Belföld

Ahol öröm dolgozni – a legkedveltebb cégek

Azokra a vállalatokra, ahol a munka és az öröm szinonim fogalmak, a kultúra sokszínűsége és a társadalmi elkötelezettség jellemző. Európa tíz legjobbja a Fortune szerint.

Azoknak a vállalatoknak a dolgozói elkötelezettek a munkájuk mellett, amelyeknek van egyértelmű, a társadalmi értékek megőrzésére irányuló és a valóságba is átültetett küldetésük – bizonyított a Fortune magazin idei felmérése. Azt a 10 vállalatot kereste Európában, amelyeknél a legjobb dolgozni.

Új hagyomány

  A Fortune magazin munkatársai két éve állították össze először Európa 10 legjobb vállalatának listáját. Az Egyesült Államokban végzett hasonló kutatás, „A 100 legjobb vállalat” már évtizedes hagyományokra tekint vissza. A magazin munkatársai tanácsadók, újságírók, szociológusok és egyetemi tanárok véleménye, valamint más kutatások eredményei alapján hatvanötre szűkítették az esélyes vállalatok körét. Ezután egy teljes napot töltöttek a kiválasztott cégeknél, ahol vezetőkkel és beosztottakkal is készítettek riportokat. A végleges lista ezek alapján állt össze.  

A munkatársak magas teljesítménye a szociális elkötelezettség mellett a munkahelyi hangulattól is függ. Idén a legjobb munkahelyek közös vonása volt az is, hogy szinte mindegyiknek az alkalmazottai több országból származtak. A kulturális sokszínűség szintén emelte a dolgozók teljesítményét.

(A tavalyi Fortune-kutatás is azt támasztotta alá, hogy a Európában sem a pénz határozza meg elsősorban a dolgozók elégedettségét. Ha ide kattint, megtekintheti a tavalyi felmérés eredményeit >>)

• ASDA
A 236 boltból álló brit szupermarket-hálózat az amerikai Wal-Mart csoport tulajdonában áll. A tavalyi 23,3 milliárd dolláros bevételt nagyrészt az alkalmazottak udvariasságának és segítőkészségének köszönheti. A Tesco utáni második angol élelmiszeráruház-lánc 134 ezer dolgozója úgy érzi, hogy mindnyájan egy nagy családhoz tartoznak. Az újak az első kilenc napon 25 órás körbevezetésen vesznek részt, ahol megismerik munkatársaikat és a boltok működését. Már az elején részletes karriertervet készítenek minden egyes belépő számára. A vállalat központjában nemcsak a szellemi munkát végzők, hanem a pékek vagy a zöldségespultnál állók is részt vesznek a nekik szervezett tréningeken. A hierarchia legalján lévő beosztottaknak is meghallják a hanját, a „Tell Tony” (a vezérigazgató keresztneve Tony) program keretében évente legalább háromezer új ötlettel állnak elő az alkalmazottak.

• TPG
A holland posta provatizációja után született meg a modern TPG, a klasszikus postai szolgáltatások mellett csomagküldő-szolgálattal és logisztikai szolgáltatásokkal is foglalkozik (az vállalat által fémjelzett TNT a negyedik legnagyobb csomagkézbesítő a világon). A cég rengeteg országból alkalmaz embereket, spanyol, japán, holland, olasz emberek dolgoznak együtt a reptereken vagy a csomagolóban. Az emberbarátságáról ismert vezérigazgató, Peter Bakker kezdeményezésére a TPG önkéntes alapon segíti a World Food Program (WFP) munkáját. Logisztikai tudásukat kihasználva éhező gyerekeken segítenek. Tavaly 32 önkéntes vállalati alkalmazott vett részt három hónapon át a szervezet munkjábáan Tanzániában, Kambodzsában, Nicaraguában, idén még több jelentkezőre számítanak. A vállalkozó szellemű munkatársak óriási energiával feltöltődve térnek haza Hollandiába, és egész életre szóló élményként emlegetik a kint eltöltött időt. Ráadásul a TPG teljes fizetést ad a WFP kötelékeiben eltöltött hónapokra. A vállalatvezetés szociális elkötelezettsége az össze munkatársa átragadt, a munkakedv és elégedettség jelentősen megemelkedett.

Novartis
Az 1996-ban létrejött svájci gyógszerirpai óriás két, 100 éves múltra visszatekintő vállalat egyesüléséből jött létre. Daniel Vasella elnök-vezérigazgató egyike annak a hét alapítótagnak, akik létrehozták a Business Leaders’ Initiative on Human Rights szervezetet. A vezető szakított a svájci hagyományokkal, a bürokráciát és titoktartást száműzte a Novartisból. A rugalmasság az alkalmazottak bérében is megfigyelhető, a menedzserek fizetése 50, a beosztottaké 10 százalékban teljesítményfüggő. Az alkalmazottak döntenek saját időbeosztásukról, és a lapos szervezetben nincs különbség kutató és eltérő hierarchiaszinten elhelyezkedők között. A cég a törvényileg előírt szabadság mellet további fizetett szabadnapokat is ad az alkalmazottaknak. Több beosztott büszke arra, hogy a Novartis fejlesztette ki a Gleevec nevezető gyógyszert, amely jelentős előrehaladást hozott a leukémia gyógyításában.

• Siemens
A német elektronikai óriás Münchenben székel. A több mint 100 éves múltra visszatekintő vállalat kulcskészsége a megújulás: a bevétel kétharmada öt évnél fiatalabb fejlesztésű termékekből származik. A cég már a kezdetekkor is elkötelezett volt a szociális értékek mellett: 1872-ben vezette be nyugdíjrendszerét, és 1891-ben 8,5 órában maximálta a napi munkát. A beosztottak karriercéljai kiemelt figyelmet élveznek, évente kétszer ülnek le beszélgetni a főnökeikkel erről a témáról. A vezetőknek inkább segítő, mint irányító szerep jut a cég kultúrájában. Az utóbbi tíz évben a vállalat az Egyesült Államok felé nyitott, már jóval kevésbé Németország-orientált. A kulturális sokszínűség az alkalmaztottak nyitottságát eredményezte.

• Microsoft
Az írországi Microsoft leányvállalatnál dolgozó 500 ember nem a gyártással foglakozik, hanem a szoftver-óriás adminisztratív és pénzügyi klíringgel kapcsolatos háttérfeladatait látja el. A munkatársak leginkább a munkafeladatok változatosságát élvezik, sohasem unnak bele abba, amit csinálnak. A vezetés is nyitott a rotációra, ha valakinek kedve van új területen kipróbálni magát, és úgy érzi, képes is lesz helyt állni, a főnökök jóváhagyják a váltást. Bár az alapfizetés nem magas, a szabadnapok számának megemelése és a különböző egészségügyi szolgáltatások emelik a dolgozók elégedettségét – ráadásul bármikor nézhetik a társalgóban az MTV-t, vagy úszhatnak. A változásokat itt is kezdeményezhetik alulról.

• IKEA
A svéd bútorgyártó vállalat töretlenül népszerű az alkalmazottak körében. Ingvar Komprad, aki megalapította a cégbirodalmat, a kezdeti sikerek után sem viselkedett úgy, mint egy vezérigazgató: ugyanúgy öltözködik, mint a többi alkalmazott, és ajtaja mindenki előtt nyitva áll. Egy új ember felvételekor az egyik legfontosabb, hogy megértse a vállalat által képviselt értékeket. Több nemzet szülöttei dolgoznak együtt, ami elősegíti az IKEA mottójának érvényesülését: „Gondolkodj másképp!”.

• Cloetta Fazer
A több mint száz éves múltú finn Fazer Konfektyr és a svéd Cloetta vállalat összeolvadásából jött létre 2000-ben Skandinávia legnagyobb édesipari cége. A csokoládégyárakban kézzel készített édességek nagyon népszerűek az északi országokban. Finnországban egyébként az édességgyártó neve megelőzi ismertségében a Nokiát. A vállalat optimális munkafeltételeket teremtett: a dolgozóknak nem kell elvándorolniuk a gyár büféjéig, ha egy kis kikapcsolódásra vágynak, minden emeleten rendelkezésükre áll egy kellemes kávézó. A gyermekeikre vigyázó óvodát pedig 50 évvel ezelőtt, elsőként nyitotta meg a Fazer Konfektyr. A legjobban dolgozókat kitüntetik, az újakat virággal fogadják. A fejlődési lehetőségekről sem feledkeznek el, tréningeken és továbbképzéseken vehetnek részt az alkalmazottak.

• Caja Madrid
A befektetésekre szakosodott spanyol regionális bank alkalmazottai leginkább az előrejutási lehetőségekkel és a rugalmas munkaszervezéssel elégedettek. Ha valamilyen hivatalos ügyet kell elintézniük, munkaidő közben is kiugorhatnak egy időre, a vezetők nem ragaszkodnak a bent töltött órákhoz, inkább jó teljesítményt várják el. Valószínűleg ennek köszönhető, hogy a nőknek ugyanannyi esélyük van az előrejutásra, mint a férfiaknak, ami más spanyol vállalatoknál nem mindig van így. A fluktuáció hihetetlenül alacsony mértéke is a dolgozók elégedettségéről árulkodik: kevesebb mint 0,5 százalék. Aki egyszer ide bekerül, azt már nem lehet átcsábítani máshova.

• Agora
A lengyel médiaóriás vezetője, Adam Michnik hat évet ült börtönben a szocializmus alatt a Szolidaritás mozgalommal mutatott szimpátiája miatt. A társadalmi értékek, a nyilvánosság védelme, a lakosság hiteles tájékoztatása – ezek a mádiavállalat által követett értékek. A nyugati show-business elemek ott még kevésbé árasztották el a médiát, mindenki lazán öltözködik, és Michniket sem magázza senki. Az alkalmazottak úgy érzik magukat, mintha egy nagy családhoz tartoznának.

• Danone
“Egy vállalat felelőssége nem csak a gyár kapujáig terjed” – vallja Franck Rivaud, a vállalatcsoport vezetője. Manapság ez a kijelentés már nem keltene feltűnést, csakhogy a mondat 1972-ben hangzott el. Azóta is ehhez tartja magát az azóta óriási sikereket elért vezérigazgató. Az emberközeli kultúra, a profitból való részesedés, a tréninglehetőségek hozzájárulnak a dolgozók elégedettségéhez.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik