This artist’s impression shows the temperate planet Ross 128 b, with its red dwarf parent star in the background. This planet, which lies only 11 light-years from Earth, was found by a team using ESO’s unique planet-hunting HARPS instrument. The new world is now the second-closest temperate planet to be detected after Proxima b. It is also the closest planet to be discovered orbiting an inactive red dwarf star, which may increase the likelihood that this planet could potentially sustain life. Ross 128 b will be a prime target for ESO’s Extremely Large Telescope, which will be able to search for biomarkers in the planet's atmosphere.

Megtalálták a második legközelebbi exobolygót

2017. 11. 15. 13:42

Kutatók egy csoportja azonosította a Naprendszerhez második legközelebb fekvő exobolygót. A Föld-szerű égitest, a Ross 128 b, mintegy 11 fényévre található. Nem lehetetlen, hogy az objektumon alkalmasak a körülmények az élet megjelenésére.

Jelenleg már nagyjából 3 500 exobolygót ismer a tudomány, ezért egy-egy új égitest felfedezése ritkán számít szenzációnak. Az új objektum, a Ross 128 b, azonban több szempontból is különleges.

A bolygó nagyjából akkora, mint a Föld, ráadásul felszíni hőmérséklete is hasonló lehet.

Az égitest meglehetősen közel kering csillagához, a 10,89 fényévre fekvő Ross 128-hoz, így 9,9 földi nap alatt meg is kerüli azt. A Ross 128 egy vörös törpe, így elég kicsi és viszonylag hideg ahhoz, hogy közelsége ne legyen veszélyes az exobolygóra.

A kutatók a csillagot és az égitestét az Európai Déli Obszervatórium bolygóvadász eszközével, a HARPS-szal (High Accuracy Radial velocity Planet Searcher) találták meg. A szakértők eredményeikről az Astronomy and Astrophysics folyóiratban számoltak be.

Nicola Astudillo-Defru, a tanulmány társszerzője és a Genfi Egyetem munkatársa a CNN-nek azt mondta, a rendszer egyedi tulajdonságai azt jelentik, hogy a csapatnak a felfedezéssel sikerült hozzájárulnia a második Föld kereséséhez.

Különleges vörös törpe

Korábban a kutatók több Föld-szerű égitestet is találtak már vörös törpék, például a TRAPPIST-1, vagy a Proxima Centauri körül – utóbbi objektumnál fekszik a legközelebbi ismert exobolygó.

A szakértők úgy gondolják, hogy ezekben rendszerekben érdemes lehet a Naprendszeren kívüli élet nyomai után kutatni, a helyi bolygók ugyanis csillaguk lakhatósági zónájában helyezkednek el – tehát folyékony állapotban is jelen lehet rajtuk a víz.

Azt egyelőre nem tudni, hogy a Ross 128 b a lakható övezetben található-e, a kutatók azonban bizakodnak. Már csak azért is, mert az exobolygó gazdacsillaga igen barátságosnak tűnik.

A többi vörös törpével ellentétben a Ross 128 meglehetősen „csendes”, nem produkál olyan nagy energiájú kitöréseket, mint például a TRAPPIST-1.

Bár a Ross 128 b jelenleg a második legközelebbi exobolygó, a távoli jövőben ez változhat, mivel az égitest rendszere egyre közeledik felénk. A becslések alapján 79 000 év múlva a Ross 128 b lesz a legközelebbi exobolygó.

A kutatók úgy vélik, hogy az új égitest mellett a helyi vörös törpét is érdemes lesz tovább tanulmányozni. A csillag körül ugyanis újabb objektumok várhatnak felfedezésre.

(Kiemelt kép: ESO/M. Kornmesser)