Hungarocell sűrűségű exobolygót találtak

Hatalmas exobolygót találtak egy 320 fényévre elhelyezkedő csillag közelében. Az égitest nagyobb, mint a Jupiter, tömege viszont rendkívül kicsi. A kutatók az Astronomical Journal-ban mutatták be a hungarocell sűrűségű objektumot.

A KELT-11b nevű égitest felfedezői szerint a rendkívül puffadt objektum a harmadik legkevésbé sűrű bolygó, melyet valaha találtak. A csapat az égitest pontos tömegét és nagyságát is megmérte, ez pedig segíthet a hasonló bolygók formálódásának megértésében.

Joshua Pepper, a Lehigh Egyetem szakértője és az új tanulmány vezető szerzője szerint az objektum rendkívül felfújt, és bár tömege csupán a Jupiterének ötödét teszi ki, közel 1,4-szer nagyobb nála. A rendkívül vastag atmoszférájú égitest sűrűsége a hungarocelléhez hasonlít.

A KELT-11b azonban nem csak puffadtsága, hanem gazdacsillaga miatt is érdekes. A KELT-11 rendkívül fényes, épp vörös óriássá történő átalakulásának elején jár. Az objektum már kimerítette a magjában található, fúzióhoz használt hidrogénkészletét, így a magot körülvevő réteg hidrogénjét kezdte el hasznosítani.

A szakértők szerint a következő 100 millió év során a KELT-11 folyamatos növekedésével el fogja nyelni a különleges bolygót.

Mivel az objektum már így is igen közel helyezkedik el a csillagához – nagyjából 5 földi nap alatt kerüli meg az égitestet -, a pusztulása is gyors lesz.

Az elnyelésig szerencsére még elég ideje van a szakértőknek, hogy tanulmányozzák a KELT-11b-t. A helyi csillag fényerejének köszönhetően alaposan felmérhetik majd a bolygó atmoszférájának összetételét.

Egész könnyű lesz elemezni

Mikor a bolygók elhaladnak saját csillaguk és a Föld közt, kitakarják a csillaguk fényét. A kutatók ezen áthaladások megfigyelésével nem csak felfedezni, de elemezni is tudják az exobolygókat. A vörös óriás erős fényében azonban a KELT-11b tranzitját szinte alig lehetett felismerni.

Pepper szerint az objektum felfedezése komoly kihívásnak bizonyult. A csillag eredeti KELT-tel (Kilodegree Extremely Little Telescope) történő megfigyelése során csak a tranzit nyomát tudták kimutatni. Mivel az igen hosszú áthaladás csupán 0,3 százalékos változást okozott a fényerőben, sokáig nehéz volt erős bizonyítékot találni az objektum létezésére.

A későbbi vizsgálatok azonban alátámasztották a KELT-11b jelenlétét. Most az az erős fény, amely korábban az azonosítást gátolta, segíthet a bolygó légkörének elemzésében. Az atmoszféra összetételének felmérése pedig magyarázatot adhat arra, hogy miért fúvódott fel így az égitest.

A KELT-11b tulajdonságai előtt egyelőre értetlenül állnak a kutatók. Az objektum mérete mai tudásunk szerint ellentmondásos tömegével és gazdacsillagához való közelségével.

Éppen ezért szerencse, hogy sikerült megtalálni. A további tanulmányozásával ugyanis rengeteget tudhatunk meg a hozzá hasonló bolygókról.

Úgy hisszük, hogy a KELT-11b nagyszerű teszteset lesz a felfúvódott bolygókat kialakító mechanizmus megértéséhez

– állapította meg Pepper.

A szakértő bízik benne, hogy a közeli vörös óriás további elemzésével a bolygórendszerek viselkedését és végső stádiumát is jobban megismerhetik.

(Science Alert)