Luxemburgban több hónap után felszállt a fehér füst. Az Európai Bíróság érvénytelennek nyilvánította a dohányreklámokat és a szponzorálást az egész EU területén betiltó 1998-as közösségi irányelvet, mondván, hogy a rendelkezés nem megfelelő jogi alapokon nyugszik. A precedensértékű ítéletben ugyanakkor a Bíróság elismerte a közösség jogát arra, hogy megfelelő jogi háttér birtokában mégiscsak korlátozza a cigarettatermékek reklámozását. David Byrne, a brüsszeli bizottság egészségügyért és fogyasztóvédelemért felelős tagja nem is habozott kijelenteni, hogy a lehető legrövidebb időn belül újabb, a dohányzás káros hatásainak csökkentését célzó javaslattal rukkol elő.
Amikor az unió miniállamában kihirdették az ítéletet, tulajdonképpen senki sem lepődött meg. Az Európai Bíróság legfőbb tanácsadójának számító főügyész ugyanis már júliusban jelezte, hogy gyenge lábakon áll a dohányipar magaslatai ellen indított eddigi legátfogóbb EU-akció. A tagállamok illetékes miniszterei – majd utóbb az Európai Parlament – 1998-ban egészségügyi szempontokra hivatkozva döntöttek ugyanis a dohányreklámok betiltásáról, holott a közösségnek nincsenek jogosítványai ezen a téren. A korlátozó intézkedéseket valójában a belső piaci szabályozásra hivatkozva hozhatták volna meg a tizenötök, még ha nem is olyan kiterjedt formában, mint azt a végül kiadott direktíva tette.
A dohányreklámok betiltásáról szóló döntést egyébként az a Németország támadta meg Luxemburgban, amely a szavazás során kisebbségben maradt. A most a legfőbb jogi fórum által megsemmisített direktíva értelmében az EU tizenöt tagországában 2001 júliusától betiltották volna a dohánytermékek bárminemű reklámozását, valamint a sport-, kulturális és egyéb események dohánygyárak által történő szponzorálását. A miniszterek csak a nagy érdeklődésre számot tartó nemzetközi sport- és kulturális eseményekkel tettek kivételt: a füstölgő iparból évente több százmillió eurót kasszírozó Forma-1 így 2006 októberéig mentesült volna a tiltás alól.
Éppen ezért is keltett meglepetést, hogy a Nemzetközi Motorsport Szövetség (FIA) a bírósági ítélet kihirdetésének előestéjén bejelentette, hogy a 2006-tól induló versenyidénytől kezdve lemond a dohánygyárak szponzori pénzeiről, s erre biztat más sportszervezeteket is. A bíróság verdiktje az egyes tagállamokat sem akadályozhatja meg abban, hogy nemzeti alapon szigorító intézkedéseket hozzanak a cigarettareklámokkal szemben. Több EU-tagország, például Belgium is a közösségi irányelv által megszabott menetrendnél rövidebb időn belül kíván véget vetni a füstös reklámoknak.
David Byrne igyekezett gyorsan lehűteni a dohányipar újjáéledő reményeit, kijelentve, hogy az irányelv jogi természetű kudarca nem áll útjába egy készülő új direktívának, amely az engedélyezett nikotin- és kátránytartalom további csökkentésével és a dohányzás egészségre káros hatásaira figyelmeztető feliratok láthatóbb elhelyezésével újabb csapást készít elő a cigarettagyárak ellen. “A két jogszabályban csak egyetlen közös dolog van, mégpedig az, hogy mindkettő nevében szerepel a dohány szó” – közölte kissé szarkasztikusan Jules Maaten, az Európai Parlament képviselője, a cigarettaellenes kampány egyik élharcosa.
A labda mindenesetre most megint a közösség térfelén pattog, míg a dohányipar levegővételnyi szünetet kap az újabb erőpróbáig.