Walesben találták meg a világ legöregebb jura-kori dinoszauruszának maradványait

24.hu

2016. 01. 24. 15:06

Brit paleontológusok rábukkantak az eddig ismert legöregebb jura-kori dinoszaurusz maradványaira a dél-walesi Penarth tengerpartján. Az alig 70 centiméter magas, két méter hosszú Dracoraptor hanigani cca. 201 millió évvel ezelőtt élt. Az apró, két lábon járó ragadozó ugyanabba a csoportba tartozott, mint a T-rex és a Velociraptor.
Az alig 70 centiméter magas, kétlábú ragadozó nagyjából 201 millió éve vadászhatott a walesi partokon.

A Wired UK híre szerint brit paleontológusok rábukkantak az eddig ismert legöregebb jura-kori dinoszaurusz maradványaira a dél-walesi Penarth tengerpartján. A csontvázat még 2014-ben ásták ki, de hivatalosan csak most jelentették be, hogy egy eddig ismeretlen, új fajt fedeztek fel. A dínót Wales és a lelet felfedezői, Nick és Rob Hanigan tiszteletérre Dracoraptor haniganinak nevezték el.

Fotó: National Museum of Wales

A PLOS One-ban megjelent tanulmány szerint az állat nagyjából 201 millió évvel ezelőtt, a kora Jura-korban élhetett, és a theropodák „új nemzetségéhez” tartozik. A 2004-ben talált példány nagy valószínűséggel egy fiatal egyed lehetett, mert a csontjai még nem fejlődtek ki teljesen. A kutatók szerint cca. hetven centiméter magas és két méter hosszú volt, az egyensúlyozásban hosszú farka segítette, és tollak boríthatták a testét.

A kétlábú theropodák túlnyomó többsége húsevő volt, ebbe a csoportba tartozott a hírhedt Tyrannosaurus rex és a Velociraptor is. A walesi lelet azért is különösen értékes, mert a kora jura-korból csak kevés dinoszaurusz-fosszília maradt fent.