Tech

Európa fellázadt a fizetős Facebook ellen

Ivándi Szabó Balázs / 24.hu
Ivándi Szabó Balázs / 24.hu

Pár napja egy osztrák jogvédő szervezet az ország adatvédelmi hatóságához fordult, mondván, a fizetős Facebook szembe megy az európai jogokkal, illetve túl sok pénzt követel meg a felhasználóktól. A lépés valóságos lavinát indított el, ugyanis közel 20 régiós fogyasztóvédelmi szervezet nyújtott be közös panaszt a Meta ellen, mondván a cég tisztességtelen és illegális módon kényszeríti rá a felhasználókat arra, hogy beleegyezzenek a nyomon követésbe és a profilalkotásba – ezzel több ponton megsértve az uniós fogyasztóvédelmi jogszabályokat – írja a TechCrunch.

Mint ismert, a Facebook EU által elősegített reklámmentes hirdetésért alapvetően 10, illetve 13 eurót kell fizetni, attól függően, hogy weben vagy mobilon kezdjük-e meg az előfizetést. Ez azonban még több is lehet, ha védett Instagram-profilt is szeretnénk. Ha pedig nem fizet a felhasználó, az adatait szabadon felhasználhatja a közösségi oldal. Egy hiba miatt egyébként az is megesett, hogy addig nem engedték a felhasználónak a facebookozást, amíg nem fizetett.

Ez egy tisztességtelen választás a felhasználók számára, amely több szempontból is sérti az uniós fogyasztóvédelmi jogot, éppen ezért meg kell állítani!

– írta az Európai Fogyasztóvédelmi Szervezet (BEUC), hozzátéve, hogy panaszt nyújt be a fogyasztóvédelmi hatóságok hálózatához (CPC). A lépéshez 18 tagszervezet csatlakozott, a magyarországi azonban nincs köztük.

A közleményben ezt írják, hogy a Meta részben blokkolja a Facebook és az Instagram használatát mindaddig, amíg a felhasználók nem választják ki az egyik vagy a másik lehetőséget. Ez az európai fogyasztóvédelmi jog szerint agresszív gyakorlatnak minősül. A Meta a kitartással és a sürgősség érzetének keltésével olyan döntésre kényszeríti a fogyasztókat, amelyet nem feltétlenül akarnak meghozni. Emellett sok fogyasztó azt gondolja, hogy az előfizetés választásával olyan adatvédelmi szempontból kedvezőbb opciót kap, amely kevesebb nyomon követéssel és profilalkotással jár.

Ezzel szemben az igazság az, hogy a felhasználók személyes adatait valószínűleg továbbra is gyűjteni fogják és fel is használják majd, csak épp a reklámoktól eltérő célokra.

A Meta félrevezető és hiányos információkat nyújt a fogyasztóknak, ami nem teszi lehetővé számukra, hogy megalapozott döntést hozzanak. A fizetős és az ingyenes opció közötti választással pedig megtévesztik őket, ez utóbbi opció ugyanis közel sem ingyenes, mivel a fogyasztók az adataik átadásával fizetnek a Metának. Emellett az előfizetés árát is nagyon magasnak találják.

Kiemelték, hogy mivel a Facebook- és Instagram-szolgáltatásoknak elképesztő piaci és emocionális ereje van, ha kilépnének a szolgáltatásokból, elveszítenék az évek során kialakított összes kapcsolatukat és interakciójukat. Így tehát a fogyasztóknak nincs valódi választásuk. 

A Meta vezető adatvédelmi hatósága az EU-ban, az ír adatvédelmi bizottság (DPC) már több hónapja vizsgálja a cég fizetős ajánlatát, azonban egyelőre nem közölt következtetést. A Meta mindeközben fenntartja, hogy az általa kidolgozott modell, amellyel a felhasználók hozzájárulását kérte a hirdetések feldolgozásához, megfelel az általános adatvédelmi rendeletnek (GDPR). A lap szerint a Meta hosszú jogi procedúrára készül az ügyben, ám amíg hivatalos döntés nem lesz, minden bizonnyal fenntartja majd a fizetős ajánlatát.

Kapcsolódó
Azzal vádolják a Facebookot, hogy kifosztja az európai állampolgárokat
Egy osztrák jogvédő szervezet fellázadt a fizetős Facebook és a Meta modellje ellen.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik