Belföld

Drága és kockázatos az autópályák kiszervezése

Az autópálya-építés államháztartáson kívülre szervezésének módja igen sokba kerül az országnak, és lehetséges, hogy a célját sem éri el – írja a Világgazdaság.

Káros és veszélyes az a finanszírozási gyakorlat, amelyet az autópálya-építéssel kapcsolatban kialakított a kormány – írja a lap. A módszer egyetlen célja, hogy papíron csökkentse az államháztartási hiányt, de ennek igen magas ára van.

A Világgazdaságnak nyilyatkozó gazdasági szakemberek szerint komoly problémát jelent, hogy az autópálya-beruházások állami szektoron kívülre szervezése miatt nem kaphat állami garanciát az Állami Autópályakezelő Rt. (ÁAK), így az csak drágábban vehet fel hiteleket. Az ÁAK által kibocsátani tervezett, 2,8-3 milliárd eurónyi devizakötvény pedig a tényleges államháztartás és a teljes nemzetgazdaság adósságának összetételét rontja, mert növeli a devizaadósság súlyát.

Komoly problémát jelent, hogy még az sem biztos, az átsorolással a kormány sikerrel jár, ugyanis az autópálya-matrica eladásai mellett az állam által fizetett rendelkezésre állási díjat az Eurostat lehetséges, hogy bújtatott állami támogatásnak minősíti. A költségvetési fegyelem pedig jelentősen lazult, mert az autópályapénzeknek megfelelő mennyiségű kiadást más területeken rögtön betervezték. Ennek megfelelően a hiány még nagyobb lehat, mint az ügylet nélkül.

A kiszervezés egyetlen kedvező hatása, hogy a devizában érkező bevételt az ÁAK forintra váltja, így növeli a hazai valuta iránti keresletet, ideiglenesen stabilizálva a forint árfolyamát.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik