Bodnár Zsuzsanna történelemtanár – a Történelemtanárok Egylete (TTE) segítségével – nyílt levélben hívta fel a figyelmét a miniszterelnöknek arra, hogy a Fidesz-kormány alaptörvényben megjelenített történelemfelfogása egyetlen ma használatos középiskolás történelemkönyvben sem tükröződik. A levél, néhol ironikus hangvétele ellenére nagyon is súlyos kérdést boncolgat: mi lesz a jó válasza a két hónap múlva érettségiző diáknak, ha mondjuk az 1989-es alkotmányról kérdezik.
A tanárnő emlékeztet, a tavalyi érettségi – úgynevezett esszékérdései egyike – az 1949-es és az 1989-es alkotmány összehasonlítását kérte számon diákoktól. Akkor helyes válasznak az számított, hogy az 1989-es dokumentum megszüntette a 49-es alkotmány minden sztálinista, szocialista kitételét, s az új, demokratikus Magyarország polgárai számára immár biztosítja az alapvető emberi és állampolgári jogokat.
Galambos Tamás: Nagy Imre újratemetése című képe
„A tavalyi tanév végén még elfogadtam a diákok pozitív értékelését a 89-es alkotmányról, s akkor sem róttam meg őket, ha az elmúlt két évtized Magyarországának demokratikus érdemeiről beszéltek, s nem egy szűk klikk által kitervelt kormányzásról” – írja Bodnár Zsuzsanna, utalva a miniszterelnök parlamentben – március 11-én – elhangzott értékelésére. (Ebben Orbán azt mondta, hogy lezárult az a korszak, amelyben szűk klikkek által kitervelt és sokszor csak magánérdekeket szolgáló diktátumokkal kormányozták az országot, és hogy a 89-es alkotmányba az embereknek semmilyen beleszólásuk nem volt, illetve kijelentette, hogy a 2011-es alkotmány végre valóban demokratikus lesz.)
A tanárnő szerint azonban most, az alaptörvény hatályba lépése után megváltozott a helyzet, a tavalyi válasz immár nem biztos, hogy elfogadható. Csakhogy – írja a tanárnő – sem a diákokat, sem az őket tanító tanárokat nem segítik a jelenleg még érvényben lévő tankönyvek. „Vettem a fáradságot, s vagy egy tucatot megvizsgáltam, vajon miként értékelik a 89-es eseményeket, az alkotmány létrejöttének körülményeit. Nos, azt kell mondjam, nem találtam olyan középiskolás tankönyvet, mely az Ön véleményével megegyező értékelést közvetítene a diákoknak.”
„A tanárok még csak-csak felismerik, hogy mit kérdezhetnek a diákoktól, de a diákok – ahogy én ismerem őket – képesek lesznek meggondolatlanul a tankönyveikből készülni az érettségire, sőt még majd a jogaikra is hivatkoznak, amikor pontot vesztenek az elfogadhatatlan válaszok miatt. …Nem kétlem, hogy az érettségin jelen lévő régi -új igazgatók és a régi-új érettségi elnökök ügyelnek majd arra, hogy ne hangozzék el az érettségin alkotmánysértő kijelentés. Új tankönyvet nyilván májusig már nem lehet írni, talán pénz sincs annyi, mint 2000-ben, amikor még ajándékkönyvekre is telt a kormánynak. De azért a biztonság kedvéért nem kellene egy rendkívüli kormányrendeletben is értesíteni a diákokat és a tanárokat, hogy a tankönyvek mely részei váltak meghaladottá, s hogyan is kell a közelmúltat és az alkotmányt helyesen értelmezni?” – teszi fel a kérdést Bodnár Zsuzsanna.
A levelet TTE elküldte a miniszterelnök titkárságára, ahonnan továbbították a NEFMI-be. Onnan viszont azt a tájékoztatást kapták, hogy nem számíthatnak a reagálásukra.