Az időjárásnak köszönhetően igencsak későn kezdődik a hazai síszezon. A magyar sípályák zöme mindenesetre december vége óta várja, hogy megnyithassa kapuit, s ha az időjárás is úgy akarja, márciusig nyitva is tartanak.
Egy-két óra autózás
Bár fejlesztések a legtöbb hazai sípályán történtek, tény, hogy a magyar síterepek továbbra sem lehetnek komoly riválisai az osztrák, francia, olasz vagy szlovák síparadicsomoknak, viszont sikerrel hódíthatják el azt a réteget, amely hajlik rá, hogy legalább esetenként „a hazait” válassza. A hazai síelés ugyan nem olcsó, de a sípályák és síközpontok a körülményekhez képest igényesek – hangsúlyozta Wesselényi Andrea, a Síelők.hu főszerkesztője. A magyarországi terepek mellett szólhat, hogy 1-2 óra autózással el lehet érni, így akár egy délutáni programként is választhatóak, ráadásul a kezdők számára is kiváló lehetőséget kínálnak. A helyszínek befogadóképessége ugyanakkor továbbra is korlátozott, amit jól mutat az is, hogy az elmúlt szezonban Mátraszentistvánon például már korlátozták a síbérletek kiadását.
Egyes sípályák – a síelés kedvelőinek a legnagyobb örömére – fejlesztésekkel készülnek az idei szezonra, így többek között a Kékestetői Síközpont is, amely december 25-től várja a sportolni vágyókat. „Az idei téli szezonra egy új csákonyos síliftet helyeznek üzembe az északi-pályán” – mondta érdeklődésünkre Csorba-Simon László, a Magyar Sí Akadémia főtitkára.A következő szezonban még egy új, ülőszékes síliftettel bővűl a repertoár, amely a mostani déli lift helyére kerül, tette hozzá. Mátraszentistván is új felvonóval büszkélkedhet, s mivel hóágyúval is rendelkezik, könnyen be tud rendezkedni a 90 napos szezonra ez a síterep. Eplényben ugyan már folyamatban vannak a földmunkák, de az új síliftet valószínűleg csak a jövő szezonban lehet igénybe venni.
Nagy különbségek hazánkban is
Mátrában Kékestető, Mátraszentistván, Galyatető, a Börzsönyben Nagy-Hideg-hegy, a Pilisben Visegrád és Dobogókő, a Bükkben Bánkút, a Bakonyban pedig Eplény számít a legjelentősebb magyarországi sípályának. Ezeken kívül még közel huszonöt „hivatalosan jegyzett” sípálya üzemel az országban, ám többségüknél még mindig komoly gondot jelent a színvonalas karbantartás hiánya.
A Budapesttől 100 kilométerre fekvő Kékestetőről indul Magyarország leghosszabb lesiklópályája, amely 1,8 km hosszú, és a Mátraháza fölött fekvő Veronika-rétnél ér véget. A lesiklópálya mindvégig enyhe lejtésű, így kezdő síelők, családok számára is kiválóan alkalmas. Két professzionális pályafenntartó gép gondoskodik a hóval borított pálya egyenletes és tartós minőségéről, hóágyúval, esti kivilágítással van felszerelve, s tányéros-, gyereklift, síbuszok, illetve az idén debütáló csákányos lift teszi kellemesebbé a síelést.
A Budapesttől mintegy 2 órányi autózással elérhető galyatetői sípálya 950 m magasságból indul, s a pálya szintkülönbsége 200 méter – derül ki a Sielők.hu adatbázisából. A felvonó a közepesen meredek pálya teljes hosszában viszi fel a síelőket teleszkópos és tányéros ülőkék segítségével. A pályát a síelőkön kívül snowboardosok is használhatják.
Ha síelés…
akkor országajánlók, beszámolók, linkgyűjtemények, folyamatosan frissülő hójelentés – tájékozódjon a FigyelőNet Sívilág mellékletéből.
