Élet-Stílus

Hiába az évszázados harc az egyenjogúságért, a TikTok szerint az a menő nő, aki férjkényeztető

Getty Images
Getty Images
Divatos lett háziasszonynak lenni – legalábbis a közösségi oldalakon hódítanak a tradwife-ok, azaz a tradicionális feleségek. Az elmúlt években sorra bukkantak fel a neten olyan nők milliós követőtáborral, akik arról beszélnek, az önmegvalósítás helye nem a munkaerőpiacon, hanem otthon van. Akik karrierépítés helyett minden energiájukat a családjuknak szentelik. Polgárpukkasztás? Hamis nosztalgia egy letűnt kor iránt? Esetleg éppen ez volna a feminizmus csúcsa?

A férjem a kenyérkereső, én pedig az otthonért felelek

mondta néhány évvel ezelőtt Cynthia Loewen, egykori Miss Kanada, aki az orvosi pályáját feladva lett háztartást vezető feleség. Azt állítja, ebben a szerepben sokkal jobban ki tud teljesedni, mint bármilyen más munkában, amit korábban végzett. Amellett, hogy „kiszolgálja” a férjét, Loewen teljes mértékben a ház urára bízza a döntéseket, azt pedig kikéri magának, hogy elnyomásban él.

Mielőtt Greta Gerwig Barbie-jának rajongói mérgükben elkattintanának a cikkünkről, szögezzük le: Cynthia Loewen csak egy azon nők közül, akik az elmúlt években tömegével népszerűsítik a felfutó tradwife-mozgalmat az interneten. Adódik a kérdés: mi miatt tesznek így?

Tradwife, azaz férjkényeztető

Alena Kate Pettitt életmódblogger, a mozgalom egyik legkorábbi és legismertebb képviselőjének definíciója szerint a tradwife olyan nő, aki boldog, hogy háztartást vezethet, egyben alávetheti magát férje kívánságainak, és kényeztetheti azt, mintha csak 1959 lenne.

Ezt már Florence Pugh is megelégelte Olivia Wilde Nincs baj, drágám című filmjében, ám a mostanában divatba jött „tradicionális feleség” kifejezéssel mégis sokat találkozhatunk 2024-ben. Olyan nők hivatkoznak így magukra, akik hisznek a hagyományos értékekben és nemi szerepekben, támogatják az elképzelést, miszerint egy nő életének értelme elsősorban a feleség-anya-háziasszony szerepháromszögben keresendő, és a gyakorlatban is ezen elképzelés mentén élik az életüket.

A feminista mozgalmak és emancipációs törekvések ellenére önként visszautaznak az időben néhány évtizedet, hogy felvegyék az ötvenes években még konvencionálisnak számító háztartásbeli szerepet, mely szerint a nő fő feladata a család kiszolgálása és az otthoni szükségletek kielégítése. Az önmegvalósítás, a karrierlépcső megmászása pedig tulajdonképpen ördögtől való.

Az avítt gondolat szerinti munkamegosztás annyit jelent, hogy a családfő (vagyis a férj, a férfi) megkeresi a pénzt, kezeli a financiális ügyeket, míg a feleség viszi a háztartást: főz, mos, takarít, bevásárol, nem utolsósorban pedig magára vállalja a gyereknevelés oroszlánrészét.

Getty Images

A hagyományos házastársi szerepek térnyerése

A 21. század viszonylagos szabadságából visszatekintve furcsának tűnhet a nosztalgia egy olyan kor iránt, amikor a nőknek sokkal kevesebb joguk és lehetőségük volt önálló döntéseket hozni. A hetven évvel ezelőtti háztartásbeli nőket és a modern, nyugati, általában jómódban élő tradwife-okat éppen a választás szabadsága különbözteti meg, a mai kor szülöttjei előtt ugyanis több lehetőség áll nyitva: ők legtöbbször önként eldönthetik, hogy a karrierjükre vagy a családjukra akarnak koncentrálni, és akár menetközben is sávot válthatnak az életutak között.

