Tökéletes épségben őrződtek meg a 99 millió éves madárszárnyak

24.hu

2016. 06. 30. 17:54

A kivételes leletre egy igazi fosszília-kincsesbányának számító burmai borostyánlelőhelyen bukkantak rá.

Amikor előkerültek az első madár- és dinoszaurusztoll-kövületek, az őslénykutatók nagyon meglepődtek: addig ugyanis azt gondolták, hogy csak a keményebb szövetek – csontok, porcok stb. – fosszilizálódhatnak. Ráadásul, mint kiderült, nem is ez az egyetlen módja a lágy szövetek konzerválódásának.

Egy új, a Nature Communicationsban megjelent tanulmány szerint nemrég két teljes épségben megőrződött madárszárnyat találtak egy borostyántömbben. Még értékesebbé teszi a leletet, hogy a kutatók szerint gazdáik cirka 99 millió évvel ezelőtt vesztették el a szárnyukat.

Így nézhettek ki az ősi madarak (Kép: Chung-tat Cheung)

A felfedezésnek különös jelentőséget ad, hogy eddig jobbára csak kétdimenziós „szárnylenyomatokat” találtak a fosszíliákban. Igaz, olykor egy-egy borostyánba zárt toll is előkerült, de teljes szárnyat eddig még soha.

A ritka lelet egy burmai borostyánlelőhelyről került elő. A megkövesedett fenyőgyantában számtalan sértetlen állapotban lévő rovart, növényt és állatot találtak már, valamennyi eddig fellelt maradvány a középső krétakorból származik.

Borostyánba zárt szárnyak (Fotó: RSM/R.C. McKellar)

A most felfedezett szárnyak tanulmányozása révén rengeteget megtudhatunk az ősi madarakról. A kövületben még a toll textúrája és a legapróbb szőrtüszők is tisztán kivehetők; röntgen és mikro-CT felvételek segítségével pedig a csontok struktúráját és elrendeződését is megvizsgálhatták.

Az egymásba kapcsolódó tollak arra utalnak, hogy a madár remekül repült.

A tudósok a szárnyak mérete és formája alapján arra következtetnek, hogy a fiatal állatok a kihalt Enantiornithes családba tartozhattak. Mint írták, a fosszilía azt bizonyítja, hogy a madarak tollazata nem sokat változott az elmúlt 100 millió évben.

Swedish director Ruben Ostlund delivers a speech on stage after he was awarded with the Palme d'Or for the film 'The Square' on May 28, 2017 during the closing ceremony of the 70th edition of the Cannes Film Festival in Cannes, southern France.  / AFP PHOTO / Alberto PIZZOLI