Tavaly novemberben a Meta bejelentette, hogy előfizetéses opciót vezet be a Facebook és az Instagram esetében, melyet igénybe véve megszabadulhatnak a felhasználók a hirdetésektől. Ennek a lépésnek nem kis köze volt az EU új, digitális piacokról szóló uniós jogszabályához (DMA), amely csorbítja a cég azon képességét, hogy a felhasználók beleegyezése nélkül szabja személyre a megjelenő hirdetéseket.
Az előfizetési opciót a megjelenése óta rengetegen kritizálták: többek közt EU-s fogyasztóvédelmi szervezetek is felemelték a hangjukat, amiért a felhasználóknak fizetniük kell a magánéletük védelméért. Az Európai Unió nyomására a Meta csökkentett is az árakon, ez azonban nem bizonyult elégnek, írja a Verge.
Az Európai Unió ugyanis értesítette a Metát, hogy a Facebook és az Instagram „fizess vagy egyezz bele” modellje sértheti a fogyasztóvédelmi törvényeket. Ezért az EU Fogyasztóvédelmi Együttműködési Hálózata (CPC) közölte:
A CPC szerint a Meta zavaros nyelvezetet használ az „ingyenes” és a fizetős Facebook-verziók közötti különbségek kifejtésénél, és elég időt sem ad a felhasználóknak dönteni. Továbbá az „ingyenes” megnevezést is félrevezetőnek tartják a nem fizetős változat esetében, lévén a Meta a felhasználók személyes adatait használja fel hirdetések megjelenítéséhez, azaz a bevételszerzéshez.
A Verge szerint, ha a Metáról kiderül, hogy tényleg megsértette az EU kapcsolódó irányelveit, akár az éves bevételeinek négy százalékának megfelelő bírságot is kaphat. A hvg megjegyzi, hogy csak azon EU-s országokból származó bevételekre vonatkozik ez, amelyekben megvádolták a fentiekkel a céget. Az Engadget azt is hozzátette, hogy a szóban forgó intézkedés független a Meta ellen folytatott többi uniós vizsgálattól.