Több mint 27 percen át hallgatta egy nő Dunaharasztiban az orvosi ügyelet telefonos automatáját, mielőtt a vonal megszakadt volna. Többek között erre a panaszra is reagált Győrfi Pál az új orvosi ügyeleti rendszer anomáliáit tárgyaló lakossági fórumon Dunaharasztiban. Ez az egyik olyan város, ahol február elsejével teljesen felszámolták a helyben elérhető orvosi ügyeletet, illetve azt az Országos Mentőszolgálat vette át telefonos rendszer bevezetésével.
Az Országos Mentőszolgálat szóvivője a fórumon az új rendszer első hetének tapasztalatiról beszélt. A Dunaharaszti Online című lap beszámolója szerint a Győrfi Pál megjegyezte, hogy egy éve zajlik az ügyeleti rendszer átalakítása az országban, Pest megye pedig az utolsó előtti körben került sorra. A mentőszolgálat tapasztalata alapján az új rendszer bevezetését „mindenhol félelem övezte”, de mára az „ott élők látják, jól működik”. Győrfi Pál a dunaharaszti lakossági fórumon elismerte:
A szóvivői tájékoztatás szerint Pest megyében egy műszakban 7 személy látja el az 1830-as ügyeleti telefon hívásait. Mint jelezte: még tart az első tapasztalatok kiértékelése, de a vonalak terhelése ingadozó. Volt olyan, amikor egyszerre harmincan várakoztak, és előfordult, hogy többen csak tesztelték a rendszert, amivel feltartották a telefonos ügyeletet.
A tájékoztatás szerint az első hétvége számokban:
- A megyében összesen 935 beteget láttak el az orvosok,
- közöttük 361 gyereket,
- 19 esetben a telefonos segítségnyújtás elegendőnek bizonyult.
- 800 beteg az ügyeleti pontok valamelyikét kereste fel,
- 105 beteget az otthonában láttak el.
Szalay László dunaharaszti polgármester az eseményen hangsúlyozta: az új ügyeleti rendszer működése nincs kőbe vésve, jelenleg a finomhangolás zajlik. Ha tehát azt tapasztalják a szakemberek, hogy a városhoz legközelebbi – szigetszentmiklósi – ügyelet rendszeresen túlterhelt, akkor meg fogják nézni, milyen bővítési, változtatási lehetőség van, akár a dunaharaszti orvosi ügyelet újraindítása is szóba jöhet – rögzítette a városvezető.
Hatodára csökkent a hívásszám
Az Országos Mentőszolgálat közben újabb betegforgalmi adatokat közölt. Lapunkhoz is eljuttatott közleményükben azt írják, “a hétvégi, kiugróan magas hívásszám után az ügyeleti ellátáshoz újonnan csatlakozó Pest vármegyében is rövid várakozási idővel működik az ügyelet 1830-as hívásfogadó rendszere. Az adatok elemzése szerint az első hétvégén több mint ötszázan hívták „kipróbálási céllal” a háziorvosi ügyelet telefonszámát, ezzel is növelve az ellátást kérők várakozási idejét. A vármegyéből kezdeményezett közel kétezer hívás másik,
jelentékeny részében nem ellátásra, hanem valamilyen egészségügyi jellegű információra volt szüksége a telefonálónak, amit az Egészségvonal közreműködésével megkaptak.”
Hozzáteszik, hétfőn, kedden és szerdán az ügyeleti hívásszám a hétvégi napok számainak hatodára csökkent. Pest vármegye 21 ügyeleti telephelyén hétfőn összesen 132
beteget, kedden 101 beteget, szerdán 102 beteget kellett ellátni, ami óránként és ügyeleti helyenként kevesebb mint 1 beteget jelentett.
A szentendrei ügyeletet (ahol egy mai sajtóhír szerint a nagy betegszám, munkaterhelés miatt „az ellátás megoldhatatlan”) a 16 órától reggel 8 óráig terjedő időszakban kedden összesen 3 beteg, szerdán összesen 4 beteg kereste fel (átlagosan 0.25 beteg/óra betegforgalom), mindannyian megfelelő ellátásban részesültek. A működési és betegforgalmi adatokat az elkövetkező napokban is folyamatosan gyűjtjük és elemezzük annak érdekében, hogy a 1830 hívásfogadó kapacitását és az ügyeleti ellátó helyek erőforrásait a betegek igényeihez és szükségleteihez igazítsuk
– írja a mentőszolgálat, hozzátéve, a működési és betegforgalmi adatokat az elkövetkező napokban is folyamatosan gyűjtik és elemzik annak érdekében, hogy a 1830 hívásfogadó kapacitását és az ügyeleti ellátó helyek erőforrásait a betegek igényeihez és szükségleteihez igazítsák.