Gazdaság

Emelkedő csillag

A konyhaasztalon, egyetlen laptoppal és egy mobiltelefonnal kezdte vállalkozását Közép-Európa leggyorsabban növekvő fiatal technológiai cégének tulajdonosa.

Miközben a Budapesti Műszaki Egyetem villamosmérnöki karára járt, Baranyák Zoltán végig meg volt arról győződve, hogy egy dologgal biztosan nem fog foglalkozni: informatikával. Aztán az élet mégis mást hozott; cége, az Assocom Kft. az idén másodszor lett – meggyőző fölénnyel – a Rising Star kategória győztese a Deloitte nemzetközi tanácsadó cég Technology Fast 50, vagyis a leggyorsabban növekvő közép-európai technológiai vállalkozások listáján. Az Assocom egy szűk szegmensben érte el ezt az imponáló eredményt, hiszen a cég az IBM viszonteladójaként egy speciális hardvercsaládot értékesít, és a felmerülő szoftver-, illetve szolgáltatási igényeket elégíti ki közép- és nagyvállalatok számára.


Emelkedő csillag 1

A villamosmérnöki karra járó fiatalember szíve vágya az orvosi elektronika volt. Csakhogy kicsit túl korán tűzte ki magának ezt a hivatást, hiszen végzősként 1995-ben hiába nézett szét a piacon, orvosi elektronikai céget nem talált magának. Kapott ellenben más állásajánlatokat, egy csokoládégyár például fel is vette, aztán mégis inkább az IBM-et választotta. A fiatal, nyelvet beszélő mérnökök aranykora volt még ez az időszak, évfolyamtársai közül sokan ma már magas vezető beosztásban dolgoznak különböző vállalatoknál.

Jól érezte magát az IBM-nél, de öt év elteltével már szeretett volna önállósodni. „Egy multinacionális vállalatnál vannak bizonyos korlátok, amelyeket vagy elfogad az ember, vagy elkezdi azokat feszegetni” – mondja Baranyák Zoltán. Ő inkább az utóbbit választotta. Hiányzott ugyanis az ügyféligények közvetlen kiszolgálása. „Egy multinak az egész piacot le kell fednie, nem tud annyira testre szabott megoldásokat kínálni, mint amennyire azt az ügyfelek igényelnék” – magyarázza. Az önállósodás első lépcsőjeként előbb az IBM egyik üzleti partnerének volt az alvállalkozója, majd saját vállalkozásba kezdett. „Vonzott a cégépítés lehetősége” – emlékszik vissza az akkori motivációkra a fiatal cégtulajdonos.

KRITIKUS ÉV. Az indulás nem volt könnyű: a konyhaasztalon, laptoppal és mobillal egyedül kezdte az ügyfélvadászatot. A céget 2000-ben az édesanyjával alapította közösen, abból a megfontolásból, hogy egy kétfős kft.-nek 50 millió forintos árbevétel alatt nem kell könyvvizsgálót alkalmaznia. Sokkal kevésbé volt strapás a munka akkoriban, mint most, hiszen nem voltak ügyfelei. Az elején ugyanis abba a problémába ütközött, hogy az informatikai rendszerükre évente százmilliós nagyságrendben költő nagy cégek nem szívesen bízzák a munkát egy ismeretlen, minivállalkozásra. Ebből a szempontból az első év volt a kritikus. Abban Baranyák biztos volt, hogy szabadúszóként informatikai szolgáltatásokból vígan meg tud élni, csak abban nem, hogy erre céget is sikerül építenie.

36 éves, Pilisen született. A Budapesti Műszaki Egyetemen szerzett villamosmérnöki diplomát. Első munkahelye az IBM volt, ahol 1995-től hardverszerviz mérnökként dolgozott.
Saját cégét, az Assocom Kft.-t 2000 végén alapította meg. A vállalkozás az idén másodszor lett a Rising Star kategória győztese a Technology Fast 50 listáján, amelyet a Deloitte tesz közzé.
Nőtlen. Szívesen utazik baráti társasággal, de nem az előre beprogramozott utazások érdeklik, hanem a hátizsákos felfedező túrák. Bejárta például Mexikót, Indiát, Thaiföldet. Nagy fájdalma, hogy egy hónap helyett ma már csak kéthetes szabadságra futja. Chopperja időhiány miatt zömmel a garázsban marad.

Az első év végére tető alá hozott nagyobb tranzakciók azonban bebizonyították, hogy alaptalanok voltak a félelmek. A vállalkozó szerint rendkívül egyszerű a sikere kulcsa: az ügyfél fejével kell gondolkodni. Elméletben persze mindenki tudja, hogy miről szól a szolgáltatás-orientáltság, de azt meg is kell tudni valósítani. Az Assocom vezetője szerint sok helyen ez azért sikkad el mégis, mert túl nagy a nyomás arra nézve, hogy minél előbb profitot realizáljon a cég. „Attól még nem vagyok boldog, ha sikerül sok pénzt keresni; az is kell hozzá, hogy hosszú távon a legoptimálisabbnak bizonyuló megoldást kínáljuk az ügyfél problémájára” – összegzi üzletfilozófiáját Baranyák Zoltán.

ÉJJELI TÖPRENGÉS. Éppen ez az a mentalitás, amiért az Assocom egyik első ügyfele, a L’Oréal Magyarország mind a mai napig ragaszkodik a céghez. A mai magyar üzleti világban meglehetősen szokatlan, ha egy cégvezetőnek nem az lebeg a szeme előtt, hogy minél több pénzt kaszáljon az üzletből a lehető leghamarabb. Fodor Imrét, a francia kozmetikai cég magyar leányvállalatának IT-menedzserét igencsak meglepte, hogy Baranyák képes volt fél éjszakán át töprengeni a cég valamelyik problémáján, holott abból üzleti haszna az adott pillanatban nem származott. „Persze ezek az erőfeszítések később nagyon is megtérülnek” – hangsúlyozza az IT-menedzser.

Ma már a Technology Fast 50 versenyben elért eredményei is vonzóvá teszik a céget. „A Rising Star kategóriában a 3-5 éve piacon lévő vállalkozások indulhatnak, amelyeknek az alacsony bázis miatt könnyebb nagy növekedési ütemeket produkálniuk” – magyarázza szerényen a cégvezető. Jövőre viszont már a „nagyfiúk” között mérettetheti meg magát az akkor már ötéves Assocom. A Fast 50-nél nevezési feltétel, hogy az induló évben az árbevétel elérje az 50 ezer eurót. Az Assocom 2001-ben mintegy 12 millió forint árbevételt ért el. Vagyis az éppen aktuális euró-árfolyam dönti majd el, hogy indulhatnak-e. Ha ezen a banánhéjon nem csúsznak el, akkor Baranyák Zoltán szerint az első tíz hely valamelyikén fognak végezni. Ez azért is nagy eredmény volna, mivel az idén egy magyar cég sem fért bele az élbolyba, csak a tizenkettedik helyet sikerült megcsípnie a Kirowskinak.


Emelkedő csillag 2

Pedig 2005 nehezebbnek bizonyult a korábbi éveknél az Assocom számára, amely néhány nagy cégnek, s tíz-húsz közepes vállalatnak dolgozik. Az árbevétele a nagyok költésétől függ, ezek azonban az idén egy-két fajsúlyos projektet elhalasztottak, ami körülbelül 300 milliós kiesést okoz a cégnek, vagyis forgalma legfeljebb megközelíti a tavalyit. A profit ugyanakkor szerencsére egyre inkább a középvállalatoknál nyújtott szolgáltatásokból jön össze.

Baranyák Zoltán szerint cége most érkezett el ahhoz a határhoz, amikor át kell ugrania a saját árnyékát. A tulajdonos ugyanis jóval több lehetőséget lát a piacon, mint amennyit jelenleg négyfős cége meg tud ragadni. „A szerverpiaci szegmensben sokkal nagyobb tudásra van szükség, mint ami ma általában elérhető” – magyarázza Baranyák. Az Assocomnak van ugyan már valamicske tőkéje, de még nem annyi, amennyivel gyors expanziót lehetne végrehajtani. Először is egy értékesítési szakembert keres a cég, aki hozná a megrendeléseket, aztán jöhetnek a többiek.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik