Rengeteg bolygó várhat felfedezésre a legközelebbi idegen csillagnál

Az Atacamai Nagyméretű Milliméteres/Szubmilliméteres Hálózat (ALMA) port azonosított a legközelebbi idegen csillag, a Proxima Centauri körül. A felfedezés azt is jelenti, hogy egy bonyolult bolygórendszer alakulhatott ki az égitestnél.

A Proxima Centauri egy vörös törpe, amely a Földtől 4,24 fényévre fekszik, a Kentaur csillagképben. 2016-ban kiderült, hogy egy földnagyságú bolygó kering a csillag körül – nem lehetetlen, hogy az égitest lakható.

Az ALMA legújabb megfigyelései azt mutatják, hogy nem csupán egyetlen bolygó lehet a rendszerben. Az adatok alapján gázok és hideg kozmikus por veszi körül a Proxima Centaurit – számol be az Európai Déli Obszervatórium oldala.

Guillem Anglada, az Andalúziai Asztrofizikai Intézet munkatársa és az új tanulmány vezető szerzője szerint Proxima b felfedezése után a csillag körüli por megtalálása nagyon érdekes.

Ez az első bizonyíték arra, hogy a Proxima Centauri körül egy összetett bolygórendszer van.

A porgyűrűk azon anyagoknak a maradványai, melyekből nem jöttek létre nagyobb égitestek, például bolygók. Az ilyen gyűrűkben a kőzet- és jégdarabok nagysága igen változatos, méretük a néhány milliméter átmérőjűtől a több kilométer szélesig terjed.

Az adatok alapján a Proxima Centauri porgyűrűje néhány száz millió kilométerre helyezkedik el a csillagtól, tömege pedig a Föld tömegének 0,01 százalékát teszi ki. A becslések szerint az öv hőmérséklete -230 Celsius-fok, tehát közel olyan hideg, mint a Naprendszer szélén található Kuiper-öv.

Az ALMA megfigyelései azt mutatják, hogy egy ennél is hidegebb öv feküdhet a csillagtól jóval messzebb.

Az eredmények azt sugallják, hogy a Proxima Centaurinak összetett bolygórendszere lehet, melynek története gazdag a poröv kialakulását eredményező kölcsönhatásokban

– mondta Anglada. A szakértő hozzátette, a későbbi vizsgálatokkal talán következtetni tudnak majd az eddig azonosítatlan égitestek helyzetére.

Az új felfedezés azért is jelentős, mert korábban bejelentették, hogy a nem is olyan távoli jövőben parányi űreszközzel keresnék fel a Proxima Centaurit. A porgyűrű megtalálása kulcsfontosságú lehet a misszió tervezése során.

(Kiemelt kép: ESO/M. Kornmesser)