Egy órával a koncertkezdés előtt érkeztünk, rutinosan belekalkulálva egy esetleges késést is a programba. Milyen igazunk lett! A koncertteremben így is rá kellett döbbennünk, hogy mindössze 150-200 ember tolong egy szűk break-battle tánctér körül, a létszám később sem kúszott fel 300-350 fő fölé.
Break battle
Este 11 körül már DJ Györemix keverte a lemezeket, legfőképp a táncosoknak, ugyanis egy igazi break-battle (amolyan rögtönzött breaktánc ki mit tud) közepébe csöppentünk bele. Éppen az afro-amerikai és a magyar hip-hop táncosok mérték össze tudásukat. Legnagyobb meglepetésünkre a magyar táncosok simán felvették a kesztyűt tengerentúli vetélytársaikkal, sőt, egy-egy komolyabb, jóval erősebb fizikumot igénylő táncelemeknél bizony a harlemiak alulmaradtak a hazai táncosokkal szemben.
A battle még másfél órát tartott, majd közel egy órával a koncert eredeti kezdési időpontját követően Györemix próbálta menteni a késés kellemetlen perceit egy hip-hop történelem monológgal, amiből sajnos a hangosítás és a hadarás miatt egy szót sem lehetett érteni. Nem baj, a kezdeményezés helyes, ismerjük meg a hip-hop hőskorából a nagyokat, ám ehhez szükség lett volna pár hangtechnikus azonnali beavatkozására is.
A koncert
Hajnal negyed kettő körül végre elkezdődött a koncert. Kurtis Blow megjelenésével és dinamizmusával azonnal betöltötte a színpadot. Előadta klasszikus slágereit, próbálta kisebb-nagyobb sikerrel megmozgatni a közönséget, ám ez leginkább nyelvi nehézségek miatt kevéssé volt sikeres. Kurtis fiával Kurtis Blow Jr.-al lépett fel, aki segített neki a régi iskola rímeinek csavarásában.
A fellépés vége felé a legjobb hazai és az afro-amerikai breaktáncosok performance-ait láthattuk. Majd a show végén maga Kurtis is breakelt egy-két taktus erejéig. A koncert szűk egy órája alatt úgy éreztem, hogy ismét a nyolcvanas években járunk, Kurtis óriási hangulatot gerjesztett maga körül. A közönségnek egyszer sikerült visszatapsolni a hip-hop egyik koronázatlan királyát, aki további két-három szám után elhagyta a magyar színpadot. Láthatólag nem zavarta, hogy hírnevéhez méltatlanul kevesen voltak kíváncsiak honnan ered a rap, a break, a hip-hop, ki volt az előképe a RUN DMC-nek vagy Ice T-nek, vagy akár Ganxta Zolinak és a Animals Cannibalsnak. (Hogy Fenyő Miklós „Jön a break, jön a break” című kísérletéről ne beszéljünk…)
A Kurtis-sztori
Kurtis Blow volt az első kereskedelmileg is sikeres és elfogadott hip-hop művész az Egyesült Államokban. Népszerűsége és kisugárzása maradandó nyomokat hagyott a rap világában, egyben pedig kikövezte az utat az olyan mára már klasszikusnak számító hip-hop előadók számára, mint a Grandmaster Flash és a Run-D.M.C.
Blow volt az első repper, aki albumot készített és adott ki egy nagy kiadóház égisze alatt. Szintén ő volt az első, aki 1980-bab a The Breaks című mérföldkőnek számító számmal aranylemezes lett, elsőként a hip-hop kultúra képviselői közül.
Sikerek és követők
Kurtis Blow 1959-ben Harlemben született Kurtis Walker néven. Már az 1970-es évektől kezdve aktívan részt vett a hip-hop kultúra kezdeti szárnypróbálgatásaiban. Blow először breaktáncos volt, majd block-party és klub DJ, később pedig MC (Master of Ceremoy). Menedzsere, Russel Simmons unszolására vette fel a Kurtis Blow nevet, aki a későbbi Def Jam alapítója lett és rap kiadói mogullá nőtte ki magát.
Blow első szerzeménye, a Rappers’s Delight az R&B slágerlisták első öt helyezettje közé tornázta fel magát 1980-ban. Ezt követte a The Breaks dal, mely szintén méltó helyét foglalta el a toplisták páholyában. A repper ezután néhány hip-hop filmben is szerepet kapott, ezek egyike volt a Krush Groove, melyben az If I Ruled The World című számmal ismét berobbant a slágerlisták élvonalába. Egyedi stílusteremtését és életművét a mostani fiatal hip-hop is tisztelik és meghajolnak Kurtis Blow nagysága előtt. Slágereit olyan zenészek dolgozták fel, mint Nas, Ice Cube és a Fugees. Zenéje pedig olyan együttesek előfutára volt, mint a RUN D.M.C., vagy a The Fat Boys.
Blow jelenleg a Backspin 43 old school hip-hop zenéket játszó rádiónál dolgozik DJ-ként.