Az Energopetrol számokban
• A 2003-as árbevétel 87,2 millió euró (21,8 milliárd forint) volt, 123,9 ezer tonna üzemanyagot értékesített (a 2004-es számokat még nem tették közzé)
• Saját tőkéje 11,6 millió euró (2,9 milliárd forint)
• Adósságállománya mintegy 23 millió euró (5,8 milliárd forint)
A bosnyák kormány végül elállt a „nem hivatalos ajánlatától”, és úgy döntött, hogy a privatizációért felelős társaság a Mol és az INA konzorciumával kezdi meg a tárgyalásokat az állami részvénycsomag eladásáról. Ferencz I. Szabolcs, a Mol kommunikációs igazgatója szerint a közjáték ellenére olyan ígéretet kaptak, hogy 8 napon belül meg is kezdhetik a tárgyalásokat. Amennyiben újabb intermezzo nem kavarja fel a kedélyeket, a privatizációs szerződés aláírására 1-2 hónapon belül sor kerülhet.
Ki mit vállalt?
Az előminősítés győztese
MOL-INA
• A részvényekért 5,1 millió eurót ajánl
• Az adósságállományt teljes egészében átvállalja
• Fejlesztésre 76,7 millió eurót fordít a következő 3 évben
• A teljes foglalkoztatotti létszámot (1059 fő) megtartaná
Akik alulmaradtak
OMV
• A részvényekért ajánlott árat nem közölték
• Az adósságállományból 13,2 millió eurót törlesztene
• Fejlesztésre 14,3 millió eurót fordítana
Euroinzenjering (bosnyák cég)
• A részvényekért 12,75 millió eurót ajánlott
• Az adósságot teljes egészében átvállalná
• Fejlesztésre csak 14,3 millió eurót fordítana
• A vállalat dolgozóiból csak 760 főt venne át
Az Energopetrol részvényeinek 67 százalékát kínálják eladásra, de egyúttal a 23 millió eurós adósságállományt is át kell vállalni.
A bosnyák cég Pletser Tamás, az Erste Bank Befektetési Rt. vezető elemzője szerint elsősorban azért lehet fontos a Mol-INA páros számára, mert a kiskereskedelmi piaci pozíciók erősítésével a teljes downstream (üzemanyag-gyártási és -értékesítési) értéklánc megerősíthető. A Mol rövid távú nyereségességét azonban aligha javítja ez az akvizíció. Ennek fő oka, hogy a bosnyák piac nem túlzottan nagy, éves szinten 130 milliárd forint körüli, amelynek ráadásul alig hatoda az Energopetrolé – míg a Mol-csoport 2004-es bevétele 1972 milliárd forint volt. (A Mol 2005 első negyedéves eredményéről lásd írásunkat a 68. oldalon). Igaz ugyanakkor, hogy a bosnyák kiskereskedelemben a növekedési potenciál sokkal nagyobb, mint például Magyarországon. Boszniában jóval kisebb a járművek átlagos sűrűsége: az ezer főre jutó járművek száma Ausztriában 514, Csehországban 367, Magyarországon 255, míg Boszniában mindössze 130. Ennek tükrében érthető, hogy a Mol vezetése miért kívánja a helyi cég jelenlegi 15 százalékos kiskereskedelmi piaci részét 25 százalékosra növelni. Ezzel pedig megnyílhat az út az INA meglévő jelentős finomítói kapacitásainak jobb kihasználására, ami az adott esetben sokkal fontosabb előny, mint önmagában a kiskereskedelmi pozíciók megerősítése