A magukat manapság tradicionális feleségnek nevező modern nők nem feltétlenül akarnak a múltban élni, ezt bizonyítja, hogy sokuknak a háztartás vezetése mellett simán belefér, hogy közösségi médiás felületeken népszerűsítsék a tradwife-életvitelt, nem mellesleg saját vagyont halmozzanak fel az ilyen jellegű tartalmak gyártásával.

Jól érezzük, hogy a külvilágnak csak a szépet és jót mutatják, gyakorlatilag idealizált képet festenek az internet számára: kizárólag csillivilli konyhákban sütnek-főznek, hiszen egy magára valamit is adó tradwife

sosem fogja közszemlére tenni a világhálón, ahogyan vécét pucol, vagy hajcsomót húz ki a lefolyóból.

Az egyik legnépszerűbb ilyen influenszer Hannah Neeleman, aki a balett világának fordított hátat, hogy férjhez menjen és családot alapítson. Ma a 8,9 millió követővel rendelkező Ballerina Farm nevű Instagram-oldalán számol be arról, milyen az élet a családi gazdaságban nyolc gyerekkel. Neeleman videóiban gyakran megmutatja, ahogyan a Tulipán nevű tehenét feji, pasztőrözetlen tejet iszik, vagy éppen kovászos cipót süt régi, zöld kemencéjében, amit Agnesnek nevezett el – írja róla a New York Times.

A 22 éves modell, Nara Smith egy másik tökéletes tradwife-mintapéldány, akit jelenleg 5 millióan követnek a TikTokon. Leginkább arról gyárt tartalmat, hogy dizájner ruhákba öltözve nem mindennapi, komplex ételkompozíciókat készít a férjének és a gyerekeinek, videóit pedig jellegzetes, szinte suttogásba hajló, lágy hanglejtéssel narrálja. A jelenleg harmadik gyerekével várandós tiktoker nemrég amiatt lett felkapott az oldalon, mert megosztotta szokatlan, extra egyedi babanévötleteit.

@naraazizasmith he asked for it the next day again so this might become a staple 🫶🏽 #easyrecipes #homemade #pizza #bbqchicken #fypシ #marriage #homecooking ♬ Nice and Easy - Louis Adrien

Bár mindig makulátlan a megjelenése, Smith általában „nem öltözik a szerephez”, míg például Neeleman szívesen hangolja össze a külsejét a választott „hivatásával”. Ilyen Gwen Swinarton, a Gwen the Milkmaid felhasználónév mögött álló nő is, aki videóiban általában virágmintás habos-babos ruhákat visel, miközben elégedett, letörölhetetlen mosollyal az arcán tésztát gyúr, kenyeret süt a férjének, aki Columbo feleségéhez hasonlóan soha nem jelenik meg a profilján.

@gwenthemilkmaid

fresh homemade pasta just hits different 🍝 make this with me in my latest YouTube video, link in bio!🫶✨

♬ original sound - 𝑛𝑒̀𝑙𝑙𝑎ଓ

Hogyan lesz valakiből tradwife?

Egyszer régen én is férfigyűlölő feminista voltam. Most boldogan töltök hosszú órákat a konyhában, hogy elkészítsem a férjemnek azt az ételt, amit csak kér

mondta egyik videójában Gwen the Milkmaid. Az ő példája extrémnek számít a múltját tekintve, ugyanis korábban sokkal szabadosabb életet élt: biszexuális és vegán volt, illetve az OnlyFansre gyártott erotikus tartalmakat, majd egy éles fordulattal felcsapott tradwife-influenszernek.

Mások azért választották a hagyományos feleség szerepét, mert ők maguk csonka családban, elvált szülők gyerekeként nőttek fel, és nem akarták megismételni felmenőik hibáit. A Marilyn Monroe-imitátornak is beillő Estee Williams – aki jelenleg 184 ezer TikTok-követőjének hirdeti, hogy egy feleségnek mindig engedelmeskednie kell a férjének – arról számolt be, hogy kislányként látta, ahogyan az őt egyedül nevelő édesanyja naphosszat dolgozik, és utána otthon is el kellett látnia a ház körüli teendőket.