A Budapesttől 65 km-re található Nagy-Hideg-hegy az ország egyik legrégebbi sícentruma, s hazai viszonylatban kitűnő éghajlati és földrajzi adottságokkal rendelkezik. A síközpont összesen öt pályával – a 330 m hosszú pálya szintkülönbsége 90 méter – és két tányéros felvonóval rendelkezik, ám a hóágyú és az esti világítás még kiépítésre. Hasonló beruházás előtt áll Dobogókő is, ám ezeket a hiányosságokat feledtetheti a két sípálya – melyből az egyik 980, míg a másik 1170 m hosszú -, és a két felvonó (tányéros és kötéllift).
Az ország legnagyobb sícentruma, a Budapesttől 200 km-re található Bánkúti síközpont Észak-Magyarország egyik legszebb részén, a Bükki Nemzeti Parkban épült ki. A pályarendszere 6 különböző nehézségű lesikló pályából és 2 könnyű tanulópályából áll. A síklub 4 tányéros és 4 tolókaros felvonót üzemeltet, a kezdők tanulását pedig egy külön “bébilift” segíti.
A visegrádi sípályákat viszonylagos enyhe lejtése miatt elsősorban kezdőknek, családoknak, ajánlják, a kellemes síelésről pedig öt darab felvonó, pályakezelő gép, hóágyúk, esti kivilágítás gondoskodik.
Síovi és webkamera
A városi ember nagyon hófüggő: ha nem lát havat a fővárosban, akkor nem hiszi el, hogy talál a síterepen – hangsúlyozza Wesselényi Andrea. Ezért több sípályán, síközpontban is létesítettek már webkamerát is, mert a „szóbeli” hójelentésnek sokan nem hisznek. A beruházásoknak köszönhetően Kékestetőn, Dobogókőn, Bánkúton, Mátraszentistvánon is ellenőrizhető, mennyire is havas a sípálya.
A Kékestetői Síközpont egy más irányú fejlesztést is megvalósított: egy gyerekcentrum is várja a síelésbe csak belekóstoló kicsiket: Hupikékes Sísuli néven a kisebbek, síovi keretében pedig az egész kicsik is elkezdhetik a síelést.
Síterep neve |
Tszf. magasság (m) |
Sípályák hossza (m) |
Felvonók száma |
Távolság Bp-től (km) |
Ajka(info) |
500-550 |
1 |
150 | |
Bánkút (info) |
800-930 |
10 000 |
9 |
200 |
Bodajk (info) |
1380-1808 |
350 |
1 |
75 |
Budakeszi (info) |
70 |
0 |
5 | |
Normafa (info) |
477 |
500 |
0 |
|
Bükkszentkereszt (info) |
600 |
600 |
2 |
158 |
Dorog műanyagpálya (info) |
55 |
1 |
40 | |
Döbrönte (info) |
300 |
1 |
150 | |
Dunakömlőd (info) |
125-185 |
1 |
100 | |
Eplény (info) |
350-530 |
2 |
120 | |
Galyatető (info) |
950 |
950 |
1 |
93 |
Kemence (info) |
450-600 |
900 |
1 |
65 |
Kékestető (info) |
1000 |
1800 |
2 |
100 |
Kőszeg síugrósánc (info) | ||||
Pécs – Misina-tető (info) |
320-460 |
600 |
1 |
185 |
Sátoraljaújhely (info) |
250-480 |
1500 |
3 |
252 |
Salgótarján – Szilváskő (info) |
480 |
2 |
115 | |
Sopron (info) |
1 |
220 | ||
Súr (info) |
300 |
1 |
90 | |
Szilvásvárad (info) |
300 |
0 |
140 | |
Szokolya (info) |
350 |
1 |
45 | |
Tokaj (info) |
375-476 |
570 |
1 |
270 |
Visegrád-Nagyvillám (info) |
240-370 |
1650 |
5 |
43 |
Zebegény (info) |
300-380 |
610 |
2 |
60 |
Forrás:sielok.hu