2002: Brüsszel, Kelet-Közép-Európáért, Közel-Keletért és Afrikáért felelős trade marketing menedzser
2002–2005: értékesítési vezető
2005–2007: Fonyódi Ásványvíz Kft., ügyvezető igazgató
2007-től Expressz Magyarország Zrt., vezérigazgató

Szeretett volna külföldön is tapasztalatokat szerezni, s a cég végül Angliában biztosított neki lehetőséget erre, ahol a Boots drogéria-gyógyszer lánccal kapcsolatot tartó csapat vezetését bízták rá. Az angol munkáját azonban hamar megunta. „A feladat ugyanaz volt, mint itthon, csak kevésbé volt komplex” – indokolja Tőczik, hogy miért hagyta maga mögött egy év után az angol piacot. Ezután Brüsszelben folytatta pályáját, de az értékesítés helyett a trade marketing területén dolgozott. Két év után azonban már elege volt a sok utazgatásból, és hazatért.

Egyből válságmenedzseri feladatot kapott, ugyanis több diszkontlánc összerúgta a port a P&G-vel, ami odáig fajult, hogy sokan kivették kínálatukból a cég termékeit. Három hónap alatt sikerült megoldania ezt a helyzetet, s mint kiderült, ezzel a projekttel tesztelte a cég menedzsmentje, hiszen ezt követően felajánlották neki a magyarországi sales szervezet vezetését. Első feladta megint csak nem volt túl hálás: két hét alatt le kellett építenie a kissé felduzzadt értékesítési csapatot.

Horvát Fonyódi

A Procternél eltöltött tizenharmadik évében azonban szembesülnie kellett azzal, hogy sales területéről érkezve maximum eddig juthat a céges szamárlétrán. Akkortájt a társaság felső vezetését szinte kivétel nélkül csak marketing- vagy pénzügyi területről érkező szakemberekkel töltötték be. Nem akart ebből a pozícióból nyugdíjba menni, ezért elvállalta a horvát tulajdonba került Fonyódi Ásványvíz Kft. vezetését.

Az ásványvizes cég korábbi tulajdonosainak a 90-es évek elején még a fővárosban és a Dél-Dunántúlon erős piaci pozícióval rendelkező Fonyódi Ásványvizet „sikerült” marginális piaci szereplővé manőverezniük. Hiába nőtt az egy főre jutó ásványvízfogyasztás az 1990-es négy literről 16 év alatt 85 literre, a piaci szereplők száma még a fogyasztásnál is jobban emelkedett. Tőczik Zsoltnak az alapoktól kellett kezdenie a cég újjáépítését, első feladata az volt, hogy megszervezte a termékük országos disztribúcióját, hiszen azt például Kelet-Magyarországon soha nem is lehetett kapni.

„Eleinte voltak hirdetéseink, de az látszott, hogy ha erre nem tudunk elegendő pénzt szánni, akkor annál még a semmi is jobb” – indokolja, hogy elsősorban miért a trade marketingre helyezték a hangsúlyt. Mindezzel párhuzamosan bevezették a magyar piacra az anyacég Jana márkájú vizét is.

A cég forgalma hiába emelkedett meredeken, két év után ezt a feladatát is kezdte megunni. „Nem vagyok az a típus, aki beül egy székbe, és ott jól elvan, inkább létrehozok, rendbe teszem, majd átadom másnak” – ad önjellemzést Tőczik Zsolt.

Elektronikus terjeszkedés

Szívesen dolgozott volna az FMCG helyett végre valami más szektorban, így került az idén nyáron az Expressz Magyarország Zrt. vezérigazgatói székébe. A nyomtatott lapjaikat „rendbe kell tenni”, s ezentúl az online termékeik fejlesztése az egyértelmű stratégiai cél számukra. Ez eddig is elsődleges fontosságú volt, csak a gyakorlatban nem tettek sok mindent ennek érdekében. A fő terv azonban az, hogy több lábon álljanak a médiapiacon.
A kiadó új tulajdonosa, a török Dogan-csoport elsősorban az elektronikus médiában való terjeszkedést preferálja. (A török cég is adott be ajánlatot a német ProSiebenSat.1 Media AG megvásárlására.) Azt még nem lehet tudni, hogy mekkora összeget fektetnek be a törökök a magyar piacon – pláne, hogy a csoporton belül most Oroszország élvez elsőbbséget – mindenesetre az Expressz vezérigazgatója szerint a Dogan koncepciója az, hogy amit csinálnak, abban rövid időn belül piacvezetők legyenek. „Három évet adok a cég megújítására” – mondja Tőczik, aki nem biztos, hogy ezt követően elhagyja a cégcsoportot, hiszen a 8,5 milliárd forgalmú Dogan Holdingnak 86 vállalata van világszerte, így elmondása szerint akár valamelyik másik leánycégnél is folytathatja pályafutását.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik