A kártyabirtokosok többsége nem ismeri a kondíciókat, sokszor azt sem tudja, hogy bankkártyája egyben biztosítási szolgáltatásokat is nyújt, és a várható szolgáltatás színvonalával sincsen tisztában – mondta el tapasztalatait a FigyelőNet kérdésére Horváth Péter, a QBE Atlasz Biztosító szakembere.
Holott mindenkinek saját érdeke lenne, hogy részletesen megismerje az efféle plusz szolgáltatásokat, ha már a kártyáját kibocsátó bank rendszeresen megfeledkezik erről. A tapasztalatok alapján ugyanis ez a helyzet. A kondíciók ismeretében számos extra költség elkerülhető lenne, amely vagy azért merül fel, mert fölöslegesen köt az ügyfél hagyományos utazási biztosítást, vagy azért, mert nem a feltételeknek megfelelő módon jár el a szolgáltatás „lehívásakor”.
Kommersz szolgáltatás
Bankja és kártyája válogatja, hogy kinek milyen és mekkora összegű utazási biztosítás jár, ám általánosságban elmondható, hogy a lakossági ügyfelek körében forgó „kommersz” kártyák relatíve kommersz szolgáltatást is nyújtanak. Mind a baleseti, mind a betegségből eredő biztosítási összegek, mind pedig a poggyászkárok tekintetében a hagyományos bbp-csomagok (betegség, baleset, poggyász) színvonalánál gyengébb szolgáltatásra kell tehát számítanunk, hacsak nem rendelkezünk valamely bank arany vagy platinakártyájával. A baleseti halál és rokkantsági összegek nagyjából egy közepes bbp-csomagénak, az orvosi költségek és a poggyászkárok térítése inkább egy minimálcsomagénak felelnek meg.
|
Természetesen az asszisztencia tartalma sem egységes – ezt is érdemes feltérképezni -, de jellemzően bizonyos összegig fedezi a beteglátogatás vagy váratlan hazautazás költségeit, egy néhány napos szerény szállodai tartózkodás költségeit, haláleset alkalmával a koporsó árát és a holttest hazaszállítását, jogsegélyszolgálatot, továbbá sürgősségi gyógyszerellátást és hasonló váratlan kiadásokat.
(Nagyításhoz kattintson a képre)
Forrás: FigyelőNet
Bankja válogatja
Hogy mit tartalmaz a kártyákhoz kapcsolt biztosítási szolgáltatás, azt nem a biztosítók, hanem a bankok döntik el. Üzletpolitikájuk függvényében ők határozzák meg, hogy milyen szintű szolgáltatást tudnak vagy akarnak finanszírozni a kártyabirtokosok részére. Jóllehet jellemzően a fő- és társkártyákra egyaránt vonatkozik a biztosítás, ez sehol sem élvez prioritást – ahogyan egyébként a kártyaválasztók körében sem -, emiatt nem meglepő a szolgáltatások alacsonyabb színvonala.
A biztosítási díjat természetesen végső soron az ügyfelek fizetik meg, az benne foglaltatik a kártya éves díjában. Maga a biztosítás ennek értelmében a kártya érvényességéig marad hatályban. Néhány bank nem kínálja automatikusan ezt az extrát, viszont előfordul, hogy kiegészítő szolgáltatásként meghatározott díj – évi néhány ezer forint – ellenében hozzáköthetővé teszi.
|
A különböző biztosítási események alkalmával nyújtott szolgáltatások pontos ismerete mellett érdemes odafigyelni az egyéb finomságokra. Hiába van például ugyanannál a banknál több kártyánk, azok egyikét játszhatjuk csak ki egy biztosítási esemény bekövetkezésekor, viszont ez esetben a magasabb szolgáltatású szerződés alapján fizet majd a biztosító. Persze ez alól is vannak kivételek: a Budapest Bank azon ügyfelei esetében, akiknek Visa Classic és Befektetési kártyájuk is van, az ezekhez társított szolgáltatások együttesen érvényesülnek a biztosítási esemény bekövetkeztekor. A maximális biztosítási összegek tehát – eltekintve az útipoggyászra és bizonyos orvosi rendelésekre meghatározott tárgyankénti vagy eseti limitektől – összeadódnak.
Nem elhanyagolható szempont az sem, hogy a biztosító utólag téríti-e meg a felmerülő költségeket vagy már az ügyfél helyett a helyszínen helyt áll, erre vonatkozóan megint csak eltérő szokások érvényesülnek. Előfordul az is, hogy a biztosító csak akkor téríti meg a szerződésben vállalt maximális biztosítási összegeket, amennyiben a bajba jutott utazó erre előzetes jóváhagyást kér a társaságtól. Ilyenre a Raiffeisennél láthatunk példát. Ha tehát bekövetkezik egy baleset, az utasnak előbb mindenképpen fel kell hívnia a bankkal szerződésben álló Ahico asszisztencia-vonalát, és csak ezt követően fordulhat orvoshoz. Ha nem így jár el, akkor szembesülhet azzal a meglepő fordulattal, hogy a biztosító az egyébként vállalt 10 milliós kártérítés helyett nem többet, mint 150 dollárnak megfelelő összeget – durván 30 ezer forintot – fizet csak ki.