A metróberuházás környékéről cseppet sem rózsás hírek érkeznek, a legutóbb a kormány 10 milliárd forintot vont el az építéséből, amit a BKV életben tartására fordítanak, ezzel hivatalossá vált az is, hogy a második szakaszon, a Keleti pályaudvar és a Bosnyák tér között 2014-ig biztosan nem történik semmi.
Erre nagyjából számítani is lehetett, de ha az első szakaszt sem fejezik be 2015-ig, még az erre adott – eredetileg a két szakaszra biztosított 289 milliárdos – EU-s pénz is veszélybe kerül. Ehhez többek közt az Alstommal, vagy mással is meg kéne egyezni minél hamarabb, ugyanis a kocsiknak az éles bevetés előtt majd két évet kellene tesztüzemben futniuk.
Mi is folyik manapság metróépítkezés címszó alatt? A beruházó DBR Metró Projekt Igazgatóság kérésünkre összeállított egy listát. Az építkezésen a pajzsos alagútépítés tavaly véget ért, az összekötő alagutak és a Szent Gellért téri állomás szerkezetépítési munkái is befejeződnek áprilisban. A többi budai állomás is szerkezetkész, következik az áramellátó
berendezések szerelése. Ezekkel párhuzamosan a hírközlési- és a biztosító
berendezések, az adatátviteli, a megfigyelő- és a kommunikációs-,
valamint a tűzjelző rendszerek tervezése és gyártása zajlik.
A pesti oldali állomásokon az év második felében kezdődnek a belső beépítési munkák. Ezzel egyidejűleg megkezdik a gépészeti (szellőző-, füstelvezető-, vízellátó rendszerek, klímaberendezések) és elektromos rendszerek beszerelését. Az év második felében a budai oldalon említett technológiai szerelési munkák a pesti oldali állomások egy részén szintén megindulhatnak. Idén már az állomások „felöltöztetése” is megkezdődik, legalábbis a budai állomásokon a falburkolatok, a padlóburkolatok, üveg- és lakatosszerkezetek a helyükre kerülhetnek, plusz elhelyezik a berendezési tárgyak egy részét.
Lényeges és látványos elem a vágányépítés, amely Kelenföldről indulva az idei év végére elérheti a Duna vonalát. Az Etele téri járműtelepen hamarosan elkészül a kocsiszín, a központi-, a diszpécser- és a pályafenntartási épület.
A Bocskai úti állomás építéséhez kapcsolódóan a Fehérvári úton a kopóréteg felhordását végzik, várhatóan április elejére kialakulhat a végleges forgalmi rend a környéken.
A Móricz Zsigmond körtéri állomás építési területe a körtéri gomba áramátalakító berendezések áttelepítésével hamarosan felszabadul, így várhatóan ősszel lehetőség nyílik arra, hogy az épület körüli terület térburkolási munkái elkészüljenek. Év végéig tovább lehet szűkíteni a munkaterületet, a Fehérvári út forgalma ismét a körtéren keresztül bonyolódhat, ám a pontos határidő megjelölésére nem vállalkozott a DBR.
A Kelenföldi járműtelep látképe. Fotó: Vanik Zoltán (Képgaléria!)
Szeptemberre a Műegyetem rakpart eddig lezárt részeiből 2×1 forgalmi sávot visszakap a gépjármű-forgalom. A Petőfi híd felől érkező felső rakparti forgalom terelések nélkül haladhat majd tovább északi irányba, illetve a téren is egyenesen hajthatnak majd át a délre tartók.
A Kálvin téren a Ráday utca továbbra is lezárva, az állomás környezetében nincs sok újdonság: a munkagödör és a villamospálya között egy forgalmi sáv elkészült, a forgalom minden irányban megoldott, így itt 2011-ben nem igyekeznek a felszíni rendezéssel. A Rákóczi térnél hasonló a helyzet: a DBR szerint 2011-ben az itteni forgalomtechnika csak abban az esetben módosul, ha átadják a mélygarázst.
A Keleti pályaudvarnál jövő június végéig megnyitják a Thököly utat 2×1 sávban egy plusz buszsávval a belváros felé a Verseny utca és a Baross tér között. A forgalomterelés a pályaudvar főhomlokzata előtt ennek ellenére megmarad, hiszen a téren aluljáró épül.