Ez a fejlesztés költséghatékony eljárás arra, hogy az F100-PW-220 hajtómű legújabb változatát jellemző fejlesztett biztonságossági, üzemeltethetőségi, megbízhatósági és teljesítménybeli előnyöket a korábban gyártott típusok is biztosítani tudják. A képességfejlesztés része annak a jelentős átalakításnak, amelyen ezek a készletből származó vadászrepülőgépek átesnek.
Az F100-PW-220E változatra való fejlesztés eredménye az, hogy az Amerikai Légierő, az Európai Együttműködő Légierők (Belgium, Dánia, Hollandia és Norvégia) , és 18 másik légierő közös hajtóművet használ. Az ily módon továbbfejlesztett hajtóművek, modulok és kiegészítők csereszabatosak az F100-PW-220 erőmű különféle változataival világszerte üzemelő F-16 és F-15 vadászrepülőgépek között.
A NATO-interoperabilitásnak ez a lehető legmagasabb szintje, hiszen ezek a repülőgépek képesek ugyanannak a hajtómű-családnak különféle konfigurációit használni, ennek révén hasznosítani a közös karbantartási eljárásokat, javítóműhelyeket, támogató és logisztikai hálózatokat. Például, egy vadászgép teljes hajtóműcseréje körülbelül 100 perc alatt, 3 fő által végrehajtható – függetlenül attól, hogy az adott repülőgép melyik országban van.
“Tudjuk, hogy NATO-beli vásárlóink mit akarnak, és mi szállítjuk is nekik a megoldást. Az F-16-os flotta számára biztosított hajtóműveink és szolgáltatásaink megfelelnek világszerte több mint egy tucat légierő követelményeinek” – mondta Dante G. Capurro, a Pratt & Whitney nemzetközi programokért felelős főigazgatója. “A vadászrepülőgépek – köztük az F-16-osok – vonatkozásában ez a képességünk azon alapul, hogy az Amerikai Légierővel régóta működünk együtt, és már 20 éve nyújtunk a NATO-szabványoknak megfelelő képzési, támogatási és logisztikai szolgáltatásokat. Az ügyfeleink számára adott legjobb értéket tartjuk a legfontosabbnak. Portugáliában például ezért képzési programot indítottunk a Portugál Légierő számára, melynek keretében megtanítjuk őket arra, hogyan fejlesszék meglévő -200 hajtóműveiket a -200E konfigurációra az amerikai készletből származó F-16-osaik számára, saját üzemi bázisukon”.
A hajtómű fejlesztését 25 különféle módosítási készlet beépítésével valósítják meg, amelyek összesen több mint 1 000 elemből állnak. Ezek közé tartozik a negyedik generációs digitális elektronikus hajtómű-irányítás, az új üzemanyag-főszabályozó, az utánégető üzemanyag-szabályozása, illetve a teljes hatókörű hajtómű-diagnosztikai egység.
A módosítások költségeit úgy tartják alacsony szinten, hogy a lehető legnagyobb mértékben felhasználják a meglévő F100-PW-200 alkatrészeket. Minden új modul élettartama 4 000 ciklus, vagy 12-14 szolgálati év a következő tervezett átvizsgálás előtt. A fejlesztés eredményeképpen az utánégő élettartama 1 200 óra, a hajtómű bevetési készenléte pedig 98%-os.
A NATO-interoperabilitás megvalósítása céljából a Portugál Légierő az F-16 “Fighting Falcon” (Vadászsólyom) repülőgépeket üzemelteti, amelyek a Pratt & Whitney fejlesztett F100-PW-220E hajtóművével kiterjeszthetik a NATO kötelékében végrehajtott feladataik körét, illetve fokozzák az ország saját védelmi képességeit.
“Az elmúlt néhány évben több közép-európai légierő, köztük a Magyar Légierő delegációja tett látogatást Portugáliában, hogy áttekintse a Pratt & Whitney hajtómű-támogatását és a hajtómű teljesítményét. Mind a teljesítménnyel, mind a támogatással láthatóan elégedettek voltak” – tette hozzá Capurro. “A földi kiszolgálás egyszerűsége és a levegőben nyújtott impresszív tolóerő gondoskodnak arról, hogy hajtóműveink továbbra is a pilóták megbízható partnerei legyenek. Hajtóműveink már bizonyítottak éles harci helyzetekben is.”
Egy Magyarországnak tett korábbi amerikai F-16-os bérleti ajánlatot támogatva a Pratt & Whitney a teljes csomag csaknem 30%-ának gazdasági ellentételezésére (offset) vállalt kötelezettséget. A Pratt & Whitney tagja az F-16-os Ipari Csapatnak, amely egy elő-ellentételezési megállapodáshoz kapcsolódva 1998 és 2000 között több mint 700 millió dollárnyi gazdasági értéket teremtett Magyarország számára.
A Pratt & Whitney-ről
A Pratt & Whitney vezető a kereskedelmi és katonai hajtóművek, űrjármű-meghajtórendszerek és ipari gázturbinák tervezésében, gyártásában, javításában és támogatásában. Hajtóművei üzemeltetik többek között az F-15, F-16 és F-22 vadászrepülőgépeket több mint 27 légierőben. A Pratt & Whitney nemrégiben 4 milliárd dollárt meghaladó értékű megbízást kapott F-135 hajtóműve kifejlesztésére a Lockheed Martin Joint Strike Fighter (JSF) repülőgépe számára. Az F135 hajtómű az F-22-es vadászrepülőgéphez kifejlesztett F119 hajtóművön alapul.
A 2000. évben 7,36 milliárd dolláros értékesítést elérő és világszerte 30 000 főt alkalmazó Pratt & Whitney a 24,1 milliárd dolláros bevétellel rendelkező United Technologies Corporation egyik divíziója, az Otis felvonók, a Carrier fűtő- és légkondicionáló rendszerek, a Sikorsky helikopterek és a Hamilton Sundstrand légijármű-rendszerek mellett.
További információ:
Molnár Simon
smolnar@hu.webershandwick.com
Weber Shandwick | GJW
Politikai és Kommunikációs Tanácsadó
1022 Budapest, Bimbó út 1.
Tel: (1) 212-4820; Fax: (1) 212-2372
Mobil: (20) 511-3952