A külügyminiszter soha nem foglalkozott édesapja üzleti ügyeivel, és ezután sem fog.
Ezt közölte a Külgazdasági és Külügyminisztérium arra a kérdésünkre, hogy Szijjártó Péter tudomása szerint édesapja, Szijjártó István cége dolgozik-e állami megbízásokon fő- vagy alvállalkozóként. A kérdés apropóját az adta, hogy a miniszter édesapja, illetve testvére, Szijjártó Sarolta közös tulajdonában lévő Szi-Geo Kft. neve felbukkant a MÁV Zrt. szerződéslistáján. Cégük Rákos „Nulla vágány” kialakítása címen 6,5 millió forintos megbízást kapott nemrég az állami vasúttársaságtól.
Nem ez volt a társaság első hasonló megbízása:
- 2016-ban, alvállalkozói szerződés keretében 34,1 millióért válogatták a vasbetonaljakat a MÁV Felépítmény-karbantartó és Gépjavító Kft.-nek,
- 2014-ben, szintén alvállalkozói szerződéssel 6,59 millió forintért segítettek a vasbetonaljak minősítésre való előkészítésében.
A céget 2011-ben alapították, és az Opten adatai alapján az elmúlt öt évben összesen 350 millió forint nyereséget termelt. A mérnöki tevékenységgel, műszaki tanácsadással foglalkozó Szi-Geo tavaly 281,3 millió forintos forgalom mellett 103,9 millió forint adózott eredményt ért el, és a tulajdonosok beszámolójuk szerint a haszon csaknem teljes összegét, 100 millió forintot ki is vettek osztalékként.
A műszaki tanácsadó cég csaknem 37 százalékos nyereségrátája figyelemre méltó, különösen úgy, hogy mindössze hat fővel működött tavaly, közülük ketten fizikai állományban dolgoztak. Az üzletrészek 80 százalékát jegyzi Szijjártó István, így az osztalék zöme is őt illeti. A fennmaradó 20 százalék Szijjártó Sarolta tulajdonában van.
Bár Szijjártó Péter a nyilatkozata szerint elzárkózik édesapja pénzügyeitől, azt sosem tagadta, hogy van átjárás saját gyarapodása és családja pénzügyei között. Sőt szeptember közepén a külügyminiszter a Mészáros Lőrincék érdekeltségében lévő vasútépítő cég, a V-Híd Zrt. ünnepségén tartott beszédében éppen családja szerepét hangsúlyozta a saját egzisztenciájában. Mint mondta, a szülei az előző rendszerben a nehezebb utat választották, vasútipari vállalkozást indítottak, gyakorlatilag mindent kockára tettek, és végül nyertek.
Az eredményt, az ország egyik, korában legjelentősebb magánkézben lévő vasútépítő vállalatát, az ebből fakadó anyagi biztonságot, a nekem, a gyerekeknek, az én gyerekeimnek, az unokáknak adott anyagi biztonságot a magyar média egy jelentős része már megénekelte
– mondta.
Az anyagi biztonság kérdése azért is aktuális, mert bár három hónap telt el azóta, hogy az Átlátszó lefényképezte a Szíjj László jachtján pihenő Szijjártó családot, még mindig nem tudjuk, hogy a tárcavezető miből fizette az utat, ha ugyan fizetett érte. Szijjártó havi 1,9 milliós miniszteri fizetése biztosan nem tesz lehetővé ilyen luxust, és az sem különösebben életszerű, hogy felesége, Szijjártó-Nagy Szilvia több mint félévi munkájának gyümölcsét egy néhány napos hajózásra költse – márpedig a G7 cikke szerint piaci áron több tízmilliós kiadás egy hasonló, egyhetes kiruccanás. Mindazonáltal a miniszter nejének új, belsőépítészeti cége működésének első, töredék évében is komoly tempót diktált tavaly: hét hónap alatt 229 milliós forgalmat bonyolított, ebből 70,6 millió forint haszonként csapódott le.
Családi összefogás
2014-ben Szijjártó és felesége 167 millió forintért vásárolt családi házat Dunakeszin. A tárcavezető „széles körű családi összefogással” magyarázta ezt, hozzátéve, hogy 68 millió forint az ő megtakarításaiból származott, 10-10 milliót felesége és annak szülei adtak, a miniszter szülei pedig 79 millió forinttal járultak hozzá a házvásárláshoz: a fiatalok 45 millió forintot kölcsön kaptak, 34 milliót pedig ajándékba. 2019-es vagyonnyilatkozata szerint a tartozásból 30 millió forint még fennáll.
Ugyancsak Szijjártó Péter szülei segítettek, amikor Szijjártó-Nagy Szilvia vállalkozásba fogott. A miniszter felesége 2017-ben másodmagával indította el a Varázshíd Rental Kft.-t, amely saját tulajdonú, bérelt ingatlan bérbeadásával, üzemeltetésével és építményüzemeltetéssel foglalkozik. 2018-ban meg is vásároltak ugyancsak Dunakeszin egy 556 négyzetméteres ingatlant, amely a hirdetés szerint 125 millió forintba kerülhetett. A 40 milliós jelzálog mellé Szijjártó István is beszállt, de hogy mennyivel, azt a külügyi tárca sajtóosztálya nem árulta el. Azt azonban igen, hogy
a vállalkozás beindításában Szijjártó Péter édesapja segített, és ez a családban természetesnek számít.
De miből?
Szijjártó István sokáig a tulajdonosa és vezetője volt az 1991-ben többedmagával alapított győri Vasútépítők Pályatervező, Kivitelező és Iparvágány-fenntartó Kft.-nek, a Népszabadság cikke szerint szépen szerepeltek a közbeszerzéseken, 2009-ben már 3,51 milliárd forint árbevételt értek el. 2010-ben azonban a Gazdasági Versenyhivatal kartellezés miatt elővette a céget, négy másikkal együtt. Míg azonban a többi részt vevőre a hatóság összesen 7,1 milliárd forint bírságot szabott ki, Szijjártó István cége megúszta az összejátszást: az eljárás során együttműködött a GVH-val, azaz „feldobta” a kartellben résztvevő társait.
A GVH vizsgálata szerint az öt cég 2004-2005-ben a magyarországi vasútvonalak, vasúti vonalszakaszok felújítására, átépítésére, rehabilitációjára kiírt közbeszerzési eljárások kapcsán előzetesen megállapodott a piac felosztásáról, és egyes esetekben a győztes személyéről. Ekkoriban Szijjártó István a Vasútépítőkben nemcsak résztulajdonos volt, hanem ő irányította a céget.
Szijjártó István 2010 júniusában távozott az ügyvezetői székből, bár 2012-ig résztulajdona megmaradt a társaságban az általa képviselt tulajdonközösségen keresztül. A társaság tulajdonosa a Wiebe Hungaria Vasútépítő Kft. lett, amely a német Wiebe International GmbH érdekeltsége. Szijjártó Istvánnak már évek óta nincsen a cégjegyzékben fellelhető kapcsolata a Vasútépítőkkel, piaci hírek szerint azonban nem szakadt el minden szál. A kívülállók számára annyi látszik, hogy Szijjártó István 2011-ben alapított Szi-Geo Kft. nevű cége most is egy tető alatt dolgozik a Vasútépítőkkel, Győrben ugyanabban a házban székelnek, és mindkét cég igen sikeres.
A Vasútépítők Kft. és a Szi-Geo Kft. cégtáblája Győrben:
A Vasútépítők tavaly az Opten adatbázisa szerint már 14 milliárdos nettó bevételt ért el, és 619 millió forint adózott eredménynek örülhetett. Szépen szerepel a közbeszerzéseken is, alkalmanként a Mészáros családdal közös projekteken dolgozik, például Homlok Zsolt cégével, a Vasútvillamosító Kft.-vel közösen zsebelték be a NIF Zrt. európai uniós forrásból finanszírozott megbízását: Mészáros Lőrinc vejének cégével együtt több mint 23 milliárd forintért villamosították a Mezőzombor–Sátoraljaújhely vasúti vonalszakaszt. Egyik alvállalkozójuk, illetve erőforrást nyújtó szervezetük Mészáros vasúti cége, az R-Kord Kft. volt.
A Szijjártó István cégét átvevő Wiebe cégcsoport nem maradt ki Magyarország egyik legnagyobb vasúti fejlesztéséből sem, amelyben Mészáros Lőrinc cégei és Homlok Zsolt vállalkozása mellett ők is alvállalkozóként vettek részt. A Vasútépítők befért a gigantikus, több mint 2 milliárd dollár költségűre tervezett Budapest–Belgrád vasútépítési projektbe is Mészárosék alvállalkozói közé.
A közpénzes megbízásokról, illetve Szijjártó Péter jachtozásának esetleges finanszírozásáról a Szi-Geo Kft.-n keresztül megkérdeztük Szijjártó Istvánt is, de levelünkre nem érkezett válasz.
Kiemelt kép: Atilgan Ozdil / Anadolu Agency / AFP