Az Európai Bizottság az ízesített hevítéses dohánytermékek betiltását javasolja a blokkban a rákellenes küzdelem jegyében, írja a Sky News.
Az EB közleménye szerint javaslatuk azért időszerű, mert az EU 27 tagállamában rendkívüli mértékben emelkedik ezeknek a termékeknek a forgalma.
A tilalom csak azokra az eszközökre vonatkozna, melyek kifejezetten dohányhevítéssel működnek. Sok e-cigaretta ugyanis csak nikotint tartalmaz, dohányt nem.
Stella Kyriakides, az Európai Bizottság egészségügyért és élelmiszer-biztonságért felelős biztosa arról beszélt, az ízesített hevítéses dohánytermékek betiltásával újabb lépést tesznek afelé, hogy 2040-re csak a társadalom kevesebb mint 5 százaléka dohányozzon.
A közlemény szerint azt is mondta, tízből kilenc rákos megbetegedést a dohányzás okoz, ezért azt visszataszítónak kell beállítani annak érdekében, hogy védjék az állampolgárok egészségét és ezzel életeket mentsenek meg.
A megelőzés mindig jobb választás, mint a gyógyítás
– magyarázta.
2020 májusának közepétől mentolos ízesítésű cigaretta, valamint cigarettadohány, emellett az ízesített elektronikus cigaretta és utántöltő folyadék sem forgalmazható Magyarországon és az EU-ban. Mikor ezt a rendeletet meghozták az unióban, a jogalkotó még nem ismerte a hevítéses dohánytermékek piacát, ráadásul annak népszerűsége közelében sem volt a mostanihoz. A szigorítás valószínűleg emiatt is lett indokolt most.
Az viszont egyelőre nem egyértelmű, hogy az EU-nak mi az egész konkrét elképzelése, ugyanis a legtöbb hevítéses dohánytermék valamilyen formában ízesített.
A bejelentés azt sugallja, hogy a hazánkban nagy port kavart Elf Barra például nem vonatkozik majd, ugyanis abban nincs dohánytermék, a manórúdként elhíresült eszköz egy folyadékkal előre feltöltött, akkumulátorral ellátott, eldobható elektromos cigaretta, ami az Európai Bizottság közleménye alapján nem esik majd a tiltás hatálya alá annak ellenére sem, hogy ízesített változatai vannak.
Az egyébként összességében igaz, hogy a fiatalok nagy része manapság azért szokik rá a dohányzás valamilyen formájára, mert vannak ízesített termékváltozatok, ráadásul ezeket az eszközöket szándékosan úgy alakítják ki a gyártók, hogy az adott esetben a legfiatalabb korosztály számára is vonzó legyen, sőt, méretben is olyanok, amit könnyű elrejteni a szülők elől.