Szűk három héttel az után, hogy a General Motors ez év februárjában potom kétmilliárd dollár megfizetésével végleg különvált a Fiattól, az olasz autógyár és a Ford of Europe vezetői a genfi autószalon idején máris tárgyalni kezdtek saját szövetségükről. Nyolc hónap múltán pedig meg is született az egyezség: a két vállalat következő generációs kisautói – a Fiat 500-as és az új Ford Ka – közös padlólemezzel készül majd. Valódi házasságról tehát nincs szó, a két cég célja csupán az, hogy a költségek jelentős csökkentése érdekében együttműködjön egy-egy modell kifejlesztésében és gyártásában. Ennyi. „Amire mi törekszünk a Fiattal, az nagyon más, mint amire a GM törekedett” – hangsúlyozza John Fleming, a Ford of Europe vezérigazgatója.
Ez nem is meglepő. Az annak idején a globális piaci hódítás euforikus reményében tető alá hozott autóipari fúziók több esetben nem hozták meg az ígért eredményt, sőt, némelyik egyenesen katasztrofálisnak bizonyult.
SZERÉNYEBB CÉLOK. Mindezek után a Ford-Fiat-partnerség újfent arra világít rá, hogy az ágazat szereplői immár pragmatikusabb és korlátozottabb együttműködési formákban gondolkodnak. Olyanokban, amelyek hatása gyorsan meglátszik az eredményen. A Fiat már kooperál a Peugeot-val a kisáruszállítók gyártásában, a DaimlerChrysler és a Volkswagen közösen állít elő minifurgonokat az amerikai piacra, miközben a VW a Porschéval is szövetkezett a terepjáró-kategóriában. A Ford és a Fiat tandemje lehetővé teszi, hogy mindkét cég megspórolja durván a felét annak a 1,5 milliárd dollárnak, amibe az új modell kifejlesztése kerül. „A Ford olcsón hozzájut a Fiat kisautó-technológiájához, a Fiatnak pedig lesz mit gyártania” – mutat rá a kölcsönös előnyre Christoph Stürmer, a Global Insight piackutató cég frankfurti autóipari elemzője.
A megállapodás értelmében a lengyelországi Tychyben működő Fiat-üzemben készül majd mind a Ford Ka, mind a Fiat 500-as, mégpedig a Fiat Panda padlólemezének rövidített változatára ráépítve. A motort és az erőátviteli rendszert szintén a Fiat adja, a karosszéria és a beltér kialakítása azonban különböző lesz. Európában várhatóan 2008-ban kerül piacra a kifejezetten városi autónak szánt két modell – ebben a szegmensben az induló ár 10 ezer dollár körül van. A gyártási cél évi 240 ezer darab, egyenlően megosztva a két márka között.
KÖLTÖZÉS INGYEN. A szövetség révén a Ford a nélkül telepítheti át termelésének egy részét Kelet-Európába, hogy külön gyárat kellene építenie ott. Lengyelországban a bérek 80 százalékkal alacsonyabbak, mint Spanyolországban, ahol a Ka 1997 óta készül. „A Ford Kával az a probléma, hogy Nyugat-Európában egyre kevésbé éri meg kiskategóriás autókat összeszerelni” – mondja Stephen B. Cheetham, a Sanford C. Bernstein alapkezelő londoni autóipari elemzője.
Kettősfogat
Fiat 600.
500-asra
cserélik.• Az új Fiat 500-as és a Ford Ka a Fiat Panda padlólemezének rövidített változatára épül, és fő alkatrészeik is közösek lesznek.
• A Fiat irányítja az alváz, a motor és az átviteli rendszer kifejlesztését.
• Mindkét modellből évi 120 ezer darab készül a lengyelországi Tychyben működő Fiat-gyárban.
Ford KA. Irány
Lengyelország.• A Ford tervezi a Ka karosszériáját, maga fogja gyártani annak elemeit is, és az elkészült autók után fizet a Fiatnak a padlólemezért.
Marchionne reményei szerint együttműködési megállapodásokkal javítani lehet az eredményt. A cég abban is bízik, hogy az ikonikus Fiat 500-as új változata – amely a gyengén fogyó 600-ast fogja felváltani – friss lendületet ad majd a márkának. „Új stratégiával visszaszerezhetjük, amit tavaly és az idén elvesztettünk” – állítja Alfredo Altavilla fejlesztési alelnök. Fleming, a Ford of Europe vezére ugyancsak sokat vár a megújuló Kától. Jürgen Pieper, a frankfurti Metzler Bank autóipari elemzője szerint a Ford és a Fiat tízmilliós nagyságrendű nyereséget érhet el a két modellen, hála a kelet-európai gyártásnak.