Tech

Kiderült, melyik techcég viselkedik igazi Nagy Testvérként

Fabian Sommer / DPA / AFP
Fabian Sommer / DPA / AFP

Szinte már alapvetéssé vált napjainkra, hogy a nagy technológiai vállalatok tudtunk és sokszor beleegyezésünk nélkül gyűjtenek rólunk személyes adatokat. Azt viszont, hogy melyik cég tárolja a legtöbb adatot, eddig nem lehetett pontosan tudni. A StockApps legfrissebb elemzéséből azonban kiderül, hogy az öt nagy techcég (Google, Twitter, Apple, Amazon és Facebook) közül messze a Google gyűjti a legtöbb adatot a felhasználóiról – olvasható az elemzésben.

A közzétett információk szerint a vállalat minden egyes felhasználóról harminckilenc adatpontot gyűjt, ezzel magasan viszi a pálmát. Emellett a Twitter és a Facebook is több információt tárol el, mint amennyi szükséges volna. A Facebook esetében azonban a tárolt adatok többsége a felhasználók által önként megadott információ.

A kutatás szerint a felhasználók adatvédelemhez való jogát az Apple tartja leginkább tiszteletben, ugyanis csak azokat az információkat tárolja, amelyek az egyes fiókok fenntartásához szükségesek. Ennek oka, hogy az almás vállalat nem függ annyira a reklámbevételektől, mint a Google, a Twitter vagy a Facebook, írják.

A listát a Google vezeti, amely 39 adatpontot gyűjt minden felhasználó után. Második helyen a Twitter áll 24 ponttal, míg az Amazon szorosan követi, 23 ponttal. Meglepő módon a Meta/Facebook csak 14 pontot gyűjt, míg utolsóként az Apple következik 12-vel.

A StockApps szerint ezek az adatszolgáltató cégek elsősorban egy adott adatkategóriára összpontosítanak, nem annyira az adatok mennyiségére. A felhasználók információi mellett a Google jelentős mennyiségű adatot tárol számos területen. Ezek között van a felhasználók konkrét tartózkodási helye és a böngészési előzményük is. Ezenkívül tárolja a felhasználói tevékenységet harmadik felek webhelyein vagy alkalmazásaiban, valamint az Gmailes levelezést is.

Elsősorban az adhat aggodalomra okot, hogy a Google megőrzi a felhasználók meghatározott tartózkodási helyét is. Ennek ugyanis kiemelt szerepe van a fogyasztók online és offline profiljainak összekapcsolásában.

A legtöbb embernek nincs ideje vagy türelme elolvasni az adatvédelmi irányelveket, amelyek minden egyes meglátogatott weboldal esetében több oldalasak lehetnek. Emellett elég valószínűtlen, hogy minden felhasználónak van jogi szaktudása ahhoz, hogy megfelelően értelmezze az adatvédelmi szabályzatot. Ennek eredményeképpen a felhasználók végül megengedik a Google-nek, hogy az adatvédelmi irányelvek feltételeinek elfogadásával minden szükséges adatot begyűjtsön.

– mondta az elemzésről Edith Reads, a StockApps egyik tagja.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik