A színházról, színészetről egyszer Tolnay Klári azt mondta, a színészek az emberek helyett sírnak, nevetnek – a polgári színházak által érez a közönség. Aki tehát színész lesz, maga is átlényegül, kicserélődik. Erről is szól a Szerelmes Cyrano – egy férfi nagyjából mindent elveszít az életében úgy szerelmi, mint a hivatása terén. Meg akar újulni, de maga sem tudja hogy, ám véletlenül kiderül, színésznek kell lennie. De nem olyan egyszerű ám az. 19:05, Filmmúzeum.
Képzeljenek el egy hihetetlen hadi szerkezetet: egy tengeralattjárót, amely repülőgépeket, bombázókat szállít! A japánok a második világháborúban tervezték bevetni, mégpedig úgy, hogy az amerikai partokhoz vezényelték volna, hogy a városokat bombázzák meglepetésszerűen (a polgári repülés és a világ rendjének módosulása, fejlődése miatt eme pillanat 2001. szeptember 20-án jött el…). A Japán titkos fegyvere című ismeretterjesztő filmben egy kutatókból álló csoport megpróbál eljutni annak a példánynak a roncsaihoz, amelyet az amerikaiak 1946-ban elsüllyesztettek
Hawaiinál, hogy ezt a páratlan technika- és hadtörténeti eszközt jobban megismerhesse. 21:00, National Geographic.
Egy ideje divat megcsinálni mindennek az előzményfilmjét, most annak a Hannibal Lecternek a fiatalkorával ismerkedhetünk meg, aki megállapodott, idősebb korára rendes, gyakorlott pszichopata és szadista gyilkos lett a Bárányok hallgatnak-ban, a Vörös Sárkányban (a Hannibál tanár úrban – ja, nem) vagy a Hannibal című filmekben (illetve előzőleg könyvekben, köszönet Thomas Harrisnek). A Hannibal ébredése tehát azt mutatja be, hogy lesz a pici, édes, csöpp Hannibalból ifjú, majd anthonyhopkinsos felnőtt, hogy szadizta a tanárait, hogynem sütötte le a bőrt óvodástársairól – elnézést. A filmben a Hosszú jegyességből ismerős Gaspard Ulliel alakítja a tanár urat, s általa ismerhetjük meg azt, amit tán nem is kéne tudni, hisz úgy a leghatásosabb, ha nem tudjuk pontosan, mi tetti lyen szörnyeteggé egy embert (ha meg látjuk, könnyen csalódottak lehetünk). Szerintem sokan azok is lesznek. 21:10, Viasat3.
Eljátszani 1848/49-et egy filmen 1973-ban fiatalokkal, egy iskolaudvaron, lehetőleg távolságot tartva a hivatalos megemlékezések és felfogás stílusától – elég betiltásízűnek tűnik ez magyar szemüvegen nézve, még akkor is, ha a darab közben értelmező viták és szövegek szakítják meg az újraértelmezést. Hisz 1848, a szabadságharc egyszer már újra lett játszva, leveréséből született meg a Kádár-hatalom. A Petőfi ’73 Kardos Ferenc filmje mégsem kifejezetten ellenzéki film, csak annyiban, ahogy a fiatalság ereje, igazságvágya, lendülete, szabadságszeretete mindig is ellenzékben van mindenféle hatalommal, megállapodott uralmi szerkezettel szemben. Számos, ma már más-más ponton látható színész (sőt ma már nem-színész) látható ekkor még együtt Dörner Györgytől Can Togay-on át Angelusz Iván táncosig. 21:30, Duna World.
Örök ifjúság – ez adatott meg Marilinnak, a már 40 is elmúlt nőnek. Hogy neki ez mennyire jó, kérdés, de tény, a nő Van Gogh-képeket fest reggeltől egész nap. Zsigmond Dezső dokumentumfilmje bemutatja, hogy lehet valaki kényszeresen fiatal – mely állapot nagyon érdekesnek és tanulságosnak tűnik. Napraforgók, 0:40, Duna TV.