Gazdaság
A young woman embraces her worried husband as he browses the internet during breakfast.

Online számlázás: van egy jó hírünk, meg két rossz

Tamásné Szabó Zsuzsanna
Tamásné Szabó Zsuzsanna

újságíró. 2018. 04. 05. 14:42

Korábban a témában:

Könyvelőtől kaptunk levelet, telefont, aggódnak az online számlázás miatt, tanácstalanok, hogyan tudnának segíteni ügyfeleiknek.

A levélíró nem tudja elképzelni az emberi beavatkozás nélküli információküldést a számlázóprogramoknál. Azért kételkedik ebben, mert míg a pénztárgépek összekötése a NAV rendszerével beépített chipekkel történik, addig a számlázóprogramoknál erről nincs szó.

Ahogy ő látja, macerás lehet az egész, a NAV-os céges regisztrációtól kezdve a tokenes azonosításon át a NAV-os beküldésig, visszaigazolás várásáig, ellenőrzésig, tárolásig. És úgy véli, ez jelentős többletmunkát okozhat a cégeknél, különösen ahol naponta több tucat 100 ezer forint feletti áfatartalmú számla keletkezik. Ahogy ő látja, a rendszer bevezetése tehát nemcsak informatikai, hanem pénzügyi, munkaügyi, szervezési feladatokat is bőven ad.

A Számlázz.hu-t kérdeztük, jogosak-e könyvelő olvasóink aggodalmai.

A jó hír: tényleg automatikus lesz

Az online adatszolgáltatás a tervek szerint teljesen automatikus lesz. Ez azt jelenti, hogy a sajtóban itt-ott megjelenő „tokencsere”, „nyugtázó üzenet” vagy „számlánkénti eredményesség-lekérdezés” nem a könyvelőkre, hanem a számlázószoftverre vonatkozik. Ezzel kapcsolatban tehát sem a vállalkozónak, sem a könyvelőnek nem lesz extra teendője – nyugtattak meg.

A számlázóprogram kijelzi majd – utólag –, hogy mely számlákat kellett elküldenie a NAV felé, és hogy az adatokat a NAV fogadta-e, tehát az utólagos ellenőrzésre lesz lehetőség. Alapvetően azonban a számlázás alatt vagy után nem lesz külön adminisztrációs feladat.

Happy man paying bills on his laptop in living room
Fotó: Thinkstock

Ami pluszterhet jelent és valószínűleg a könyvelők segítenek majd a vállalkozóknak, az a NAV online számlabekötés regisztrációja. Ezt azoknak a vállalkozásoknak kötelező meglépni, akik bocsátanak ki 100 000 forint áfatartalom feletti számlát.

A regisztrációt elvileg vállalkozásonként csak egyszer kell elvégezni: az adózó, az adózó törvényes képviselője, illetőleg állandó meghatalmazottja élő KÜNY tárhelyes (a továbbiakban korábbi nevén: ügyfélkapus) hozzáférésével, írja a NAV online számlázásról szóló oldala.

A rossz hír: személyenkénti számlakibocsátói azonosítás kell

Hogy a regisztrációval mégis gond lehet, arra már Ruszin Zsolt adószakértő hívta fel az NGM és a NAV döntéshozóinak figyelmét. Véleménye szerint az online számlázási adatszolgáltatás az adózás fontos és hatékony vívmánya lehet. De jelenleg úgy néz ki, hogy – az EKAER-hez hasonlóan – agyonbürökratizált és bírságolásra kitűnően alkalmas jogintézménnyé válik, méghozzá a személyenkénti számlakibocsátói azonosítás miatt.

A személyi azonosításról az adóhatóság közölt részletes tájékoztatót. E szerint először az arra jogosult képviselő – rendszerint a könyvelő – regisztrál, akkor is, ha nem ő végzi a számlázást. Majd legalább 1 másodlagos regisztrációt kell létrehozni, ha csak a fő regisztrált nem szeretné, hogy a „nevével” fusson a számlázás.

Senior couple checking their bills at home
Fotó: Thinkstock

Minden regisztráltnál meg kell adni a személyes adatokat, és ha új személy szeretne számlázni, akkor őt is regisztrálni kell. Ruszin szerint ez felesleges és időigényes előírás.

Már most jól látszik, hogy a rendszer indulását pánik és felháborodás fogja kísérni – jegyezte meg.

Szerinte az adózói azonosítás untig elég lenne, amelyhez a felhasználónév/jelszó párost automatikusan is meg lehetne képeztetni és azt biztonságos csatornán keresztül elérhetővé tenni, külön igénylés nélkül.

A másik rossz hír – kézi számláknál lesz dolog

Azok a vállalkozások, akik legalább 100 000 forintot elérő áfatartalmú számlát bocsátanak ki, és bármilyen ok miatt nem tudnak vagy nem akarnak NAV online számlázószoftvert használni, kötelesek lesznek júliustól a kézi tömbbel kibocsátott számlák adatait egy erre rendszeresített NAV-os felületen begépelni. Magyarul: az online adatszolgáltatás kiterjed a kézi tömbbel kibocsátott számlákra is.

Business man holding pen pointing on summary report chart
Fotó: Thinkstock

A legmagasabb, 27 százalékos áfakulcs mellett a bruttó 460 ezer forint feletti számlákra vonatkozik az új jelentési kötelezettség.

Ennek határideje 5 nap, de ha az áfatartalom eléri, vagy meghaladja az 500 000 forintot, akkor mindössze 24 óra.

Ha innen nézzük a dolgot, lesz pluszteendő. Jó kérdés, hogy a kézzel számlázó vállalkozásoknál ezt a plusz adminisztrációs terhet (és annak felelősségét) ki vállalja be.

Amit még nem árt tudni, hogy elmaradt adatszolgáltatás esetén a büntetés félmillió forint is lehet. Méghozzá számlánként!

Kiemelt kép: Thinkstock

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Magukra hagyták haldokló szeretteiket

Kommentek

HOCKENHEIM, GERMANY - JULY 22: Sebastian Vettel of Germany driving the (5) Scuderia Ferrari SF71H on track during the Formula One Grand Prix of Germany at Hockenheimring on July 22, 2018 in Hockenheim, Germany.  (Photo by Mark Thompson/Getty Images)
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.