Valóságos felvásárlási lázban égett az elmúlt jó pár évben a finn Nokia, a világ vezető mobiltelefon-gyártója. Hatvanmillió dollárért megvette a legnagyobb független internetes zenedisztribútort, az Apple-hez tartozó iTunes-zal rivalizáló Loudeye-t, majd megszerezte a navigációs szoftverekben utazó Gate5 céget és a Twango médiamegosztó szájtot.
Mostanra aztán kiderült, mi volt a célja mindezzel. A vállalat minapi londoni tájékoztatóján bejelentették, hogy még az év vége előtt egy sor új szolgáltatást vezetnek be Európában és Ázsiában. A tervek között szerepel egy online zeneáruház, amely használható lesz már az eddig eladott, mintegy 200 millió zenelejátszásra alkalmas Nokia telefonnal, továbbá egy újfajta telefonos fotó-, video- és zenecserélő szolgáltatás, valamint egy több résztvevős interaktív játék. Mindent egybevéve, ez az eddigi legambiciózusabb olyan célú vállalkozás egy telefongyártó részéről, hogy tartalomból és szolgáltatásokból próbáljon nyereséget csinálni. „A készülékek önmagukban ma már nem elegendők. A fogyasztók komplex élményt akarnak” – szögezi le Olli-Pekka Kallasvuo, a Nokia vezérigazgatója.
|
Vastagodó Nokia-étlap
Ovi néven a Nokia új internetes portált indít, amely digitális tartalmat kínál a fogyasztóknak.
ZENE. Az Apple iTunes szolgáltatásának kesztyűt dobva a Nokia arra készül, hogy a mobilhálózatokról, illetve az internetről letölthető dalok millióit kínálja.
JÁTÉKOK. A honlap a mobiltelefon-játékosoknak letöltési lehetőséget, játékprogram-ízelítőket és ötleteket kínál – sőt, még fórumot is, ahol eldicsekedhetnek az eredményeikkel.
NAVIGÁCIÓ. A GPS-rendszerrel együttműködő Nokia Maps segít megtalálni a felhasználónak egy környékbeli kocsmát, vagy akár haza is irányítja azt, aki eltévedt. |
|
|
|
SZOLGÁLTATÓI KUDARCOK. A Nokia korábban is próbálkozott már azzal, hogy betörjön a szolgáltatások területére, de az európai mobiltársaságok gyakorlatilag ügyet sem vetettek rá. Most viszont figyelnek, miután a zeneáruházak és egyéb szolgáltatások létrehozására tett saját erőfeszítéseik kudarcba fulladtak. Márpedig ilyen kínálat nélkül nem folynak be a várt magas adatforgalmi díjak. „A mobilszolgáltatók szerte a világon vagyonokat invesztáltak hálózatokba, szolgáltatásokba és marketingbe, de az egész óriási katasztrófának bizonyult” – mondja John Strand, a koppenhágai Strand Consult tanácsadó cég vezérigazgatója. Így például az európai felhasználók többsége a vállalatok várakozásaival ellentétben nem az éteren keresztül töltött le zenét, hanem számítógépéről másolta át a számokat telefonjára.
A Nokia úgy véli, azzal, hogy túllép a puszta hardvergyártáson, nemcsak maga jár jól, hanem a szolgáltatók is. Vegyük például az idén bevezetett Nokia Maps térképszolgáltatást, amelyet jelenleg már eleve feltöltenek a sok cég által forgalmazott csúcskategóriás N95 készülékre. A felhasználók kikeresnek egy közeli célpontot, egy kávézót például, és a képernyőn megjelenik az útvonal vagy a térkép. A telefontársaságok dönthetnek úgy, hogy maguk intézik a számlázást, ekkor cserébe részesednek a Nokia adatforgalmi bevételéből. Az új zene-, fotó- és játékszolgáltatások valószínűleg hasonló elven fognak működni.
Ez a megoldás a kisebb cégek számára várhatóan vonzó lesz. Ám elemzők szerint a Vodafone, az Orange és a többi nagy mobiltársaság vonakodni fog attól, hogy saját zeneszolgáltatását a Nokiáéra cserélje. S bár a finn vállalat azt állítja, hogy „nagyon pozitív megbeszéléseket” folytatott a legtöbb társasággal, utóbbiak közül eddig csak kevés volt hajlandó nyilvánosan kommentálni a kezdeményezést.
A szolgáltatási expanzió azt is jelenti, hogy a Nokia versenybe száll a Google-lal és a Yahoo-val. Ám ezek az internetes cégek, hiába van erős márkanevük, a mobiltelefóniában nincsenek jelen. A Nokia ellenben egyszerre tud kínálni speciális, felhasználóbarát hardvert és fantáziadús szolgáltatásokat. Közel egymilliárd ügyfelével és a világ több száz mobilcégének régi partnereként a finn óriás helyzeti előnyből indulhat az internet és a mobil világ ötvözésében.