„Érződik a fiatalok tanulni vágyása, ezért az egyetemek és főiskolák “bemeneti” oldalára kevesebb figyelmet kell fordítani. A friss diplomások egyre növekvő elhelyezkedési problémái már egy jó pár éve a “kimeneti” oldalt állította a figyelem középpontjába” – fogalmazta meg a felsőoktatás alapvető problémáját Mang Béla, az Oktatási Minisztérium (OM) felsőoktatási helyettes államtitkára. A kormány által már elfogadott, a parlamentben a tavaszi ülésszakban tárgyalandó, Magyar Bálint nevével fémjelzett felsőoktatási törvénytervezet nagy lendülettel állt neki az intézmények és a rendszer reformjának, ami többek között a fenti probléma megoldását tűzte ki célul. Sokak szerint azonban rengeteg kompromisszum született, mert a jelenlegi rendszerből túl sok ember él és még több érdek ütközik.
A tervezet mellett szól azonban, hogy végre foglalkozik a munkaerő-piaci igények és a felsőoktatás harmonizálásával, ami gyakorlatilag a rendszerváltozás óta várat magára. Az egyetemek és főiskolák finanszírozásának módosításával igyekeznek érdekeltté tenni az intézményeket, hogy versenyképes friss diplomásokat bocsássanak a munkaerő-piacra, ne pedig diplomagyárként a minőség romlásával ontsák ki magukból a munkanélküliségre ítélt végzősöket.
|
Az egyetemek és főiskolák alapvető finanszírozása továbbra sem változik meg, az intézmények normatív támogatásra jogosultak a felvett hallgatók után. A képzési támogatás azonban a pályakövetési rendszer értékelése alapján legfeljebb tíz százalékkal növelhető, illetve csökkenthető. Pályakövetést egyre több egyetemnél alkalmaznak, vagyis figyelik a végzősök munkaerő-piaci sorsát. A törvénytervezet most kötelező érvényűvé tenné ezt minden egyetem és főiskola részére. „A jutalmazó vagy büntető tíz százalékkal szeretnénk az intézményeket érdekeltté tenni abban, hogy a mennyiségi helyett a minőségi oktatás legyen az elsődleges céljuk” – emelte ki Mang Béla.
Az egyes képzési területek telítettségének feloldását a kormány hatáskörének kiterjesztésétől várják a szakemberek. „A hallgatói létszám meghatározása eddig az OM feladata volt. Az új rendszerben a kormány fogja a beiskolázandók létszámát képzési területenként megállapítani” – húzta alá az államtitkár-helyettes. Több szem többet lát alapon, így nem csak az oktatási tárca fog „elszigetelt” magányában dönteni.
A pontos létszámról szóló kormány-előterjesztést az Országos Érdekegyeztető Tanács munkaadói oldalának is véleményeznie kell. A gazdasági kamarák álláspontjáról szintén tájékoztatni kell a kormányt. A munkaerő-piaci információk becsatolását szolgálja a Magyar Akkreditciós Bizottság 4 tagjának a versenyszférából való delegálása is, valamint a Felsőoktatási és Tudományos tanács új szakbizottságának felállítása, amelynek kizárólagos feladata a munkaerő-piac figyelése.
Piacra képzés
Az új kezdeményezések mellett az Európai Unióban elindított úgynevezett bolognai folyamat is hozzájárul a felsőoktatás és a munka világának összehangolásához. Az EU irányelveinek gyakorlatba történő átültetésében Magyarország az élen jár. Míg más országokban óriási az ellenállás az alap- (bachelor) és mesterképzések (masters) bevezetésével szemben, hazánkban mindez már 2005-ben megvalósul a műszaki, az agrár, a rendvédelmi és az egészségügyi területeken. „Kijelenthetem, hogy 2006 szeptember 1-jétől, a művészeti oktatást kivéve, nem indítható a régi képzési szerkezetben főiskolai illetve egyetemi szinten új évfolyam” – mondta Mang Béla.
Az alapképzések bevezetése lényegében azt a célt szolgálja, hogy sokan diplomához jussanak, hamar kikerülhessenek a munkaerőpiacra, képzésük kevésbé lesz elméleti. A bachelor diplomások folytathatják tanulmányaikat a mesterképzésben. „Hogy a hallgatói tömeg ne folytassa automatikusan a tanulmányait, a munkaadókra is szükség van: a munkaerőpiacnak a fizetésekkel és a felkínált állásokkal el kell ismernie a bachelor végzettséget” – hangsúlyozta a helyettes államtitkár.
A felsőfokú szakképzés rendszerét a hallgatói létszám növelésével szeretné erősíteni az OM. A felsőfokú diplomát nem adó szakképzések elvégzésekor kapott kreditek egy része beszámítható a bachelor képzésbe később.