This artist’s impression shows how the newly discovered belts of dust around the closest star to the Solar System, Proxima Centauri, may look. ALMA observations revealed the glow coming from cold dust in a region between one to four times as far from Proxima Centauri as the Earth is from the Sun. The data also hint at the presence of an even cooler outer dust belt and indicate the presence of an elaborate planetary system. These structures are similar to the much larger belts in the Solar System and are also expected to be made from particles of rock and ice that failed to form planets. Note that this sketch is not to scale — to make Proxima b clearly visible it has been shown further from the star and larger than it is in reality.

Rengeteg bolygó várhat felfedezésre a legközelebbi idegen csillagnál

2017. 11. 03. 14:53

Az Atacamai Nagyméretű Milliméteres/Szubmilliméteres Hálózat (ALMA) port azonosított a legközelebbi idegen csillag, a Proxima Centauri körül. A felfedezés azt is jelenti, hogy egy bonyolult bolygórendszer alakulhatott ki az égitestnél.

A Proxima Centauri egy vörös törpe, amely a Földtől 4,24 fényévre fekszik, a Kentaur csillagképben. 2016-ban kiderült, hogy egy földnagyságú bolygó kering a csillag körül – nem lehetetlen, hogy az égitest lakható.

Az ALMA legújabb megfigyelései azt mutatják, hogy nem csupán egyetlen bolygó lehet a rendszerben. Az adatok alapján gázok és hideg kozmikus por veszi körül a Proxima Centaurit – számol be az Európai Déli Obszervatórium oldala.

Guillem Anglada, az Andalúziai Asztrofizikai Intézet munkatársa és az új tanulmány vezető szerzője szerint Proxima b felfedezése után a csillag körüli por megtalálása nagyon érdekes.

Ez az első bizonyíték arra, hogy a Proxima Centauri körül egy összetett bolygórendszer van.

A porgyűrűk azon anyagoknak a maradványai, melyekből nem jöttek létre nagyobb égitestek, például bolygók. Az ilyen gyűrűkben a kőzet- és jégdarabok nagysága igen változatos, méretük a néhány milliméter átmérőjűtől a több kilométer szélesig terjed.

Az adatok alapján a Proxima Centauri porgyűrűje néhány száz millió kilométerre helyezkedik el a csillagtól, tömege pedig a Föld tömegének 0,01 százalékát teszi ki. A becslések szerint az öv hőmérséklete -230 Celsius-fok, tehát közel olyan hideg, mint a Naprendszer szélén található Kuiper-öv.

Az ALMA megfigyelései azt mutatják, hogy egy ennél is hidegebb öv feküdhet a csillagtól jóval messzebb.

Az eredmények azt sugallják, hogy a Proxima Centaurinak összetett bolygórendszere lehet, melynek története gazdag a poröv kialakulását eredményező kölcsönhatásokban

– mondta Anglada. A szakértő hozzátette, a későbbi vizsgálatokkal talán következtetni tudnak majd az eddig azonosítatlan égitestek helyzetére.

Az új felfedezés azért is jelentős, mert korábban bejelentették, hogy a nem is olyan távoli jövőben parányi űreszközzel keresnék fel a Proxima Centaurit. A porgyűrű megtalálása kulcsfontosságú lehet a misszió tervezése során.

(Kiemelt kép: ESO/M. Kornmesser)