Egyszerűen tudtam, hogy én nem akarok olyan feleség és anya lenni, aki teljes munkaidőben dolgozik, majd, amikor hazaér, még főznie és takarítania kell. Csodáltam azokat a családokat, ahol az anya inkább otthon maradt, hogy elvégezze ezeket a feladatokat

– fogalmazott, és bár annak idején külső nyomásra beiratkozott főiskolára (az anyja azt akarta, hogy a lányának soha ne kelljen másoktól függenie), végül lemondott a diplomáról, mikor megismerte a férjét.

@esteecwilliams A dating tip for the ladies: Avoid numbers when it comes to the early stages of dating. Constantly putting a number on men will come across shallow. You’ll never need to know how much a man makes to know if he’s a provider, he will show that with his character. If you want to attract a high value man then talk like one both around men and with your girl friends. #fyp #datingadvice #highvalueman #providerman #traditionalmarriage #tipfortheladies #meetingaprovider #tradwifeadvice #traditionalwoman #femininewoman ♬ original sound - Estee

A korábban már említett, a tradwife-ok meghatározó alakjának számító Alena Kate Pettitt a New Yorkernek arról beszélt, a kilencvenes évekbeli Angliában úgy érezte, az ő elképzelései a nőiségről nem felelnek meg a korszellemnek, aminek központjában a girl power és a Spice Girls álltak.

Ennek ellenére egy ideig ő is engedett az elvárásoknak: továbbtanult, munkát vállalt, bulizni járt és alkalmi partnerekkel került szexuális kapcsolatba, de közben titokban mindig is másfajta életmódra vágyott. Lépésenként haladt az elérni kívánt célja felé: először csak álmodozott a háztartásbeliségről, később felmondott a munkahelyén, majd, amikor terhes lett, megbeszélte a párjával, hogy otthon marad a babával – onnantól pedig úgy érezte, sínen van az élete.

Fétis kiélése? Vicc? Vágyott életforma?

Pettitt, aki két könyvet is írt arról, hogyan illik viselkednie egy hölgynek, pár éve a tradwife-ok előhírnökévé vált, noha ő maga sosem hivatkozott magára így. A többi között általa is vallott és hirdetett életstílus mindig is megosztotta az embereket:

egyesek irigylésre méltónak tartják a mai felgyorsult világban, mások szerint csak szélsőjobbos ideológiákat és a fehér nacionalizmust népszerűsíti.

Bár akadnak olyan tradwife-influenszerek, akik nyíltan politizálnak (például Abby Roth, aki anyasággal kapcsolatos tanácsai mellett abortuszellenes üzeneteket közvetít), addig mások – köztük Pettitt és Williams – állítják, posztjaik sosem politikai céllal születnek meg.

Egyébként sem tudnak a feministák mit kezdeni a jelenséggel: hol kritizálják, hol támogatják a tradwife-mozgalmat: míg egyesek szerint a hagyományos feleségek teljességgel szembemennek a feminizmus alapelveivel, mások úgy érvelnek, minden nőnek joga van eldönteni, hogyan szeretné élni az életét.

Az utolsó dolog, amire nőként szükségünk van, hogy egyesek közülünk feljebbvalónak érezzék magukat, így ítélkezve felettünk. A nők lealacsonyítása a patriarchátus dolga, nem a feminizmusé

mutat rá Wendy Squires újságíró a témában íródott cikkében.

Állásponttól függetlenül a tradwife-tartalmak megtalálják a közönségüket.

Cikkünk megjelenéséig csak a TikTokra több mint 44 millió vonatkozó videót töltöttek fel, és ezek csak azok a posztok, amikben maga a kifejezés szerepel (sokan direkt kerülik a tradwife szó használatát, mert tisztában vannak annak megosztó megítélésével).

És hogy az emberek miért fogyasztják ezeket a tartalmakat, arra több magyarázat is született.

  • Sok néző számára elérhetetlen álom csupán, hogy kizárólag az otthonteremtésnek szenteljék az életüket, ezért irigykedéssel vegyes csodálattal figyelik azokat a nőket, akiknek megadatott, hogy nem kell egyszerre foglalkozniuk a kenyérkereséssel és a háztartás vezetésével.
  • Másoknak szimplán csak élvezetet okoz kiszakadni a monoton hétköznapokból, és bepillantást nyerni a kiváltságosok egyszerű, de nagyszerű mindennapjaiba – mintha csak egy netflixes realityt néznének, vagyis pontosan tudják, hogy nem a valóságot mutatják nekik, mégis bűnös élvezetet okoz számukra annak megnézése.
  • És persze olyanok is akadnak, akik azért nézik, hogy aztán kiparodizálják a látottakat, vagy a (szexuális) fantáziáikat, fétiseiket éljék meg az idilli képet festő tradwife-videók nézésével.

Hamis képet festenek a valóságról

A kritikusok gyakran felvetik, hogy a tradwife-tartalmak könnyen irreális elvárásokat támaszthatnak a fiatal, befolyásolható nőkben, akik szeretnének a videókban bemutatott, kívülről nézve tökéletesnek tűnő életet élni. Ám szinte sosem derül ki ezekből a posztokból, hogy a felszín alatt milyen feltételekre van szükség ahhoz, hogy egy nő főállású feleség és anya legyen.

Például elég fontos követelmény-e az, hogy a férfi annyi pénzt keressen, hogy egyedül eltartsa az egész családot?

Hannah Neelemannak nem szokása megemlíteni, hogy egyébként ő és a férje is gazdag családból származnak, ahogy arról sem ejt szót, hogy a színfalak mögött tengernyi segítséget kap a nyolc gyermeke neveléséhez.

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

Hannah @Ballerina Farm (@ballerinafarm) által megosztott bejegyzés


Ahogyan arra Neil Shyminsky professzor a TikTokon rámutatott: a tradicionális feleség szerepét magukra öltő influenszerek általában nem végeznek érdemi házimunkát a videóikban, „mindig valami olyasmit csinálnak, ami valójában felesleges, de azt a lehető legbonyolultabb módon.”

Mindent csak a show kedvéért tesznek, az egész nem más, mint egy produkció. Ezek a nők nem azért jobbak másoknál, mert saját kezűleg, a nulláról tudnak gabonapelyhet készíteni a gyerekeiknek, hanem, mert olyan gazdagok és jómódúak, hogy nincs jobb dolguk. Egyszerűen semmi fontosabb miatt nem kell aggódniuk.

A professzor hozzátette: a tradwife-videók nem oktató szándékkal készülnek, „talán inspiráló hatásúak, de mindig performatív jellegűek”, azaz a közönség szórakoztatása, lenyűgözése a készítők célja. Az azokban bemutatott tevékenység „nem valódi munka, csak szimbolikus; egy társadalmi jelzés, hogy ez a nő és a családja a felső tízezerbe tartozik.” Shyminsky odáig elment, hogy „trófeafeleségnek” nevezi a tradwife-okat.

A hagyományos feleség szerepében tetszelgő tartalomgyártók általában azzal védekeznek, hogy ők senkinek nem akarnak ártani, csak élik az életüket, ahogyan ők jónak látják, és erről videókat posztolnak a világhálóra.

Azt azonban nem szabad elfelejteni, hogy ezek a patyolattiszta kötényt viselő csodanők, akik a videóik szerint háromfogásos vacsorával várják haza a férjüket, egy eszményt közvetítenek, amivel nem mellesleg elérést generálnak a bejegyzésüknek és a profiljuknak. Ha pedig ez a tartalom megosztja a kommentelőket, sőt, reakciót is kivált belőlük, annál jobb.

Végtére is: nem ez minden influenszer célja?

Ajánlott videó

Olvasói sztorik