A baleset csütörtökre virradó éjjel történt a Luck és Rovno közötti országúton. Az ukrán felső osztályban szereplő Lucseszk férfi kosárlabda-csapatot szállító kisbusz eddig tisztázatlan okokból nekihajtott egy előtte fékező kamion hátuljának. A baleset során a kosarasok sofőrje a helyszínen szörnyethalt. Nyolc játékost és az edzőt különböző sérülésekkel szállították kórházba. Három sérült – köztük a csapat edzője – életéért jelenleg is küzdenek az orvosok.
Az egyik kosaras, aki csodával határos módon karcolásokkal megúszta a balesetet, a helyszínelő rendőröknek azt mondta, hogy a busz fékezés nélkül, teljes sebességgel csapódott az előtte haladó teherjármű hátuljának, amiből arra következtetnek, hogy a busz vezetője elaludhatott a volán mögött. A tragédiáról videobeszámolót itt találnak.
Nem tudunk nem párhuzamot húzni a győri kosárlabdázók szeptemberi balesete és az ukrán tragédia között. A Kapuvár mellett történt balesetben meghalt Tapodi Péter, az UNI Győr kosárlabdaklub igazgatója és Fűzy Ákos vezetőedző. A busz utasai közül többen súlyosan megsérültek. Natasa Kovacevicnek, a csapat szerb játékosának a lábát amputálni kellett.
Hova üljünk, hogy túléljük?
Balesetek előfordulnak. Nézzük, egy-egy közlekedési jármű kapcsán melyek a legbiztonságosabb helyek, amelyeken ülve a legnagyobb eséllyel vészelhetjük át a lehető legkisebb sérüléssel az esetleges balesteket! Persze nem minden baleset megúszható – a kazanyi becsapódás, amelyben a pilóta öngyilkossági szándékai testesültek meg, akárhol ülve is halálos, ahogy azt a borzalmas videofelvételen is láttuk. De statisztikailag mégis kimutathatóak kevésbé biztonságos, és biztonságosabb helyek.
Az amerikai repülőgép-baleseteket 1971-től kezdve áttekintve kisült, hogy a szárny mögötti részen ülők 13%-kal több esélyt kapnak a sorstól a túlélésre (69%), mint akik előtte ülnek (56%). Az orrhoz közelebbi, legelső traktusban ülők pedig még kisebb, 49%-os túlélési eséllyel utaznak – az első osztály így végképp nem éri meg…
A buszokra nézve a következő a helyzet: érdemes a jármű közepe felé, a folyosóhoz közeli ülést választani – ami logikusan hangzik, hisz bármilyen irányú ütközéstől itt vagyunk a legtávolabb. A repülő üvegszilánkoktól is jobban vagyunk védve, és akkor is több esélyünk van a menekülésre, ha az ablak mellett ülő utazótársunk hirtelen előveszi nemes trágyában érlelt tokaszalonnáját, hogy legyen mivel tunkolnia a fokhagymás kéksajtját.
A vonaton is az arany középút a nyerő, így az ütközésnél-kisiklásnál keletkező energiák (emlékszünk még biztos a spanyol vonatkatasztrófa felejthetelen képeire) legyengülnek annyira, hogy kevesebb kárt tehetnek bennünk. Döbbenetesen hangzik, de a hátsó ülésen középen elhelyezkedő autós utazónak 86%-kal több esélye van túlélni egy frontális balesetet, mint az elöl ülőknek, és 25%-kal több, mint a két hátsó ülésen ülőnek. És figyelem: az első üléseken bekötve utazóknak 5-ször nagyobb a halálozási esélye egy balesetben, ha a mögötte ülő nincs bekötve, mintha be lenne. Az előrecsapódó hátsó test ugyanis szét tudja roncsolni a rögzített, első ülésen utazó fejének hátsó részét… Ezért is fontos a hátsó biztonsági öv – és ezt meg is nézhetjük egy teszten: