Tech

A segélyosztás új szintjére lépett a Google

Ricardo ARDUENGO / AFP
Ricardo ARDUENGO / AFP

Kemény heteken van túl Észak- és Közép-Amerika, az Ian és a Fiona hurrikán ugyanis hetekig tombolt a kontinensen. Ennek következményeként több ezer ház vált lakhatatlanná, és sokan még csak most kezdenek hazatérni az óvóhelyekről. Bár Floridában különösen nagy károkat okozott az Ian hurrikán, Collier, Charlotte és Lee megyében egy nem mindennapi akció keretében több lakó is váratlan helyről kapott segítséget életük újjáépítéséhez – írja a Wired.

A három megye közel 3500 lakosa kapott push-értesítést az okostelefonjára a hurrikán elvonulása után, amely arról tájékoztatta őket, hogy fejenként 700 dolláros (310 ezer forintos) támogatást kaptak, anélkül, hogy azt kérték volna. Szerencsére nem átverésről volt szó, ugyanis a Google algoritmusa műholdas képek alapján felmérte, hogy az érintettek súlyosan károsodott környéken élnek, és segítségre van szükségük. Ezt követően a GiveDirectly nonprofit szervezettel együttműködve elkezdte tesztelni a sürgősségi segélyek célzott odaítélésének egy új módját.

A segélyt az érintett megyék azon kerületeinek lakói kaphatták meg, ahol a Google mesterséges intelligencián alapuló rendszere szerint az épületek több mint 50 százaléka megkárosodott.

Eddig mintegy 900-an éltek az ajánlattal, akiknek a felét már ki is fizették. Ha minden kedvezményezett él a GiveDirectly ajánlatával, a szervezet 2,4 millió dollárt (több mint 1 milliárd forintot) fizet ki közvetlen pénzügyi támogatásként. A pénzt a Providers elnevezésű segélyalkalmazás felhasználói adták össze. A jótékonysági cég korábban 2019-ben Togóban vezetett be ehhez hasonló adakozási lehetőséget, miután megkezdődött a világjárvány.

A floridai projektet a Delphi nevű térképes program segítségével hajtották végre, amelyet a Google négy gépi tanulással foglalkozó szakértője fejlesztett ki. A szoftver összeveti a viharkárokról készült élő térképet a szegényebb háztartásokat összegyűjtő adatbázisokkal, majd egy másik Google-eszköz, a Skai egymás mellé teszi, és összehasonlítja a vihar előtt és a vihar után a környékről készült műholdképeket. Végül megbecsüli a viharkárok súlyosságát.

A programmal kapcsolatos kutatások jelezték: az automatikusan generált kárfelmérések 85-98 százalékos egyezést mutatnak az emberi szakértők által készített becslésekkel.

Bár a legtöbb katasztrófavédelmi szakértő üdvözölte a projekt megjelenését, aggályok is akadtak. Reem Talhouk, a brit Northumbria Egyetem nemzetközi fejlődéssel foglalkozó kutatója szerint a rendszer egyszerűbbé teszi a segélyezést, és a megkárosult emberek méltóságát is megtartja azáltal, hogy nem kell órákig, napokig sorban állniuk a segélyért. Azonban fennáll a veszélye, hogy az automatizáltság pont azt veszi el, amire egy szükség lehet: az emberi lelki támaszt. A kutató továbbá jelezte, mivel a segély elfogadását jóvá kell hagynia az embernek, könnyen lemaradhatnak azok az ajánlatról, akiknek nincs okostelefon, internet, áram a töltéshez, vagy egyszerűen túl kimerültek ahhoz, hogy reagáljanak az értesítésre.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik