A rendszeres és intenzív testmozgás közel egy évtizeddel lassíthatja le az öregedést

24.hu

2017. 05. 15. 10:42

Bár örökké senki sem élhet, vannak módszerek a biológiai öregedés lelassítására. Egy új tanulmányban épp egy ilyen technikát mutatnak be.

A Brigham Young Egyetem kutatói új, Preventative Medicine-ben megjelent tanulmányukban öregedést lassító technikákat, így például az intenzív edzést mutatják be. A módszer azonban nem annyira egyszerű, mint elsőre tűnhet, ugyanis igen kemény és rendszeres edzésre van szükség a biológiai fiatalság megtartásához.

Bár az ember korát általában aszerint határozzák meg, hogy hány kört tett meg a bolygóval a Nap körül, a sejtek kicsit másként öregednek. Ha az ember nem él egészségesen, a sejtjei hamarabb elhasználódnak.

Ezért talán nem is olyan meglepő, hogy az új tanulmányban a szakértők többek közt a rendszeres testmozgást ajánlják, mint a sejtöregedés egyik lassítóját. Az már sokkal érdekesebb, hogy a kutatók szerint a nagy intenzitású edzéseket végző felnőttek, akik például heti ötször 30-40 percet kocognak, biológiailag sokkal kevésbé öregek: szervezetük akár kilenc évvel fiatalabb maradhat, mint kortársaiké.

Az egésznek a telomerekhez van köze. Ezek a fehérjeszakaszok a kromoszómát alkotó DNS-szál két végén találhatóak, nagyjából úgy kell elképzelni őket, mint a cipőfűzők végén elhelyezkedő műanyag borításokat. Minden alkalommal, amikor egy sejt osztódik, a DNS-szál végeinek egy-egy darabja lekopik. Jobb esetben az elveszett rész a telomerhez tartozik. Minél rövidebb ez a szakasz, az ember szervezete annál öregebb.

A telomerek egy idő után elfogynak, és ekkor az értékes genetikai anyag kezd el apadni, ami a keletkező sejt minőségének romlásával jár.

Az új vizsgálatban azon 5 823 felnőtt adatait elemezték, akik egy nagyobb amerikai egészségügyi felmérésben vettek részt. Az információk közt többek közt a telomerek hosszát is rögzítették.

Az analízis kimutatta, hogy azoknak voltak a legrövidebb telomerjei, és ezzel együtt a legöregebb sejtjei, akiknek életmódja mozgásszegény volt. A sejtek szintjén legfiatalabbak az intenzív testmozgók voltak.

A vizsgálat alapján csak a kemény fizikai aktivitás eredményezett különbséget a telomerhosszban. Az például nem elég a fiatalító kúrához, ha az ember gyorsan elsétál a boltba, vagy rövid ideig kerékpározik. A csapat nem talált jelentős eltérést a telomerek hosszában az alacsony és a mérsékelt intenzitású edzést folytatók, illetve a kanapékoptatók közt.

A sejtfiatalító módszer mechanizmusa egyelőre ismeretlen, de valószínűleg ahhoz van köze, hogy a testmozgás elnyomja a telomereket roncsoló gyulladást és a káros vegyi egyensúlytalanságokat.

Amennyiben tehát az ember szeretné meghosszabbítani életét, rendesen meg kell izzadnia.

US actress Sharon Stone arrives on May 21, 2013 for the screening of the film "Behind the Candelabra" presented in Competition at the 66th edition of the Cannes Film Festival in Cannes. Cannes, one of the world's top film festivals, opened on May 15 and will climax on May 26 with awards selected by a jury headed this year by Hollywood legend Steven Spielberg.     AFP PHOTO / LOIC VENANCE / AFP PHOTO / LOIC VENANCE