Szörnyű visszaemlékezések sorozata jellemzi a poszttramuás stressz nevű állapotot. Akkor alakulhat ki a lelki zavar, amikor valaki egy szörnyű esemény tanúja lesz, és évekig képtelen kezelni a sokkhelyzetet, amit egyszer átélt.
A PTSD rövidítésű betegség főleg katonáknál megfigyelhető. A zavar tömeges előfordulását tapasztalták a 2001. szeptember 11.-i merényletek után.
MIÉRT JÓ EGY JÁTÉK A POSZTTRAUMÁS STRESSZ ELLEN?
Az oxfordi egyetem klinikai pszichológusai, Emily Holmes-szal az élen egy igen furcsa kísérletbe kezdtek. Azaz egy jól ismert logikai, geometriai számítógépes játékkal kezdték játszatni a traumás stresszt átélt embereket, a Tetrisszel. Két kontrollcsoport volt, az egyiknek játszania kellett, a másiknak nem.
A játszó csoportnál hamarosan megszűnt a szívszaggató és minden más gondolatot felemésztő visszaemlékezés. Emily Holmes szerint a Tetris játszásával négy óra után is fennmarad a jótékony hatás. Azonban a Tetris nem csak egyszerűen figyelemelterelés, hanem zavarja azokat a mechanizmusokat is, melyek a tolakodó emlékek újra és újra visszatérésért felelősek.
A poszttraumás stressznél a visszatérő rossz emlékek nem egyszerűen negatív berögződések, melyeket egyszerű pszichoterápiákkal lehetne kezelni. A visszatérő emlékek – melyek rohamokat is okozhatnak – az egész perceptuális egyensúlyt megzavarják, és lehetetlenné teszik a beteg számára, hogy egészségesen reagáljon a környezetére.
A poszttraumás stressz okozta élmények nem állnak össze koherens történetté, nehezen megjegyezhetőek, de mégis lenyomatokat hagynak a memóriában, mely rendkívül sok perceptuális tapasztalatot sűrít egybe: autóbalesetnél sokan a fényszórókra, vakukra emélkeznek. A poszttraumás stressz a memória terhelése miatt nagy szorongással jár, és a szorongás időközönként a visszatérő élmények hatására csak fokozódik.
ELŐADÁS A TETRIS-EFFEKTUSRÓL:
(Beszél: Shawn Achor a Harvard Egyetem professzora)
A SZEREPJÁTÉKOK NEM SEGÍTENEK
Az esemény után hat órával még megakadályozható, hogy az agy létrehozza a tolakodó emlékeket, és ezzel megelőzhető a probléma kialakulása. Emily Holmes szerint ezt a pácienseknél a Tetrises kezelésekkel is el lehet érni.
Míg a Tetrisszerű játékok sikeresen elterelik a rossz élmények visszaidézését, a pszichológus szerint a verbális – szóbeli – játékok – pl. számítógépes szerepjátékok – ennek az ellenkező hatását fejtik ki a gondolkodásra. A memóriának azon részét tréningezik, melyek a perceptuális emlékek állandó visszatérésért felelősek. Így az élmények elfojtását, de nem feldolgozását okozzák, amely tovább súlyosbíthat a páciens állapotán.
A PTSD-t általában háborús veteránokkal szokták összekapcsolni, de tüneteggyüttes bármilyen nagyobb fizikai lelki trauma átélése után előfodulhat.
Jellegzetes vonatszerencsétlenség, repülőszerencsétlenség, autóbalesetek, nemi erőszak túlélőinél, menekülteknél, akkor is előfordulhat, ha családtag az áldozat.
A traumatizáló eseményt a pszichológiai zavarban élő emberek újra és újra átélik emlékbetörések, rémálmok és rémisztő gondolatok formájában.
A PTSD-s személynél gyakori az érzelmi üresség érzése, az alvási zavarok, depresszió, szorongás, ingerlékenység és dühkitörések.
Jelnleg a poszttraumás stressz zavart az élmények kontrollált körülmények között történő felidézésével, csoportterápiában kezelik. Nem elhanyagolható a gyógyszerek jótékony hatása, melyeknek szedése csökkenti a szorongást és az alvási zavarokat.
AJÁNLOTT LINKEK:
Poszttraumás stressz zavar (Pszichiátria24x7)