Kis híján lázadás tört ki egy húszfős, „kézi vezérléssel” irányított kis cég nagy ügyfeleinek körében azt követően, hogy a szállítmányozási vállalkozás főnökének első számú asszisztense elment szülni. Amikor az egyik legfontosabb partner személyesen panaszolta a főnöknek, hogy rendre elkallódnak a céghez küldött szállítólevelek, az első számú cégvezető is rájött: nem elég, ha a fia kedvese időnként besegít neki az asszisztensi feladatkörben, profi szakemberre van szükség.
A cégvezető így kényszerből ugyan, de végül rátalált a megfelelő közegre. Mindeddig csak legyintett a virtuális világ „hívságaira”, ám végül beadta derekát: az interneten – egyszerre két nagyobb álláskereső oldalon – adta fel a cég hirdetését. Ezt követően rohamosan megnőtt az érdeklődés az állás iránt. Az egyik fiatalabb kolléga javaslatára kiválasztott két weboldal révén csak úgy ömlöttek az önéletrajzok. Talán túl sok is, hiszen a korábbi 30-cal szemben immár több mint 120 jelentkező akadt. A piaci átlagnál ugyanis 10–15 százalékkal magasabb fizetést, gáláns túlóradíjat, továbbá utazási költségtérítést is kínált a főnök a reménybeli ideális asszisztensnek. Sőt, egy-két évi tapasztalattal is hajlandó volt immár munkaerőt alkalmazni.
NYERJEN IDŐT SZŰRŐVEL
A cégvezetőnek korábban álmatlan éjszakái mentek rá, mire a harminc jelentkező pályázatát részletesen átböngészte, és kiválogatta az ígéretes jelölteket. El sem tudta képzelni, mihez fog kezdeni 120 jelentkezővel, akik közt első ránézésre is több volt az ígéretes munkaerő. Persze szép számmal akadtak olyanok, akik már az önéletrajzuk alapján kiestek volna a rostán – ha van ember, aki bírja szusszal a válogatást.
Történetünk főszereplője álmában sem gondolta, hogy éppen az efféle helyzetek kezelésére találták ki az internetes oldalak automatikus, illetve „emberi erővel” működő szűrőszolgáltatásait. Ezeknek több szintje lehetséges.
Ötletek a világhálós toborzáshoz
■ Nem árt előre tervezni. Az
internet gyors és hatékony eszköz, de megfelelő embert találni ettől
még több hetet, hónapot is igénybe vehet. Különösen a hiányszakmák
esetén.
■ A toborzásra, kiválasztásra vagy a honlapunk
karriermenüjének kezelési feladataira mindenképpen célszerű előre
kijelölni valakit. Nem kell, hogy új embert vegyünk fel ehhez, de
legyen meg a felelős, legyen tudatában kapcsolódó teendőinek.
■
Sablonos hirdetés helyett – a jó reklámhoz hasonlóan – érdemes bőven
alkalmazni figyelemfelkeltő, az érzelmekre ható elemeket (például
utalást a kellemes munkakörnyezetre). Különösen a neten, ahol hasonló
hirdetések tucatjai közül kell kitűnni.
■ Ha kisebb szaktudással
elérhető, például asszisztensi állást hirdetünk, mindenképpen
rendeljünk előszűrő szolgáltatást. E nélkül nem fogjuk győzni a
jelentkezők rohamát.
■ A lehető legpontosabban határozzuk meg
elvárásainkat (például szakmai tapasztalat, nyelvtudás, végzettségek és
hasonlók). Már ezzel is könnyen előszűrhetők a jelentkezők.
■
Értékesítési munkatársak keresésekor alaposan részletezzük a
termékkört, feladatkört, hiszen e területeken a legnehezebb a
megbízható, rátermett és motiválható munkatársat megtalálni.
■ Az előszűrés után, ha még mindig túl sok a jelölt, rendeljünk telefonos előszűrést az álláskereső portáltól.
■
Használjunk internetes kérdőívet, tesztet a jelentkezők további, utolsó
körös szűrésére, még az elbeszélgetés előtt. Rengeteg online
hr-értékelési rendszer létezik, egyes hazai oldalak is használnak már
efféléket.
A legegyszerűbb az önéletrajzok hagyományos, emberi erővel történő átválogatása, és csak a megfelelő jelöltek továbbítása a cégvezetők, illetve a hr-igazgatók részére. Ekkor azonban még mindig számos olyan pályázó átjut a rostán, akit lényegében felesleges behívni. Például mert időközben visszautasíthatatlan külföldi ajánlatot talált, meglévő munkahelyén léptették elő, vagy éppen önálló céget alapított.
Az efféle esetekre jön jól a szűrés második és harmadik lépcsője: az e-mailes kapcsolatfelvétel, illetve a telefonos ellenőrzés. Ez utóbbi azonban arra is kiváló, hogy a jelentkezés valódiságát, komolyságát ellenőrizze. Mindehhez elegendő néhány jól célzott (és a komolyabb állásportálok esetén szigorúan szabályozott) telefonos kérdés nekiszegezése a pályázónak.
Ezt az „előfelvételiztetést” az internetes oldalak munkatársai végzik. Természetesen ez a szolgáltatás további tízezrekbe kerül, ám itt nem érdemes túlzottan garasoskodni, hiszen az olcsóbb portálok színvonala kérdéses lehet.
A válság miatt szinte minden álláshely esetén sokszorosára megnövekvő jelentkezéssel kalkulálva ugyanakkor nagyon megéri elgondolkozni egy-két efféle előszűrés megrendelésén. Az ezért fizetendő néhány tízezer forint még mindig jóval alatta marad annak az összegnek, amelyet egy-egy fejvadász cég elkér. Nem is beszélve a cégvezető vagy a személyzeti vezető kiesett idejéről, bosszúságáról.
EZT IS CSAK OKOSAN
Ma már, aki teheti, a honlapján teszi közzé a pozíciókra való megüresedést is. Közel sem mindegy azonban, milyen rendszer szerint hirdetjük meg saját honlapunkon az állásokat. Amennyiben rendszeresen több, nem túl speciális területen dolgozó kollégát keresünk, érdemes már a nyitóoldal menüjében (a „gyárkapuban”) elhelyezni az állásajánlatoknak fület, címkét.
Ha csupán egy-két, speciális szakismeretekkel rendelkező kollégát keresünk, elegendő lehet az állásportálokon hirdetni, hiszen szükségtelen, hogy a honlapunkra látogató ezrektől felesleges álláspályázatokat kapjunk. Kivétel lehet ez alól egy-egy szűk szakterületen működő cég, ahol a honlapra látogatók feltehetően a szakterület szerelmesei is egyben.
A meghirdetett álláspályázatok – különösen a vonzóbbak – esetén nem árt internetes kérdőívet kitöltetni az érdeklődőkkel. Ezzel már az önéletrajz, illetve a pályázati anyagok elolvasása nélkül is a jelentkezők több mint fele kiszűrhető, hiszen a végzettség, nyelvtudás és tapasztalat terén meglévő hiányosságokra egyetlen, pár perc alatt kitölthető netes kérdőív rámutat. Érdemes azonban a jelentkezők szempontjait is figyelembe véve rugalmasnak lenni. Ha valaki már kialakított magának egy jó önéletrajzot, akkor felesleges elvárni tőle, hogy ugyanezen adatokat egyenként gépelje be online kérdőívünkbe, adjuk meg a lehetőségét, hogy a kész dokumentumot küldje el nekünk. Kísérőlevelet, esetleg „házi feladatot” viszont minden további nélkül elvárhatunk a jelentkezőktől. Fontos, hogy az adatok beérkezéséről és a feldolgozás menetéről minden esetben adjunk visszaigazolást a pályázó felé. Gondoljunk bele, nincs is annál rosszabb, mint heteken át várni a választ egy állásra, amelyre a pályázatunk nem is biztos, hogy beérkezett.