Gazdaság
A young woman embraces her worried husband as he browses the internet during breakfast.

Online számlázás: van egy jó hírünk, meg két rossz

Tamásné Szabó Zsuzsanna
Tamásné Szabó Zsuzsanna

újságíró. 2018. 04. 05. 14:42

Korábban a témában:

Könyvelőtől kaptunk levelet, telefont, aggódnak az online számlázás miatt, tanácstalanok, hogyan tudnának segíteni ügyfeleiknek.

A levélíró nem tudja elképzelni az emberi beavatkozás nélküli információküldést a számlázóprogramoknál. Azért kételkedik ebben, mert míg a pénztárgépek összekötése a NAV rendszerével beépített chipekkel történik, addig a számlázóprogramoknál erről nincs szó.

Ahogy ő látja, macerás lehet az egész, a NAV-os céges regisztrációtól kezdve a tokenes azonosításon át a NAV-os beküldésig, visszaigazolás várásáig, ellenőrzésig, tárolásig. És úgy véli, ez jelentős többletmunkát okozhat a cégeknél, különösen ahol naponta több tucat 100 ezer forint feletti áfatartalmú számla keletkezik. Ahogy ő látja, a rendszer bevezetése tehát nemcsak informatikai, hanem pénzügyi, munkaügyi, szervezési feladatokat is bőven ad.

A Számlázz.hu-t kérdeztük, jogosak-e könyvelő olvasóink aggodalmai.

A jó hír: tényleg automatikus lesz

Az online adatszolgáltatás a tervek szerint teljesen automatikus lesz. Ez azt jelenti, hogy a sajtóban itt-ott megjelenő „tokencsere”, „nyugtázó üzenet” vagy „számlánkénti eredményesség-lekérdezés” nem a könyvelőkre, hanem a számlázószoftverre vonatkozik. Ezzel kapcsolatban tehát sem a vállalkozónak, sem a könyvelőnek nem lesz extra teendője – nyugtattak meg.

A számlázóprogram kijelzi majd – utólag –, hogy mely számlákat kellett elküldenie a NAV felé, és hogy az adatokat a NAV fogadta-e, tehát az utólagos ellenőrzésre lesz lehetőség. Alapvetően azonban a számlázás alatt vagy után nem lesz külön adminisztrációs feladat.

Happy man paying bills on his laptop in living room
Fotó: Thinkstock

Ami pluszterhet jelent és valószínűleg a könyvelők segítenek majd a vállalkozóknak, az a NAV online számlabekötés regisztrációja. Ezt azoknak a vállalkozásoknak kötelező meglépni, akik bocsátanak ki 100 000 forint áfatartalom feletti számlát.

A regisztrációt elvileg vállalkozásonként csak egyszer kell elvégezni: az adózó, az adózó törvényes képviselője, illetőleg állandó meghatalmazottja élő KÜNY tárhelyes (a továbbiakban korábbi nevén: ügyfélkapus) hozzáférésével, írja a NAV online számlázásról szóló oldala.

A rossz hír: személyenkénti számlakibocsátói azonosítás kell

Hogy a regisztrációval mégis gond lehet, arra már Ruszin Zsolt adószakértő hívta fel az NGM és a NAV döntéshozóinak figyelmét. Véleménye szerint az online számlázási adatszolgáltatás az adózás fontos és hatékony vívmánya lehet. De jelenleg úgy néz ki, hogy – az EKAER-hez hasonlóan – agyonbürökratizált és bírságolásra kitűnően alkalmas jogintézménnyé válik, méghozzá a személyenkénti számlakibocsátói azonosítás miatt.

A személyi azonosításról az adóhatóság közölt részletes tájékoztatót. E szerint először az arra jogosult képviselő – rendszerint a könyvelő – regisztrál, akkor is, ha nem ő végzi a számlázást. Majd legalább 1 másodlagos regisztrációt kell létrehozni, ha csak a fő regisztrált nem szeretné, hogy a „nevével” fusson a számlázás.

Senior couple checking their bills at home
Fotó: Thinkstock

Minden regisztráltnál meg kell adni a személyes adatokat, és ha új személy szeretne számlázni, akkor őt is regisztrálni kell. Ruszin szerint ez felesleges és időigényes előírás.

Már most jól látszik, hogy a rendszer indulását pánik és felháborodás fogja kísérni – jegyezte meg.

Szerinte az adózói azonosítás untig elég lenne, amelyhez a felhasználónév/jelszó párost automatikusan is meg lehetne képeztetni és azt biztonságos csatornán keresztül elérhetővé tenni, külön igénylés nélkül.

A másik rossz hír – kézi számláknál lesz dolog

Azok a vállalkozások, akik legalább 100 000 forintot elérő áfatartalmú számlát bocsátanak ki, és bármilyen ok miatt nem tudnak vagy nem akarnak NAV online számlázószoftvert használni, kötelesek lesznek júliustól a kézi tömbbel kibocsátott számlák adatait egy erre rendszeresített NAV-os felületen begépelni. Magyarul: az online adatszolgáltatás kiterjed a kézi tömbbel kibocsátott számlákra is.

Business man holding pen pointing on summary report chart
Fotó: Thinkstock

A legmagasabb, 27 százalékos áfakulcs mellett a bruttó 460 ezer forint feletti számlákra vonatkozik az új jelentési kötelezettség.

Ennek határideje 5 nap, de ha az áfatartalom eléri, vagy meghaladja az 500 000 forintot, akkor mindössze 24 óra.

Ha innen nézzük a dolgot, lesz pluszteendő. Jó kérdés, hogy a kézzel számlázó vállalkozásoknál ezt a plusz adminisztrációs terhet (és annak felelősségét) ki vállalja be.

Amit még nem árt tudni, hogy elmaradt adatszolgáltatás esetén a büntetés félmillió forint is lehet. Méghozzá számlánként!

Kiemelt kép: Thinkstock

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Kommentek

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.