A kékhátteres felvételt – amelynek során a színészek egy kék színű üres háttér (blue screen) előtt játszották el a jelenetet, és az utómunka során tetszőleges hátteret vetítettek mögéjük – nem Vlahos használta először. A bagdadi tolvajban már alkalmazták ezt a technikát, a továbbfejlesztés azonban, amelynek köszönhetően igazán élvezhető lett a kép, már az ő munkája.
Vlahos az 1959-ben forgatott Ben Hurhoz tökéletesítette a kék hátteres módszert, 1964-ben pedig, amikor a Disney Mary Poppins musicalfilmjében alkalmazta, Oscar-díjat nyert vele – idézte fel a BBC online.
A későbbiekben a kék hátteret a zöld (green screen) váltotta fel, mert az már jobban megfelelt a számítógépes alapú technikáknak. Vlahos több mint 35 filmmel kapcsolatos szabadalmat dolgozott ki, újításait a televízió, a film, a számítógépes játékok és a hirdetőipar is átvette. 1976-ban fiával, Paullal megalapította Ultimate Corp. nevű saját vállalkozását. Halálának hírét vállalata jelentette be.
“A filmgyártás egy óriást veszített el” – méltatta az elhunytat Everett Burrell, a Los Angeles-i központú Look Effects különleges effektuscég vezető szakembere.
“Nehéz lenne felbecsülni, mit kezdenénk a rengeteg fejlesztés és technikai újítás nélkül, ami az ő nevéhez fűződik. Minden látványeffektus-szakembernek, illetve mozirajongónak tisztelettel kell adózni emléke előtt” – fogalmazott Burrell.
A Look Effect is Vlahos újításait használta az Avatar, a Pi élete és a nyáron mozikba kerülő Az acélember című Superman-film elkészítésekor.
A filmes 96 éves volt.