Gazdaság

HÁZTARTÁSIGÉP-IPAR – Mélyhűtött piac

Az Electrolux 12 ezer munkást bocsát el; az új főnök bejelentette a háztartásigép-gyár átszervezését. Emögött azonban egy általánosabb probléma húzódik meg. Az tudniillik, hogy az Európai Monetáris Unió (EMU) létrehozása - pontosabban a kormányok azon törekvése, hogy az ehhez előírt feltételeknek megfeleljenek - súlyos gondokat okozhat az egész iparág számára.

A svéd Electrolux, a világ legnagyobb háztartásigép-gyártója 11 százalékkal csökkenti dolgozóinak létszámát. Az új vezérigazgató, Michael Treschow, aki májusban vette át a posztot a Volvóhoz távozó Leif Johanssontól, közölte: az ezt is magában foglaló, 2,5 milliárd svéd korona (323 millió dollár) költségvonzatú átszervezéssorozat célja a nyereség és a részvényesi haszon növelése. Treschow közvetlenül nem bírálta elődjét, de nem hallgatta el: belépése után hamar nyilvánvalóvá vált számára, hogy az átalakítás elkerülhetetlen. A cég általa “túlságosan bonyolultnak” ítélt vezetési struktúráját is karcsúsítani fogják.

A skandináv ország legnagyobb magánszektorbeli munkaadójának világszerte jelenleg 105 ezer alkalmazottja van. A cég a következő két év során a létszámleépítéssel párhuzamosan bezár 25 üzemet és 2 raktárat. A befektetők üdvözölték a kilátásba helyezett átszervezést: a vállalatcsoport legnagyobb tőzsdei forgalmat lebonyolító B részvényének árfolyama 63 koronával, azaz 14 százalékkal emelkedett, és 529 koronás rekordot ért el. “Az átszervezés már régen esedékes volt, és örülünk, hogy végre megvalósul. A beavatkozás a reméltnél is jelentősebbnek tűnik” – vélekedett Colin Gibson, az UBS londoni elemzője.

Johansson irányítása alatt az Electrolux sohasem tudta elérni a tervezett 6-7 százalékos üzemi eredményt és a saját tőke 15 százalékos megtérülését. (Előbbi tavaly csupán 4 százalék, utóbbi pedig 8,7 százalék volt.) Utódja – aki korábbi beosztásában, az Atlas Copco gépipari vállalat vezérigazgatójaként évről évre növelte cégének profitját – most azt hangsúlyozta: az Electrolux egyik üzemágát sem zárja be, de koncentrálni kívánja a termelést, és javítani a kapacitás kihasználtságát. Treschow nem mondta meg, hogy mekkora lesz a vállalat megtakarítása, de célzott rá: ez a tétel jóval meghaladja majd az átszervezés költségeit. Ezen utóbbi összeg az Electrolux második negyedéves elszámolásába kerül majd bele, amit némiképp a Husquarna varrógépgyártó részleg eladásából befolyó, 600 millió koronás tőkehozadékkal ellensúlyoznak.

A svéd iparban még soha nem látott léptékű racionalizálási csomagterv földrajzi megoszlása még bizonytalan. Az Electroluxnak összesen 150 gyára van; ebből 95 Európában (ezen belül 25 Svédországban), 33 pedig Észak-Amerikában. Treschow azonban nem hagyott kétséget afelől, hogy a “figyelem középpontjába” a kevésbé nyereséges üzemek kerülnek. Tavaly egyébként az ipari felhasználóknak szánt kereskedelmi berendezések hozták a legkisebb eredményt, s ezeket követték a “fehéráruk”: a háztartási gépek.

A cégnek már 1995 vége óta komoly fejfájást okoz a háztartási gépek termelésének gyengélkedése a fő piacnak számító Európában, valamint az Egyesült Államokban is, ahol még a Frigidaire márkanévvel is vannak gondjaik.

Az Electrolux-ügy csak a legújabb, látványos tünete egy általános problémának. Nevezetesen: Európa évi 25 milliárd dolláros háztartásigép-piacán az idén is folytatódni fog az immár ötödik éve tartó árbevétel-csökkenés – legalábbis ezt állítják az amerikai Whirlpool illetékesei. A világ háztartásigép-iparának vezető helyén a svéd óriással “csaknem” holtversenyben álló cég szerint a nyugat-európai piacok kilátásai 1996 vége óta tovább romlottak.

Az általánosan gyenge európai gazdasági klímában a fogyasztók évek óta igen megfontoltan vásárolnak új mosógépet, hűtőszekrényt és tűzhelyet. A Whirlpool véleménye szerint azonban az elmúlt két évben még nagyobb nyomást gyakorolt a gyártókra a kormányok azon törekvése, hogy az egységes valuta, az euró bevezetésére készülődve csökkentsék a belső államadósságot, és megfékezzék az inflációt.

A Whirlpool egészében mindemellett továbbra is támogatja az egységes valuta létrehozását, amely reményeik szerint hosszabb távon versenyképesebbé teszi Európát, de jelezték: a megteendő intézkedések sokkal keményebbek, mint ahogy azt a kormányok a terv kezdetekor, az évtized elején gondolták.

A háztartási gépek gyártóit különösen hátrányosan érinti a lakossági kiadások visszafogása. A Whirlpool szerint éves szinten utoljára 1992-ben nőtt a háztartási gépek forgalma. Az eladott mennyiség ugyan 1994-ben és 1995-ben is emelkedett, ám mivel a fogyasztók az olcsóbb berendezéseket keresték, az ágazat összbevétele mindkét évben csökkent. Tavaly a Nyugat-Európába szállított gépek darabszáma 2 százalékkal volt kevesebb a korábbinál, ami 4 százalékos árbevétel-csökkenést jelentett; idén pedig 3 százalékos bevételesésre számít a Whirlpool, amely – a német Bosch-Siemens és az Electrolux után – Európa harmadik legnagyobb fehéráru-szállítója.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik