A vis maior a jog szerint előre nem látható, a szerződőktől független katasztrófahelyzetet jelent. Az Index birtokába jutott dokumentum szerint ez a kitétel szerepel a gyártó és a BKV között még 2006-ban kötött szerződésben, ha az Alstom nem szerzi meg a metrókocsik működéséhez szükséges engedélyt.
A közrádió által megkérdezett Gyurkovics Sándor, a Közlekedési Tudományi Egyesület tiszteletbeli elnöke, közlekedési szakjogász azt mondja, ő negyvenéves praxisában egyszer sem hallott ilyenről, furcsállja, hogy egy hatósági eljárást a háborúkhoz vagy a tűzvészekhez hasonlóan vis maiornak minősítettek. Szerinte a kitétel feltehetően azt védi, akinek a járművet olyan állapotban kellene a vele szerződő fél rendelkezésére bocsátania, amely megfelel a jogszabályban előírtaknak.
A szerződés alapján, ha a vis maior helyzet fél évig fennáll, akkor az Alstom is felbonthatja a szerződést, és még az is megtörténhet, hogy a főváros elbukja azt a harmincmilliárdot, amit bankgaranciaként a franciáknak letett. A helyzet megoldásán jelenleg is dolgozik a BKV.
AJÁNLOTT LINK:
Vis maiorra hivatkozhat az Alstom (MR1-Kossuth.hu)