Bár vannak, akik a személyautó-lakókocsi kombinációt részesítik előnyben, míg mások az „egybe” lakóautó hívei, vitathatatlan előnye mindkét konstrukciónak, hogy nem csupán új karaktert ad utazásunknak, de gyakran a szállásra fordított összeg egy része is megspórolható. Az idősebb és kisebb lakókocsik napi bérleti díja 6-7 ezer forintnál kezdődik, egy fiatalabb jármű ára azonban főszezonban akár harmincezer forint is lehet naponta. Ehhez pedig hozzájön az üzemanyagköltség, az esetleges kemping ára és nem ritkán a legalább száz-, de inkább kétszázezer forintos kaució. Kedvezményt pedig csak szezonon kívül kínálnak a cégek vagy akkor, ha három-négy hétre bérli ki valaki.
Hosszú távon lehet, hogy jobban megéri, ha bérlés helyett vásárol magának az ember. Egy új lakóautó ára nem ritkán tízmillió forint, használtat viszont már – ha idősebb – hatmillióért is találunk, akár olyat is, amit kerekesszékkel élők is tudnak használni. Ennél olcsóbbak a lakókocsik, persze, csak ha figyelmen kívül hagyjuk, hogy kell elé egy jármű, ami húzza. Egy két-három személyes öreg járgányt már néhány százezer forintért is lehet kapni, ha valaki újat szeretne az már 2-3 millió forint alatt nem talál. A legolcsóbb megoldás egyesek szerint egy mikrobusz átalakítása, bár a számla itt is jócskán meghaladhatja az alsó határnak számító félmillió forintot, attól függően, hogy mi kerül bele.
Speciális megállók
A lakóautók és –kocsik tarifája az európai kempingekben negyven euró körüli összeg, általában utasokkal együtt, itthon pedig 500-2000 Ft/nap, igaz a legalacsonyabb árnál általában még személyenként is kell fizetni 4-600 forintot. Magyarországon még nincsenek, de máshol már léteznek speciálisan e járműveknek kialakított megállóhelyek, amik nem kempingek ezért az áruk is töredéke azoknak, viszont a lakóautósok és a lakókocsisok megpihenhetnek, illetve ugyanúgy vizet és egyebeket vehetnek fel.
A harmadik szálláslehetőség az út széle: bárhol meg lehet állni, ahol nem tiltja a törvény, akár a város, akár az erdő közepén is, de választhatjuk egy sziklás tengerpart csúcsát is, ahonnan jobb lehet a kilátás, mint egy előkelő szálloda ablakából. „Idén Horvátországban már tilos megállni az út szélén, csak a kempingekben alhatnak a lakókocsisok- és autósok” – hívta fel a figyelmet a Figyelőnet kérdésére Barabás Ákos, a „mobil házak” értékesítésével és bérbeadásával foglalkozó Suwenor Kft. egyik tulajdonosa arra, hogy érdemes alaposan tájékozódni a helyi előírásokról, mielőtt tábort bont az ember.
Hol lehet, hol nem
• Országok, ahol nem lehet az út mentén tábort verni:Belgium, Bulgária, Görögország, Finnország, Hollandia, Horvátország, Írország, Lengyelország, Nagy-Britannia, Oroszország, Portugália, Románia, Szerbia, Svájc, Szlovénia.
• Országok, ahol lehet az út mentén tábort verni: Ausztria, Csehország, Dánia, Franciaország, Németország, Norvégia, Olaszország, Spanyolország, Svédország, Szlovákia, Törökország
Forrás: Levanter lakóautó
A lakókocsik és lakóautók árai közti eltérések a két különböző típusú jármű különbségeiből adódnak. A lakókocsi egyik legnagyobb hátránya, hogy utazás közben nem szabad benne tartózkodni, ráadásul, mivel vontatott jármű, a személyautó sebessége sem lehet 80 km/h fölött. Viszont, ha megérkezünk a választott szálláshelyre, akár egy kempingbe, lecsatolhatjuk a „lakást”, és könnyebben mozoghatunk a személyautóval.
A lakóautóval különösen zsúfolt városokban nehézkesebb a közlekedés, amellett, hogy közel háromszor annyiba kerül, mint egy lakóautó. Viszont akár utazás közben is felállhatunk, nem kell megállni, ha valakinek a mellékhelységre kell mennie, a kisgyerekkel utazók pedig könnyebben pelenkát tudnak cserélni egy asztalon vagy ágyon, mint az egy autó hátsó ülésén.
Típustól és mérettől függően négy-hat fő utazhat kényelmesen a lakóautókban.
Az utóbbi években népszerűbbek a lakóautók hazánkban, a lakókocsikat egyre kevesebben választják, sokan pedig lecserélik – számolt be tapasztalatairól a FigyelőNetnek Barabás Ákos. Mindezek ellenére a hazai lakóautós társaság még kicsi, főleg a hollandokhoz és a belgákhoz viszonyítva. A Magyar Lakóautó Klubnak 83 tagja van, adataik szerint azonban körülbelül 1000 „dobozos”, azaz gyári lakóautó lehet az országban.