A Tesco világelső online élelmiszer-kiskereskedő lesz, Nagy-Britanniában pedig a legnagyobb elektronikus kereskedelmi cég címére tör – jelölte ki a társaság helyét tavaly szeptemberben Terry Leahy vezérigazgató. A célhoz vélhetőleg jó eszközt választott a menedzsment: a Tesco az első helyen végzett abban az egyedülálló felmérésben, amely a legnagyobb növekedést felmutató vállalatok internetes stratégiáját kutatta.
A London School of Economics és az angol E-Audits szakértői a Deloitte Consulting/Braxton Associates meghatározása szerinti leggyorsabban növekedő 100 cég e-kereskedelmi és e-üzleti gyakorlatát vették górcső alá. Legfőbb megállapításuk, hogy az e-businessben is a nagyok vezetnek. Ez a nem túl eredetinek tűnő kijelentés ellentmond a szakmában mérvadónak számító Gartner Group korábbi prognózisának, miszerint az elektronikus üzletelésben hirtelen a semmiből is naggyá válhatnak cégek. Az újabb felmérés azt a szemléletet igazolja (amelyet egyébként a Gartner is oszt), hogy az online jelenlétnek integrálódnia kell a vállalati működés minden területébe.
Hét dimenzió mentén osztályozták az online működést. Az egyes lehetőségek kihasználása közti különbség némi meglepetést hozott, miután kiderült: a cégek alig élnek a web adta reklámfelülettel és promóciós lehetőséggel. Ennél csupán az online fizetésrendezés, illetve rendelés fejletlenebb. (Sorrendben az ötödik, hatodik, illetve hetedik helyet foglalják el a mezőnyben.) Az eladás utáni szolgáltatások tekintetében (amely negyedik a hét dimenzióból) a Tesco ugyanolyan helyezést ért el, mint a szolgáltatásairól kevéssé híres, a teljes rangsorban tizedik Microsoft. A nyugati cégek viszont már felismerték: a weboldalnak könnyen használhatónak kell lennie és azt folyamatosan fejleszteni kell, hogy az érdeklődők rendszeres látogatókká váljanak. A cégre, illetve a termékre vonatkozó információk bősége és átláthatósága már minimális követelménynek számít a nagymenők körében – ezek megfelelősége első, illetve második helyen áll a listában. Az e-kereskedelmi alkalmazásokkal egyelőre az úgynevezett B2B, vagyis a cég-cég közti kapcsolatok terén élnek, annak ellenére, hogy a fogyasztókkal közvetlen kapcsolatban lévő vállalatok weboldalának látogatottsága jóval nagyobb. Eric Schmidt, a kutatást finanszírozó Novell elnök-vezérigazgatója úgy véli, ez a rés folyamatosan szűkül. –