Hogy mi a különbség a játék minőségén túl a magyar bajnokság és a világelit között? A futballt néző tömeg nagysága, a reklámérték, ergo a benne megforduló pénz nagysága. Például a televíziós jogdíjé!
A magyar futball évekig eladhatatlan volt, konkrétan nem fizetett érte egyetlen televíziós társaság sem, egészen pontosan két évvel ezelőttig. Akkor a UPC-Chello 1,1 milliárd forintot csengetett ki, míg a 2012/13-as bajnokságtól beszállt az MTVA, további kb. 2,5 milliárd forinttal. Így megközelítőleg 3.5 milliárd forintot, azaz 12 millió eurót ér jelenleg a teljes OTP Bank Liga, nagyságrendileg a csapatok 700 ezer euróval, 200 millió forinttal számolhatnak évente.
Ezzel szemben a Kicker friss adatai szerint a német bajnok Bayern München ebben az idényben a német televíziós közvetítési jogok értékesítéséből egymaga valamivel több mint 36 millió euróval (10,4 milliárd forint), a teljes NB1 háromszorosával részesedett.
Minél több érdeklődő, annál több kamera, egyre több pénz. Az angol bajnok jövőre már 100 millió fontos összeggel számolhat.
Fotó: AFP
A rangsorból az is kiderül, hogy az első osztályból ebben az idényben kiesett Greuther Fürthnek volt a legkisebb a bevétele, 14,432 millió euróval. A Német Labdarúgó Liga (DFL) összesen 507,1 millió eurót osztott szét 36 klub között, a másodosztályú egyesületek összesen 94,3 milliót kaptak.
Az ember azt hihetné, a pénz nagysága mindenképp befolyásolja a játék színvonalát, oszt mégsem… Angliában például tv-jogdíj címen pontosan kétszer ekkora összegekkel dobálóznak, mégsem jobbak a német csapatoknál, sőt! A bajnok Manchester United például 60,8 millió fonttal (közel 21 milliárd forint) részesült az angol labdarúgó-bajnokság televíziós közvetítési díjaiból, de még a Premier League utolsó helyezettje, a Queens Park Rangers is 39,8 millió fonttal (csaknem 14 milliárd forinttal) gazdagodott.