A Spanyol Nagydíjon látott négy kerékcserés stratégiák miatt a Pirelli úgy döntött, hogy a Kanadai Nagydíjtól komolyan módosít az összes keverékén. Az olasz gyártó korábban jelezte, hogy nagyon szeretné ezt elkerülni, ugyanis az idény közbeni változtatás biztos vitákat szül, és így is lett.
Míg az eddig panaszkodó Red Bull és Mercedes üdvözölte a lépést, a gumikkal nem küszködő, versenyképes Lotus és a Ferrari fel van háborodva.
A meccs közben szabják át a pályát
Kimi Räikkönen főnöke, Eric Boullier szerint teljesen igazságtalan, hogy a módosítás után ők bűnhődhetnek azért, mert egyes riválisok rosszabbul készültek fel 2013-ra.
„Nem sok olyan sportág van, amelyben ilyen alapvető változtatás adódhat az idény közben. Képzeljük el, milyen lenne, ha egy focimeccsen a félidőben módosítanának a pálya méretein, mert az egyik csapat játékosai gyengébb futók! Borítékolható, hogy fordulat jön majd, és csak remélni tudjuk, hogy nem lesz szélsőséges a változás” – magyarázta a Lotus főnöke csütörtökön.
„Világos, hogy a Pirelli nehéz helyzetbe került, és többen is nyomást gyakoroltak rá. De tavaly, amikor a 2013-as autót terveztük, mindenki megkapta ugyanazokat az információkat a Pirellitől, és mindenki ennek megfelelően próbálta a legjobb tudása szerint megépíteni az autót. A szezonzárón még prototípus gumit is kaptunk a fejlesztéseink elősegítéséhez.
Ahogy minden évben, most is vannak olyanok, akik jobb munkát végeztek, és vannak pilóták, akik jobban alkalmazkodnak mind az autó, mind a gumik változásaihoz. Elkeserítő, hogy miután egy bizonyos, mindenki számára ismert gumispecifikációhoz terveztük az autónkat, most hirtelen változtatnak.
Ezzel együtt nagyon tehetséges tervezőink és mérnökeink vannak, akik megkétszerezett erővel dolgoznak majd azért, hogy versenyképesen alkalmazkodjunk a változásokhoz.”
Ferrari: Rövid az emlékezet!
A Ferrari a csapat álnéven publikáló megmondóemberét, a Horse Whisperert (Lovakkal Suttogó) vetette be, aki a megszokott vitriolos stílusában osztja ki azokat, akik sokallták a bokszkiállások számát.
„Kemény idők ezek azok számára, akiknek rövid az emlékezete. Talán a túl sok információ miatt feledkeznek meg egyesek már a közelmúltról is, és előbb beszélnek, mint gondolkodnak. Esetleg az agyuk memóriaközpontja működik szelektíven, a korábbi eredményektől függően.
Klasszikus példa a mostani, a kerékcserék számát illető balhé. Sokan panaszolták, hogy mind a dobogóra feljutó, mind a hátrébb végző versenyzők többsége négyszer cserélt kereket a Spanyol Nagydíjon, ezért nehéz volt követni a futamot. Nagy kár, hogy ezek a drága emberek két évvel ezelőtt nem hangoskodtak, amikor ugyanezen a barcelonai pályán, valamint Isztambulban a hat dobogós közül öten ugyanannyiszor cseréltek kereket, mint most Alonso és Massa.
Gyakorlatilag semmi újdonságot nem jelent ennyi kiállással nyerni, még ha a változó időjárási körülmények között zajló futamokkal nem is számolunk. Gondoljunk vissza 2004-re, amikor Michael Schumacher úgy nyerte meg a Francia Nagydíjat, hogy négy kiállásra állt át az eredetileg tervezett háromról. Így lehetett kihozni a maximumot az autóból, így tudott a renault-s Fernando Alonso elé kerülni, és akkor mindenki a stratégiánkat és a gumiszállítót dicsérte.
Ma ellenben szinte már szégyellni kellene magunkat azért, hogy olyan stratégiát választunk, amellyel a maximumot hozzuk ki a csomagból. Pedig ha a szimulációk alapján már pénteken világos, hogy így dolgozunk majd a versenyen, akkor mi a fenéért kellene nekünk szégyellnünk magunkat azok helyett, akik mást terveztek, és a futam közben voltak kénytelenek változtatni?”