Ma ötven éve, 1970. április 2-án indult el az első metrószerelvény az Örs vezér tere és a Deák Ferenc tér között – emlékeztet friss posztjában a BKK.
A XX. század hajnalán még a Nagykörút alá tervezett második metróvonal első komoly terveire 1949-ig kellett várni: a mérnökök ekkor még egy, a moszkvai metróhoz hasonlóan nagyszabású, évszázados kastélyokat és palotákat idéző terekkel teli, fényűző vonalat álmodtak meg Budapest belvárosa alá, röviddel az építés 1950-es megkezdése után azonban rájöttek, hogy a Rákosi-kor éveiben egyszerűen nem állnak rendelkezésre a kellő eszközök ahhoz, hogy mindez alig fél évtized alatt valóra váljon.
1953-ban, a munkálatok harmadának elvégzése után úgy döntöttek tehát, hogy határozatlan időre jegelik a projektet.
A kilencéves szünet után, 1962-ben folytatódott munkák már szerényebb mederben folytak, így az alagutak fúrása mellett a már elkészült, túl költségesnek ítélt részek visszabontásával – így a mai Puskás Ferenc Stadion nagyszabású felszíni épületének eltüntetésével – jártak, végül pedig megszülettek a ma is látható megállók sokféle kőzettel borított, egymástól alig különböző, egyszerű elődei.
A számos ritkán látható fotón megörökített, egy elátkozott Rákóczi úti telket is érintő munkák jókora küzdelmek árán juttatták el a projektet a megvalósulásig, a Rákosi-kor hajnalán kitűzött célok pedig egyáltalán nem váltak mind valóra.
Az Örs vezér tere és Deák Ferenc tér közti szakasz átadása után az utasok ugyanis a Szovjetunióból érkezett kék metrókban utaztak, nem pedig a Ganz Vagongyár által 1951-ben fejleszteni kezdett, a végül munkába állt EV-sorozat ihlette P1-ben, illetve P2-ben, pedig azok két évvel később megkezdték az első próbaköreiket.
A két prototípust a munkák közel egy évtizedre való leállítása ítélte halálra: előbb egy ideiglenes barakkba kerültek, 1970-ben pedig az Örs vezér téri metróvégállomás melletti telepen tűntek fel, ahol két évvel később egyszerűen leselejtezték őket.
Ötven évvel ezelőtt egyébként csak a mai vonal egy 6,5 kilométeres darabja került az utasok használatába, így a belvárosból a Déli pályaudvar felé utazni vágyók 1972. december 22-ig csak a buszokat és villamosokat vehették igénybe.
Az építés két évtizedét egy tízperces MTV-anyag foglalta össze: