Gazdaság

Black Friday: Átlagosan mindössze 17% körüli kedvezményekre készülhetünk

Martin Divisek / MTI/EPA
Martin Divisek / MTI/EPA

Magyarországon 2014 óta tart a Black Friday őrület. Bár az eredeti, amerikai kezdeményezés továbbra is csak egynapos, és mindig a hálaadás utáni első péntekre esik, nálunk az utóbbi 2 évben már az egész november a Black Friday jegyében telik: a kereskedők fekete hetet, hónapot, hétvégét is tartanak és általánossá vált a többször is visszatérő (és akár egyenként is több napos) Black Friday akció. Ezzel az online kereskedelemben várhatóan idén is az év legerősebb hónapjává válik a november, az online forgalom pedig elérheti a 140 milliárd forintot – derül ki az Árukereső.hu és a GKI Digital legfrissebb Online Kiskereskedelmi Index jelentéséből.

Erős szezon, magas kereslettel, korlátozott kínálattal és visszafogott akciókkal

2020-ban a magyar e-kereskedelem legerősebb hónapja volt a november, az online forgalom – köszönhetően a Black Friday akciók melletti kijárási tilalomnak és nyitvatartási korlátozásoknak – meghaladta a 118 milliárd forintot, ami mintegy 48 százalékkal múlta felül a járvány előtti utolsó novembert. Az egész év pedig az európai viszonylatban is kiemelkedő, 45 százalékos bővülést ért el.

A friss kutatás szerint idén a korlátozottabb szélességű választék, és a hagyományos bolti vásárlás erősödése miatt az online rendelések száma valószínűleg érdemben nem emelkedik majd a tavalyi – rekord magas – bázishoz képest, a forgalom viszont az áremelkedések miatt akár 20 százalékot is bővülhet a tavalyi évhez mérten, elérve ezzel a 140 milliárd forint feletti novemberi online költést.

Az ünnepi szezon a kereskedelem egészét tekintve várhatóan erős lesz, és a tavalyi évvel ellentétben a hagyományos üzletek is nagyobb rohamra számíthatnak, persze csak ha a vírushelyzet, a kötelező maszkhasználat és a kapcsolódó korlátozások nem veszik el vagy nem korlátozzák a vásárlás lehetőségét.

A vásárlóerő idén rendelkezésre áll, hiszen a még mindig tartó hitelmoratórium, a nyugdíjprémium, valamint a jövő februári szja-visszatérítés miatt a lakosságnál több szabadon elkölthető jövedelem jelentkezik ebben a szezonban. Az online növekedés mértéke azon múlik majd, hogy a hagyományos és digitális csatornák melyikét preferálják inkább a vásárlók

– értékelte az előttünk álló heteket Madar Norbert, a GKI Digital vezető tanácsadója.

Legtöbbször egész hétvégén át tartó Black Friday akciókkal találkozhatunk

A Black Friday népszerűségét jelzi, hogy évről-évre egyre több kereskedő hirdeti meg az akciót. A kutatás szerint idén az online áruházak 64 százaléka tart (vagy már tartott is) Black Friday-t és a többségük nem is bízza a véletlenre:

  • a promócióhoz csatlakozók fele (50%) legalább egy egész hétvégén át akciózik a Black Friday jegyében, azaz péntek hajnaltól / reggeltől, egészen vasárnap estig lesznek érvényesek a kedvezményes árak;
  • a kereskedők további 25 százaléka egy hetes akcióval számol, azaz esetükben már inkább Black Friday hétről beszélhetünk, tematikus napokkal téve változatosabbá a promóciót;
  • az e-kereskedők 9 százaléka többször is akciózik külön-külön időpontokban;
  • 13% pedig csupán egy Black Friday napot tervez 2021-ben. Érdekesség, hogy Magyarországon még ezen egynapos akciók se a november végi „eredeti” időpontban lesznek: a többség november 19-én (azaz most péneteken) tartja a Black Friday-t, élen az ország legnagyobb e-kereskedőjének számító eMAG-Extreme Digital párossal.

Karcsúbb lehet a kedvezmény

A kutatás vizsgálta a promóciók keretében nyújtandó árkedvezmények mértékét is: a 2021-es Black Friday akciók során átlagosan 17 százalékos kedvezménnyel készülnek az online kereskedők.

A kutatás rávilágított arra is, hogy a visszafogott kedvezményszint mögött elsősorban a globális áruhiány és az árdrágulás húzódik.

Kapcsolódó
Csúcsra járathatja a járvány a Black Friday-t a weben
Bár a hivatalos Black Friday csak november 26-án esedékes, szokás szerint idén is akadnak cégek, amelyek már elkezdték a bemelegítést karácsonyra.

Ez kihat az akciózott termékek körére és mennyiségére is. A legnagyobb kihívást pedig idén a szezont kiszolgálni tudó, megfelelő raktárkészlet biztosítása jelenti.

Idén 4700 kereskedő 20 millió ajánlatát összegezve az látszik, hogy a Black Friday akciók leginkább a kis- és közepes háztartási gépek, műszaki cikkek, mobiltelefonok, játékok akciós ajánlatairól szól

– emelte ki Baka László a kutatást támogató Árukereső.hu marketing menedzsere.

Black Friday vs. Cyber Monday

Amerikában a Black Friday mindig a hónap utolsó csütörtökén tartott hálaadást követő péntekre esik. Ez a péntek jellemzően munkaszüneti nap is egyben, így ténylegesen lehetősége van az amerikaiaknak arra, hogy akár egész nap vásároljanak. Ennek is köszönhető, hogy a tengerentúlon a Black Friday sokkal inkább a hagyományos, fizikai kereskedők akciós napja. Az e-kereskedők el is kerülik ezt a napot, hiszen ilyenkor a legtöbb vásárló a boltokat, plázákat járja.

Az online akciók a hosszú hétvégét követő első hétfőre esnek, amit Amerikában – az Amazon kezdeményezését átvéve – Cyber Mondaynek hívnak a kereskedők. Ezt a hétfői akciót pedig már ott is gyakrabban követik további, egész héten át tartott akciós időszakok (pl.: Cyber Week néven). A tavalyi, november 30-ra eső Cyber Monday volt az USA történetének legerősebb online kereskedelmi napja, az összesített online költés elérte a 10,7 milliárd dollárt.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik