Belföld

Ne terheljük túl a gyereket

A tanévkezdés egyik eldöntendõ kérdése, milyen és hány szakköre írassuk be a gyereket. Szakemberek szerint kettõnél többre semmiképp. A túlterhelt nebulóknál pszichés tünetek lépnek fel.

Szakkörválasztáskor egyrészt figyelembe kell venni, hogy a gyerek mit szeretne csinálni, másrészt, hogy a szülõk pénztárcája mennyit bír. Én maximum két szakkört tartok ideálisnak- mondta el az fn.hu-nak Trencsényi László a Magyar Pedagógiai Társaság ügyvezetõ elnöke. Ezek mellett sokat számít a gyerek terhelhetõsége, hiszen nem mindegyik bírja a tanórán kívüli tevékenységeket.

Ügyeljünk arra is, hogy a házi feladatot ne este kelljen megírni a gyereknek. Akkor már ugyanis nem tud annyira koncentrálni, és a tanulás rovására megy a nem megfelelõ idõbeosztás.

Ha a szülõ nem tartja kordában a szakkörök számát, és nem veszi figyelembe mit szeret a gyerek, az akár a csemete egészségügyi állapotát is befolyásolhatja. Ha gond van, elõször úgynevezett pszichoszomatikus tünetek lépnek fel, amelyek fáradsággal, fejfájással, rossz közérzettel párosulnak- közölte Frank Zsuzsa gyermekpszichológus.

Abban, mind a két szakember egyetért, hogy az iskolások sokszor csak szüleik miatt járnak el olyan foglalkoztatásokra, amelyeket nem igazán szeretnek. Túlságosan meg akarnak felelni, ezért mindent megtesznek, hogy helytálljanak. Ha nem sikerül eredményeket elérni, akkor azt folyamatos kudarcnak élik meg, elégedetlenek lesznek önmagukkal.

A túlhajszolt gyerek, aki nem meri szüleinek bevallani, hogy túlterhelt, a pszichoszomatikus tüneteken túl, elkezdhetnek akár tikkelni is. Ez egy betegségféle, amely kényszeres szem-, szájmozgással, ideges köhögéssel jár, nem ritka a vállrángatózás sem – közölte Frank Zsuzsa.
A betegségek elkerüléséhez fontos minél többet beszélgetni a gyerekkel, vagy akár elmenni egy-egy foglalkozásra, hogy kiderüljön mi jó és mi nem a gyerek számára. Nem mindig kell a társadalom számára éppen trendinek megfelelõ szakkört választani.

Trencsényi László szerint, nem jó ötlet, hogy a kormány bevezetné a felsõ tagozatban is az egész napos oktatást. „Nem tudnák garantálni azt a színvonalat, amely a külföldi országokban jól mûködik, silány oktatással pedig jobb, ha nem próbálkoznak”. Akkor van értelme a hosszabb iskolában töltött idõnek, ha a gyerekek, minél többet mozognak, sportolnak a szabad levegõn.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik