A digitális távoktatásra való átállás egyik következménye, hogy azok a tanulók, akik számára nem adottak a távoktatás feltételei, és akik közül sokan eddig is hátrányos helyzetben voltak, most még inkább leszakadnak társaiktól
– írják abban a nyílt levélben, amit civil szervezetek és tanodák címeztek Maruzsa Zoltán oktatási államtitkárhoz. A hátrányos helyzetű gyerekekkel foglalkozó civilek szerint hónapokra kiesnek a digitális átállás miatt az oktatásból ezek a diákok.
Mint a levélben írják, „ma már a legtöbb háztartásban van legalább egy okostelefon, de a megfelelő internetkapcsolat híján, illetve ahol több testvér osztozik egy-egy eszközön, nem lehetséges a digitális távoktatás megoldása. Az országos kompetenciamérés 2017-es adataiból azt a következtetést lehet leszűrni, hogy a tanulók ötödéhez nem jut el a digitális távoktatás. Ha ennek csak a fele lenne valóban így, akkor is százezer olyan tanuló lehet az országban, aki hónapokra kiesik az oktatásból”.
A levél szerint a Maruzsa Zoltán által „javasolt szükségmegoldások sokszor szintén elérhetetlenek, a Digitális Jólét Pontok közül több zárva van a jelen helyzetben, de a nyitva tartó pontokhoz sem tud eljutni sok gyerek a megfelelő közlekedés és információ hiányában”.
„Aki számára csak ez a megoldás maradt, az is le fog maradni a tanulásban, de van, akihez még ilyen módon sem jut el semmilyen információ” – értékelik a helyzetet a civilek. Mint írják, ugyan rengeteg példaértékű kezdeményezést láttak, amelynek keretében magánszemélyek, cégek, és civilek próbáltak segíteni a helyzeten, de „nagyobb hatékonysággal tudná azonban az állam az országosan fennálló problémát kezelni”.
Ezen kívül feladata is volna az oktatáshoz való egyenlő hozzáférés biztosítása, ezért arra kérjük a Köznevelésért Felelős Államtitkárságot, hogy a Klebelsberg Központ segítségével dolgozzanak ki válságkezelő akciótervet a hátrányos helyzetű, az oktatásból kimaradó gyerekek támogatására
– közlik a levélben, majd öt pontban foglalják össze a javaslataikat.
- Mérjék fel, hogy hány olyan gyerek van a közoktatásban, akivel az iskola egyáltalán nem tudta felvenni a kapcsolatot. Illetve hány olyan gyerek van, akivel fel tudta venni az iskola a kapcsolatot, de az oktatásban megfelelő eszközök hiánya, vagy az otthoni körülmények miatt nem tudnak részt venni.
- Állami forrásokkal, forprofit és civil szervezetek összefogásával kezdeményezzék a családok megfelelő eszközökkel és internetkapcsolattal való ellátását.
- Az önkormányzatokkal együtt mérjék fel, hogy mely településeken lehet szükség arra, hogy ingyenes, széles sávú wifi-szolgáltatást építsenek ki, amelyhez szabadon tudnak csatlakozni azok, akiknek nem megoldott az otthoni internet-hozzáférés.
- Dolgozzanak ki akciótervet a járványveszély elmúlta utáni időszakra a szülőket, iskolákat, tanodákat és civil szervezeteket bevonva. Azoknak a gyerekeknek, akik lemaradtak társaikhoz képest, extra erőfeszítésre és kiemelt segítségre lesz szükségük, ezért minden lehetséges erőforrást mozgósítani kell annak érdekében, hogy a leghátrányosabb helyzetű gyerekek oktatáshoz való joga és hozzáférése ne sérüljön, és biztosítva legyen számukra a segítség a lemaradás kompenzálására. Mérlegeljék az év végi értékelések elhagyását.
- Tájékoztassák az iskolákat, szülőket és a szélesebb közvéleményt a felmérések eredményéről, és a megoldási javaslatokról.
A levelet aláíró szervezetek a következők:
- Bagázs Közhasznú Egyesület
- Civil Kollégium Alapítvány
- Civil Közoktatási Platform
- Digi Tanoda Alapítvány
- E-tanoda
- Főnix Mozgalom
- Haver Informális Zsidó Oktatási Alapítvány
- InDaHouse Hungary Egyesület
- Iskolakultúráért – Esélyteremtésért Egyesület
- Jobb Élet Közhasznú Egyesület
- Kállósemjéni Diákokért és Ifjakért Egyesület
- Láthatatlan Tanoda – Rosa Parks Alapítvány
- Létra Tanoda
- Liget Műhely Alapítvány
- Magyar Környezeti Nevelési Egyesület
- Miért Ne Közhasznú Humán Szolgáltató Alapítvány
- Motiváció Oktatási Egyesület
- Nógrád Megyei Cigány Kisebbségi Képviselők és Szószólók Szövetsége
- Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
- Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete
- Széchenyi Tanoda Szolnok
- Szülői Hang
- Tanítanék Mozgalom
- Tarisznya Táborok Alapítvány
- Új Start Alapítvány
Kiemelt kép: MTI / Balogh Zoltán