Belföld

Karrier- és utódlástervezés II. rész

A Financial Times kutatása is jelzi, hogy mind több szervezet ismeri fel az utódlástervezés fontosságát. Hogyan választanak utódot a vezető cégek?

Karrier- és utódlástervezés II. rész 1A vizsgálatba bevont vállalatok 60 százaléka előre rögzített szempontrendszer alapján választja ki az ideális vezetőt. A feltételrendszer kialakításánál azonban többen is elkövetik azt a hibát, hogy elnagyolják a vezetői képesség – mint stratégiai gondolkodás, nemzetközi szinten elért eredmények – lényegére rávilágító elemeket.

Létezik persze olyan gyakorlat is, amely összetett szempontokat alkalmaz a vezetői képesség lényegi elemeinek feltárására. A kompetenciák ebben a szemléletben kialakított listája maximálisan a szervezet kívánalmainak megfelelő jelöltek kiszűrésére koncentrál. Hangsúlyt fektet a stratégiai gondolkodás, valamint a változás- és kockázatmenedzsment meglétének vizsgálatára, és olyan képességek feltérképezésére is kitér, mint a multikulturális tudatosság vagy a teamvezetés területén szerzett tapasztalatok.

Milyen segítséget vehetünk igénybe?

Az ideális jelölt azonosítását és kiválasztását támogató szempontrendszer kidolgozása után érdemes megfontolni, hogy saját értékelésünket társelemzésekkel egészítsük ki.

Külső szakértőkA tanácsadók munkáját a legtöbben úgy tekintik, mint ami független a szervezeti érdekektől és belső erőviszonyoktól. A szakirodalom elismeri ugyan, hogy a külső szakértők objektivitást visznek a döntési folyamatba, de egyúttal arra is felhívja a figyelmet, hogy a legtöbb problémát maga a szervezet is képes lenne megoldani. A tanácsadók által feltárt problémák és javaslataik ugyanis ritkán tárnak fel valami váratlan, a szervezeti tagok számára teljesen ismeretlen dolgot. Mi több, a nagyon eredeti, újszerű, váratlan megoldásokat a szervezet valószínűleg nem is fogadja el.

Külső forrásokat akkor érdemes leginkább bevonni, ha nem vagyunk biztosak abban, hogy a legalkalmasabb vezetőre bukkantunk rá. Akkor is szükség lehet erre, ha még nem győződtünk meg kompetencialistánk hatékonyságáról. Gondoljunk arra is, hogy a felállított feltételrendszer nem örökérvényű, időről időre finomításra szorul!

A kívülről érkező értékelések szaktanácsadóktól vagy elemző konzultánsoktól érkezhetnek. Döntésünk időtállóságát alapozhatja meg, ha a kiválasztás végső fázisában pszichológusi szakvéleményt is kérünk az esélyesekről.

Komoly fejtörést jelenthet a HR menedzsereknek annak eldöntése, hogy az utódkeresésben mikor érdemes a szervezet keretein túl lépni. A tapasztalat azt mutatja, hogy friss külső erőre akkor lehet szükség, ha az állóvizet szeretnénk felkavarni.

Az FT tanulmánya ezzel a kérdéssel is foglalkozott: az eredmények rendívül széles sávban szóródtak. Volt olyan cég, ahol a utánpótlást 95 százalékban házon belülről oldották meg, míg más helyütt négy topmenedzser közül három kívülről érkezett.

Az optimális külső-belső arány meghatározása a legtöbb esetben a felső vezetés stratégiai döntése, amelyet nem árt bizonyos időszakonként, általában negyedévenként felülvizsgálni. Karriertanácsadók szerint viszont legalább ennyi múlik a szervezeti kultúrán is.

Fejlődési lehetőségek megteremtése

A beazonosításba és kiválasztásba fektetett munkával még korántsem ért véget az utódlástervezés folyamata. Alighogy alkalmazásba vettük az új munkaerőt, máris fejlődési lehetőségein törhetjük a fejünket. Erre a következő lehetőségek kínálkoznak.

• Rotálás (Placement)

A karriertervezés egyik legfontosabb eleme. Bizonyos időközönként gondoskodjunk arról, hogy menedzsereink más területeken is kipróbálhassák magukat, ezáltal ugyanis új ismeretekre tehetnek szert. Még hatékonyabb, ha a végső célra kiszemeltet külföldi szakmai gyakorlatra küldjük. A nemzetközi tapasztalat gyakran az igazgatóságba kerülés előfeltétele.

• Business school

Az üzleti iskolák az igazgatók szélesebb körű ismereteit bővítik. Általános vélemény szerint évente egy hónapnál hosszabb időt nem érdemes erre fordítani, mivel az elméleti részletekben könnyen elveszhet a vezető, ami az eredményesség rovására megy. A HR menedzserek kevésbé hatékonynak tartják, mint az egyéni képzést.

• Egyéni képzés (One-to-one coaching)

Ez a képzési mód a személyes vezetési képességek (leadership) fejlesztésére koncentrál. Legfontosabb területei: az érzelmi intelligencia és a stratégiai orientáció kiművelése. Az FT felmérése szerint a cég körében ma ez a legkedveltebb képzési forma.

Motiváció értelmezése•karrierösztönzők (motivációs készlet): mi ösztöni a vezetőket karrierjük során, milyen belső hajtóerő következtében törekszenek előrejutásra a szervezeti hierarchiában

•karriertényezők (karrier fegyvertár): milyen eszközökkel lehet sikeresen előrejutni a hierarchiában

Tartsuk meg tehetségeinket!

Gondoljuk csak el, mennyi erőforrást fordítottunk az ideális vezető megtalálására és kiképzésére! Hagyjuk talán, hogy tehetségének kibontakoztatása után csak úgy kisétáljon a vállalat kapuján? Felelőtlenség lenne… Nézzük, milyen motivációs eszközökkel szerelkezhetünk föl!

Bár a pénzbeli jutalmazás és a részvényopció a jövőben is fontos marad, a legtöbb cég túlértékeli e juttatási formák jelentőségét. Más motivációs tényezőket ugyanakkor figyelmen kívül hagynak, pedig a munkahelyi környezet, a szervezeti kultúra vagy a munka- és szabadidő egyensúlya legalább ugyanilyen fontos. Ugyanez a cél érhető el rugalmas munkabeosztás kialakításával is, ahol a munkavállaló maga osztja be idejét.

Összegzés

Az eredményes utódválasztás irányába tett lépéseket megtenni és a tehetségekért folyatott háborút megnyerni egyszerű.

• Első lépés: a vezetők beazonosítása és szisztematikus, stratégiai választása.

• Második lépés: a motivációs minta változására megfelelő szervezeti válasz érkezzen.

• Harmadik lépés: kreatív módon motiváltan tartani a vezetőket.

(A Financial Times cikke, valamint Bakacsi Gyula Szervezeti magatartás és vezetés c. könyve alapján.)

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik