A Nemzeti Adó- és Vámhivatal az ellenőrzések megkezdése előtt majd egy hetet biztosít a hibák javítására, az alkalmazotti jogviszonyok rendezésére, illetve az elmulasztott adó összegének megfizetésére – mondta Tállai András, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) államtitkára az MTI-nek.
Jövő hétfőtől az utólagos adótraffipaxszal a NAV a gépjármű – különösen a használt gépjármű –, a gépjárműalkatrész kereskedelmi tevékenységet folytatók, valamint a gépjárműszervizek adókötelezettségeinek szabályszerű teljesítését vizsgálja.
Ezt a szektort azért is érdemes kiemelten ellenőrizni, mert azoknak a vállalkozásnak jelenleg mintegy 60 százaléka működik csak, amelyek 2013-tól a gépjármű-kereskedelmet, a szervizelést, illetve az alkatrész-kereskedelmet főtevékenységként űzték.
A több mint 42 ezer adózó 37 százaléka jelenleg adószámtörlés, illetve kényszertörlés alatt áll vagy már fantomizálódott – mondta Tállai András.
Az államtitkár ismertetése szerint az érintettek majdnem harmada bonyolított közösségi forgalmat, azaz vett vagy adott el az EU más tagállamában is. A kockázatelemzők leválogatása alapján kiderült, hogy például a gépjármű-kereskedelemmel foglalkozó vállalkozók a vizsgált időszakban összesen 745 milliárd forint összegben szerepeltették helytelenül bevallásaikban a közösségi beszerzéseiket, ami adózónként 111 millió forintot jelent.
Az előzetes elemzések során az is kiderült, hogy a vállalkozók a bejelentett munkavállalók fele után nem vagy helytelenül nyújtották be a munkáltatói járulékbevallást. A kockázatos adózók kiválasztását az online pénztárgépek adatai is segítik, ugyanis ebben a szektorban 2017. január 1-jétől kötelező a használata.
A kockázatelemzők rostáján fennakadtak esetében az adóhivatal dönt a további eljárásról. Szándékos adóeltitkolás esetén ellenőrzésre, kisebb hibák esetén támogató eljárásra számíthatnak az érintettek – közölte az államtitkár.
Kiemelt fotó: Thinkstock