Élet-Stílus

Folyik „lakáskorszerűsítés” az űrállomáson

A Discovery asztronautái elvégezték a második külső szerelési munkát is az ISS-en. A tervezett szerelési munkákon kívül, a napelemek forgatásáért felelős motorok ellenőrzésére is sort kerített a két űrhajós.

A Discovery tíznapos munkaterve keretében Scott Parazynsky és Daniel Tani sikeresen elvégezték a második űrszerelést is. A két űrhajós mintegy 6 és fél órát töltött az űrben a Nemzetközi Űrállomás az egyik 18 tonnás tartószerkezet áthelyezésének előkészítésével.

A P6 jelű, 70 méter átmérőjű fémszerkezetet azért kell leszerelni az ISS tetejéről, és áthelyezni annak egyik szélső végéhez, hogy a helyére tudják szerelni az űrállomás áramellátásának növeléséhez szükséges harmadik napelemet.

Az áthelyezendő szegmens egy pár napelemszárny, összehajtott állapotban. Új helyén a szárnyakat széthajtják, és ezek a napelemek fogják ellátni energiával a decemberben érkező európai és japán kutatóegységet.


Folyik „lakáskorszerűsítés” az űrállomáson 1

Szerelik az új modulokat (Foto: NASA)


Az előkészítés abból állt, hogy meglazították a szegmens rögzítéseit, de ez igen nehéz és kényes feladat volt, mert össze kellett hangolni egymással az ISS darujának és az űrállomáshoz dokkolt űrrepülőgép robotkarjának a mozgatását. A sétán a két űrhajósnak egyúttal elő kellett készítenie a harmadik napelem keddi felszerelését.

Megvizsgálták a hibás részegységet

A vasárnapi sétán Tani megvizsgált egy hatalmas forgócsatlakozót is, amely az állomás egy másik pár napelemszárnyát forgatja mindig a Nap irányába. A NASA mérnökei ugyanis a Földről enyhe vibrálást vettek észre a forgócsatlakozónál, valamint azt, hogy abban az előre tervezettnél nagyobb húzóerő feszül. Az űrhajósnak azt kellett megnéznie, hogy látható-e szabad szemmel a probléma oka. Észrevette, hogy a forgatócsatlakozóból hiányzik egy csavar, és fémforgácsot talált az egymáson forgó felületek között. A forgácsokból összeszedett valamennyit elemzés céljára.

A P6 jelű napelemes rendszert 2000 decemberében szerelték fel, hogy áramot szolgáltasson az ISS-nek, de most már az új napelemek útjában van.

Nők irányítják a munkát

A Discovery csütörtökön kapcsolódott össze az ISS-sel. Az űrrepülőgép hét főnyi csapatát Pamela Melroy vezeti. Ez az első eset, hogy mindkét űreszközön nő a parancsnok, mivel az ISS háromtagú személyzetét jelenleg az amerikai Peggy Whitson irányítja.

A Discovery november 4-ig tartó küldetése alatt az asztronauták ötször lépnek ki a világűrbe szerelési munkák elvégzésére. Legfontosabb feladatuk a Harmony nevű, olasz gyártmányú modul elhelyezése volt az ISS külső burkán. Ezt már az első, pénteki szerelésnél elvégezték. A Harmony a későbbiekben az űrállomásra érkező Colombus európai és Kibo japán tudományos kutatóegység “kikötője” is lesz.

A 7 méter hosszú és 4 és fél méter széles Harmonyval az űrhajósok lehetséges mozgástere majdnem 35 köbméterrel megnőtt, ami lehetővé vált, hogy az ISS jelenlegi háromfős személyzetének létszámát később megduplázzák.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik